کاظمی: بازی‌ها می‌توانند نقش اول را برای پر کردن خلاهای تربیتی در فضای آموزشی کشور ایفا کنند

  • کد خبر : 277934
  • 27 آبان 1399 - 18:26
کاظمی: بازی‌ها می‌توانند نقش اول را برای پر کردن خلاهای تربیتی در فضای آموزشی کشور ایفا کنند
 آیین افتتاح «مدرسه بازی سازان فردا»

تهران (پانا) – آیین افتتاح «مدرسه بازی سازان فردا» بعدازظهر امروز ۲۷ آبان ماه برگزار و همزمان از کانال پرورشی و فرهنگی شبکه شاد پخش شد.

علیرضا کاظمی در این آیین با بیان اینکه امروز از یک کار مشترک رونمایی می‌شود اظهار کرد: باید از وزیر آموزش و پرورش تشکر کرد چراکه راه‌اندازی شبکه شاد یک کار ماندگار است که از سوی او شکل گرفته است و تهدید کرونا را در بحث آموزش به یک فرصت تبدیل کرد.

وی افزود: بهترین مکان برای سرمایه گذاری آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت است؛ بازی‌های رایانه ای از منظرهای ارتباط با تکنولوژی با علم دنیا و جذابی برای بچه‌ها همچنین نقش خود در تربیت موثر است لذا امروز به این موصوع مانند یک بازی صرف دیده نمی‌شود بلکه بازی ابزاری برای تربیت است.

کاظمی بیان کرد: علاقه دانش‌آموزان و کودکان به بازی مهم است هیچ چیز برای یک کودک بهتر از بازی نیست؛ بازی تاثیر زیادی بر روح و روان دانش‌آموز دارد اکنون که شرایط باعث شده بسیاری از فعالیت‌های گروهی و حضوری وجود نداشته باشد این بازی‌ها می‌توانند نقش اول را برای پر کردن خلاهای تربیتی در فضای آموزشی کشور ایفا کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: هدف مدرسه بازی سازان فردا ارتقای دانش و سواد رسانه ای دانش‌آموزان با استفاده از بازی‌های رایانه ای و مصرف درست از آنان، تولید و کشف استعدادها و تربیت نیروی انسانی و استفاده از ظرفیت بازی‌های رایانه ای در آموزش و تربیت دانش‌آموزان با رویکرد عدالت بخشی است.

وی ادامه داد: باید در هرکانون یک مرکز و نمایندگی مرکز برای بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای دایر کنیم لذا آمادگی داریم که در هزار و ۱۳۰ کانون در کشور نمایندگی بنیاد بازی‌های رایانه ای را برای یک حلقه اتصال ایجاد کنیم.

کاظمی با بیان اینکه اگر شرایط حضور هم فراهم شد می‌توان اتاق ویژه ای برای بازی‌های رایانه ای در کانون‌ها در نظر بگیریم افزود: باید چارجوب‌های قانونی را محکم کنیم و اگر نیازی به مصوبه از شورای عالی آموزش و پرورش وجود دارد می‌توانیم پیشنهادمان را به وزیر ارائه کنیم تا این امکان جذاب و موثر را در نظام تعلیم و تربیت به کار بگیریم.

دبیرخانه این کار در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران است

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی نیز در این آیین گفت: آموزش پرورش با داشتن بالاترین تعداد نیروهای ماهر و متخصص در حوزه سواد رسانه ای طرفیت خوبی دارد تا بتواند با کمک آنان و همکاران در حوزه انستیتو بازی‌های رایانه ای افراد ماهر را وارد بازار کار کنیم.

وی افزود: پس از یک سال تلاش شبانه روزی دو مجموعه اداره کل فرهنگی هنری و انستیتو این آیین برگزار شد امروز بازی‌های رایانه ای یکی از نیازهای جدی بچه‌هاست که اگر آموزش و پرورش وارد این موضوع نشود آسیب شدیدی این وزارتخانه را تهدید می‌کند.

رمضانی با بیان اینکه نگاه تربیتی مجموعه بازی سازان فردا به این موضوع بسیار خوب است، عنوان کرد که دبیرخانه این کار در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران است.

تربیت نیروی انسانی متخصص در صنعت بازی‌های رایانه‌ ای

به گزارش پانا، سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ ای نیز در این آیین گفت: در مجموعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای متولی حمایت، نظارت و سیاستگذاری در حوزه زیست بوم بازی‌های دیجیتال هستیم. در کشور اسناد بالادستی در این حوزه زیاد داریم؛ یکی از موارد پرتکرار در این موضوع تربیت نیروی انسانی متخصص در این صنعت است.

وی با بیان اینکه آخرین داده‌های بررسی شده در پیمایش‌های بنیاد نشان می‌دهد در یک دهه اخیر از سال ۸۹ تاکنون مجموعه بازیکنان بازی‌های دیجیتال ۲ برابر شده و از ۱۶ به ۳۲ میلیون نفر رسیده است افزود: آمارها نشان می‌دهد در یک دهه اخیر سرانه مصرف هر ایرانی از بازی رایانه ای ۳۱ دقیقه و ۹۳ دقیقه برای بازیکنان است. این نشان می‌دهد این مجموعه به عنوان یک رسانه مهم دیده شده است؛ از تعداد مخاطبان تا اثرات فرهنگی تربیتی اهمیت مساله را نشان می‌دهد.

پژمان با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی از این بعد که موتور محرکه و قلب این صنعت نیروی انسانی است، اهمیت دارد، بیان کرد: این مجموعه برای گسترش فضای حیاتی خویش به نیروی انسانی نیاز دارد. وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارشاد و علوم به عنوان نهادهای متولی در سندی بالادستی ماموریت تربیت نیروی انسانی متخصص را برعهده دارند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ‌ای به تغییر شیوه آموزش در دوره فراگیری کرونا اشاره و عنوان کرد: همراه شدن آموزش‌ها و بازی‌ها کمک کننده است که شیوع کرونا برخی موضوعات مانند آموزش‌های مجازی را تسریع بخشید.

وی با تاکید براینکه کانال مدرسه بازی سازان فردا در شبکه شاد قرار است شروعی برای آموزش‌های فراگیر باشد گفت: بالغ بر ۴۰ هزار نفر در ابتدای کار عضو کانال شده اند. تلاش ما فراگیر شدن آموزش‌هاست و امید است یک استعدادیابی تحولی در این عرصه به وجود آید.

پژمان افزود: محتواهای آموزشی به صورت تعاملی در کانال ارائه و از امروز بارگذاری می‌شود. ما دو ماموریت داریم؛ بارگذاری آموزش و انتقال سواد بازی در این کانال، لذا این موضوع برای ما اهمیت دارد که بچه‌ها هدفمند در بازی آموزش ببینند.

در این آیین از پوستر مدرسه بازی سازان فردا رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=277934

ثبت نظر

-