مشکلات رمز پویا همچنان ادامه دارد

  • کد خبر : 2750
  • 22 بهمن 1398 - 9:07
مشکلات رمز پویا همچنان ادامه دارد

به گزارش نیوز به نقل از زومیت،رمز دوم پویا یا رمزهای یک‌بار مصرف که به‌تازگی و پس از کش‌وقوس‌های فراوان، به‌منظور حفاظت از اطلاعات مشتریان بانکی و جلوگیری از احتمال حمله به حساب‌ها و فیشینگ اجرایی شده است، همچنان با مشکلاتی در روند خود دست‌وپنجه نرم می‌کند و مشتریان برخی بانک‌ها را ناراضی باقی گذاشته است.

برخی مشتریان بانکی شکایت می‌کنند که دریافت رمز پویا برای آن‌ها با تأخیر رو‌به‌رو است؛ به‌گونه‌ای که در زمان دریافت آن، رمز منقضی شده است. به‌علاوه با گسترده‌شدن روش ارسال پیامکی رمز پویا، هدف اولیه‌ی اجراکردن این طرح، زیرسوال رفته است؛ چراکه امکان به‌سرقت‌رفتن گوشی و شنود شبکه نیز وجود دارد.

هنوز مشخص نیست که هزینه‌ی ارسال رمز پویا را بانک‌ها در ادامه برعهده می‌گیرند یا خیر؛ چرا که برخی بانک‌ها درخواست افزایش کارمزد خدمات به بانک مرکزی داده‌اند و این احتمال وجود دارد که درخواست مذکور به ارائه‌ی خدمات رمز پویا نیز مربوط باشد. بانک‌ها امیدوار هستند که از این طریق بخشی از هزینه‌های خود به مشتریان را جبران کنند.

به‌گفته‌ی وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و وزارتخانه متبوعش، در حال بررسی برای تغییر نرخ کارمزد خدمات بانکی هستند.

همچنین شماری از کاربران که اطلاعات دقیق و کافی از شیوه‌ی فعال‌کردن رمز پویا روی گوشی هوشمند خود نداشتند، با مسدود شدن کارت بانکی مواجه شدند. هنوز کارمندان اکثر بانک‌ها نیز به‌طور کامل از روند فعال‌کردن و استفاده از رمز پویا اطلاع ندارند و همین موضوع، پیچیدگی امر را برای کاربران بیشتر می‌کند.

مشکلات دیگری نیز از آغاز اجرایی‌شدن روند و درادامه‌ی آن، در مسیر استفاده از رمز پویا وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

وجود اپلیکیشن‌های متعدد رمزساز توسط بانک‌ها و نبود یک اپلیکیشن واحد (که برای گوشی‌هایی با فضای داخلی و رم پایین ایجاد مشکل می‌کند)

روند سخت و وقت‌گیرِ فعال‌کردن اپلیکیشن‌های رمزساز در برخی بانک‌ها

وجود باگ در اجرای برخی اپلیکیشن‌های رمزساز و ایجاد مشکل در برخی از آن‌ها پس از به‌روزرسانی

وجود احتمال هک شدن اپلیکیشن رمزساز

دریافت‌نکردن اپلکیشن‌های رمزساز در برخی گوشی‌ها، به‌خصوص گوشی‌های دارای نسخه اندروید ۱۰ و آیفون‌ها

نبود امکان گرفتن کپی از رمز پویا برای قراردادن در درگاه پرداخت

چه کارهایی برای تغییر رویه‌ها و ساده‌سازی عملیات دریافت و استفاده از رمز یک‌بار مصرف می‌توان انجام داد؟

بانک مرکزی اپلیکیشن واحدی را دراختیار کاربران قرار دهد

فعال‌کردن اپلیکیشن رمزساز، با بهره‌گیری از همراه بانک و اینترنت بانک، به حضور پیداکردن در بانک یا دستگاه خودپرداز نیاز نداشته باشد

باتوجه به اینکه شماره‌ی مشتری یک مرتبه نزد بانک تأیید شده، نیازی نیست که در روش استفاده از کد دستوری یا USSD رمز پویا دریافت کرد

ورود اطلاعات اضافه روی کارت که برای هر شخصی قابل‌خواندن هستند، لازم نیست

استفاده از شماره تلفن به‌جای شماره‌ی کارت بانکی و مشاهده‌ی کارت‌های متصل به آن شماره تلفن

امکان نصب اپلیکیشن تنها روی یک دستگاه واحد که دارای اطلاعات مربوط به واردشدن به این برنامه است

امکان تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعات رمزساز؛ تا درصورت ایجاد مشکلی برای گوشی بتوان بدون مراجعه‌ی دوباره به شعبه، آن را فعال کرد

باتوجه به اینکه پیامک ارسالی درخواست رمز پویا به بانک با سرعت مناسبی صورت می‌گیرد، دیرفرستاده‌شدن آن توسط بانک برای مشتری، به مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه مربوط می‌شود و این شرکت‌ها باید سریع‌تر فکری به حال مشکل کنند یا اینکه مشتریان به استفاده از اپلیکیشن‌های رمزساز روی بیاورند.

دراین‌میان، برخی سودجویان نیز در شبکه‌های مجازی اقدام به انتشار اپلیکیشن‌های غیرمجاز رمزساز کرده‌اند که تمامی آن‌ها قصد دزدیدن اطلاعات بانکی مشتری بانکی را دارند. رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان دراین‌باره نظر داد:

برای فعال‌سازی رمز دوم پویا، تنها باید به سایت رسمی بانک مراجعه و اپلیکیشن‌ها نیز باید از منابع معتبر و رسمی دریافت شود.

درانتها اشاره می‌کنیم که برخی بانک‌ها ازجمله ملی و صادرات اعلام کرده‌اند که برای امکان استفاده از رمز ایستا در خریدهای زیر ۱۰۰ هزار تومان،‌ نیاز است که مشتری به دستگاه خودپرداز مراجعه کرده و خود مسئولیت و مخاطرات این کار را بپذیرد.

مشکلات شما در استفاده از رمز دوم پویا چه مواردی بوده است؟ درصورتی‌که هنوز رمز پویای کارت بانکی خود را فعال نکرده‌اید، با استفاده از راهنمای دریافت رمز پویا می‌توانید نسبت به فعال‌سازی آن اقدام کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=2750

ثبت نظر

-