تخت ‌روانچی : شورای امنیت با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است

  • کد خبر : 276972
  • 27 آبان 1399 - 9:01
تخت ‌روانچی : شورای امنیت با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است

 

 

 

مجید تخت روانچی

 

نیوز: تهران (پانا) – نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد شورای امنیت و بحران مشروعیت باید اصلاح شود و اقدامات آن مبتنی بر قانون و تامین‌کننده منافع کل کشورهای جهان باشد.

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، مجید تخت‌روانچی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع اصلاح شورای امنیت افزود: این نهاد به خاطر عملکرد ضعیف، منفعلانه و در برخی موارد غیرقانونی و فراقانونی، با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است.

وی ادامه داد: شورای امنیت به طور عمده تحت سلطه کشورهای غربی قرار داشته، مورد سوء استفاده برخی اعضای دائم قرار گرفته و در قبال عملکرد خود نیز پاسخگو نبوده است و همچنین به خاطر حضور ضعیف کشورهای در حال توسعه در ترکیب اعضای آن، غیر دمکراتیک است.

 

مجله سازمان ملل متحد (UN) - همشهری آنلاین

 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به استفاده زیاد و سریع شورای امنیت از اختیارات خود تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل همچون اعمال تحریم‌ها، اضافه کرد: شورا باید فقط به عنوان آخرین وسیله و زمانی که تمام مسیرهای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات را طی و آثار و تبعات آنها را ارزیابی کرده باشد، از این اختیارات استفاده کند.

تخت‌روانچی تاکید کرد: تحریم روشی نسنجیده است که کارآمدی و مشروعیت اخلاقی آن به خاطر هدف قرار دادن اقشار آسیب پذیر در کشورهای هدف به شدت زیر سوال رفته است.

وی بر لزوم اصلاح روش‌های کار شورای امنیت تاکید کرد و گفت: شورای اصلاح شده باید قانونمند بوده و طبق منشور عمل کند و در برابر اقدامات و تصمیمات خود نیز پاسخگو باشد.

 

>>>خبر مرتبط:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=276972

ثبت نظر

-