رهگیری موشک جدید روسیه، توقف گلوله با دست+عکس

  • کد خبر : 275699
  • 26 آبان 1399 - 14:09
رهگیری موشک جدید روسیه، توقف گلوله با دست+عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نشریه نشنال اینترست آمریکا می نویسد: اخیراً معلوم شد که موشک هایپرسونیک زیرکن روسی که موشکی جدید است، به زودی روی زیردریایی ها نصب می شود. بنابراین روسیه قادر خواهد بود موشک های هایپرسونیک را نه تنها از هوا ، بلکه از دریا از زیر آب نیز پرتاب کند و در نتیجه به یک مزیت استراتژیک قابل توجه دست یابد.

خطر موشک جدید چیست؟
چرا موشک هایپرسونیک بسیار خطرناک است؟ سیستم های مختلف حمل وجود دارد، اما موشک های هایپرسونیک کلاس کاملا جدیدی با موشک ها قبلی فرق زیادی دارد. سرعت آنها بسیار بالا است. به عنوان مثال، زیرکن بیش از هشت برابر سریعتر از صدا پرواز می کند. اهداف مورد اصابت توسط چنین موشکی زمان بسیار کمی برای واکنش خواهند داشت. موشک جدید نیازی به داشتن کلاهک انفجاری ندارد زیرا برخورد با هدف با سرعت بیش بالاتر از حد صوتی باعث انفجار مهیب خواهد شد.
طفره رفتن از موشک هایپرسونیک بسیار دشوار است، زیرا بسیار مانور پذیر است. استفاده از رهگیرهای حرکتی برای شکست دادن آن مانند شلیک گلوله با گلوله است. علاوه بر این، سیستم های دفاع موشکی مدرن برای رهگیری موشک هایپرسونیک که با سرعت سه کیلومتر در ثانیه پرواز می کنند، طراحی نشده اند. یکی از ویژگی های واقعاً ترسناک برخی از نمونه های موشک های هایپرسونی، خفا بودن آنها است: به دلیل حرکت بسیار سریع در اتمسفر، یک میدان پلاسمای جذب کننده امواج رادیویی در اطراف چنین موشکی تشکیل می شود و تشخیص آن بسیار دشوار است. این خبر ناخوشایند برای ناوهای هواپیمابر، شهرها و سایر اهداف بالقوه است.



رهگیری موشک جدید روسیه، توقف گلوله با دست+عکس

مکان استقرار – همه چیز است
به احتمال زیاد، روسیه اولین کشوری خواهد بود که چنین موشکهایی را به کار می گیرد. چرا موشک های هایپرسونیک پرتاب شده توسط زیردریایی اینقدر مهم هستند؟ همه چیز در یک کلمه توضیح داده می شود: بقاء.
زیردریایی ها می توانند روزها یا حتی هفته ها زیر آب پنهان شوند. در موقعیت غوطه وری، از زیردریایی ها به طور قابل اعتماد محافظت می شوند و تشخیص آنها بسیار دشوار است، به خصوص اگر فرمانده چنین کشتی تصمیم بگیرد که به آرامی حرکت کند ، یا حتی در جای خود باقی بماند.
برای پرتاب موشک هایپرسونیک، حتی لازم نیست که این زیردریایی از آب خارج شود و روی سطح قرار گیرد. بیشترین سرعت همراه با نزدیکی به هدف (و زیردریایی می تواند به آن در یک فاصله کوتاه نزدیک شود) به طور مضحکی زمان کمی برای واکنش به دشمن می دهد.

عقب ماندگی
ایالات متحده عقب مانده است. مایکل دی. گریفین ، معاون وزیر دفاع  در تحقیقات و توسعه ، بارها در واشنگتن درباره عقب ماندگی ایالات متحده در فناوری هایپرسونیک صحبت کرد: “امروز ما سیستم هایی نداریم که بتواند تهدیدی برای آنها [روسیه و چین] باشد، و ما هیچ دفاعی در برابر این سیستم ها نداریم … اگر آنها تصمیم بگیرند از چنین سلاح هایی استفاده کنند، ما در معرض آسیب بسیاری خواهیم بود. ما باید از پس آنها برآییم.”
گفته های مایکل گریفین با یافته های سرویس تحقیقات کنگره تأیید می شود. در پاییز سال ۲۰۱۹ ، این سرویس گزارشی منتشر کرد که بدون تردید حاکی از این است که روسیه برای عبور از سامانه دفاع موشکی آمریکایی ، سلاح های هایپرسونیک و بسیار پرتحرک خود را بهبود می بخشد. بنابراین ، تا حدی “ثبات استراتژیک” خود را در روابط با ایالات متحده تضمین می کند. به گفته سرویس تحقیقات کنگره ، زیرکن تا سال ۲۰۲۳ به بهره برداری می رسد.
نیروی هوایی ایالات متحده به همراه لاکهید مارتین در حال تولید هواگردهای هایپرسونیک هستند و اداره تحقیقات و توسعه پیشرفته دفاعی وزارت دفاع ایالات متحده در حال ساخت موتورهای مربوطه برای آنها است ، اگرچه آنها این پیشرفت ها را در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۰ متوقف کردند. به گفته این نشریه آمریکایی، این گامی در مسیر درست است، این رسانه امیدوار است که خیلی دیر نشده باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=275699

ثبت نظر

-