نظامی‌ها فراجناحی باشند/برخی می‌خواهند در سایه مذاکره قهرمان شوند

  • کد خبر : 272059
  • 24 آبان 1399 - 15:35
نظامی‌ها فراجناحی باشند/برخی می‌خواهند در سایه مذاکره قهرمان شوند

خبرگزاری مهر، گروه سیاست-هادی رضایی، ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح قرار مصاحبه داشتیم. قرار مصاحبه ما در دفتر کارش در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بود. با خوشرویی و مهربانی پذیرای ما شد. طبق همان زمان مشخص شده، مصاحبه ما با حجت الاسلام عباس محمد حسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش رأس ساعت آغاز شد. گفتگو را با یکی از چالشی ترین موضوعات یعنی دخالت نظامی‌ها در سیاست آغاز کردیم.

او معتقد بود در قانون اساسی آمده نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران نباید در سیاست دخالت کنند و برای اینکه گرفتار سیاسی کاری نشوند باید مستقیم در مسیر رهبری و ولایت حرکت کنند چون این مسیر فرا جناحی و ملی است، بنابراین وقتی ارتش در مسیر امامت، ولایت و رهبری حرکت کند متعلق به همه مردم است و ضمن آگاهی از مسائل سیاسی در دام جناح خاصی نمی‌افتد.

یکی دیگر از موضوعات مهمی که با رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش درباره آن صحبت کردیم بحث انتظار برخی برای رأی آوردن کاندیدای خاصی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که وی بر این نکته تاکید کرد که انصافاً قابل قبول نیست برخی دل به مذاکره با کسانی بستند که عزت ملت ایران را نمی‌خواهند و به منافع ملت ایران فکر نمی‌کنند. هر دوی آنها در یک هدف مشترک‌اند و راهبردشان براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

حجت الاسلام عباس محمدحسنی در خصوص ضرورت داشتن بینش سیاسی برای کانیوزن ارتش، گفت: ارتشی که بناست از حق و کشور اسلامی دفاع کند باید از بینش بالایی برخوردار باشد و سره را از ناسره تشخیص دهد، قدرت تحلیل داشته باشد که چرا باید بایستد، جان بدهد و تا آخر بماند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در خصوص برگزاری رزمایش‌های ارتش گفت: ارتش بایستی همیشه آماده به رزم باشد و توان رزمی خود را به روز کند و برای این موضوع نیاز به تمرین و رزمایش و بازی جنگ است. بازی جنگ یعنی ما یک دشمن فرضی را در نظر می‌گیریم و محاسبه می‌کنیم که اگر دشمن به شکل‌های مختلف و از نقاط مختلف حمله کرد ما باید چه کنیم و خودمان را برای آن وضعیت آماده کنیم، تصویرهای مختلفی از حمله فرضی دشمن تهیه می‌شود و برابر آن ما دفاع خود را انجام می‌دهیم تا از نظر توان و آمادگی رزمی نیروها به روز بمانند.

متن کامل گفتگوی تفصیلی مهر با حجت الاسلام محمد حسنی به شرح زیر است:

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

به نظر شما تشکیل سازمان عقیدتی سیاسی ارتش چه چیزی به ارتش افزود و ارتش با تأسیس این سازمان چه تفاوتی با گذشته پیدا کرد؟

سازمان عقیدتی سیاسی ارتش وظیفه ارتقای معرفت و بالا بردن سطح معارف دینی را برعهده دارد

کشور ما یک کشور اسلامی ست، ارتش ما هم یک ارتش اسلامی و مدافع ارزش‌های اسلام است، کسی که می‌خواهد از یک ارزش دفاع و پاسداری و در راستای آن جان نثاری کند می‌بایست کاملاً ارزش را بشناسد و در حقیقت سازمان عقیدتی سیاسی وظیفه ارتقای معرفت و بالا بردن سطح معارف دینی را برعهده دارد و این معارف هم فقط در معارف دینی خلاصه نمی‌شود، بلکه معارف ملی و میهنی را هم در بر می‌گیرد.

در روایات ما، میهن دوستی را از نشانه‌های ایمان می‌دانیم. عقیدتی سیاسی خداباوری، عشق به مردم، عشق به ارزش‌ها را در میان کانیوزن ارتش تبلیغ، تبیین، تقویت و نهادینه می‌کند. تا کسی در رابطه با اعتقادات خود از یک اراده آهنین برخوردار نباشد در روز خطر مقاومت لازم را از خود نشان نمی‌دهد، بنابراین سازمان عقیدتی سیاسی کارش تعمیق اعتقادات کانیوزن ارتش در رابطه با مأموریت‌های دینی و ملی است و الحمدلله خانواده ارتش روز به روز معنوی‌تر و انقلابی‌تر و بالنده‌تر شده و می‌شود.

به نظر شما داشتن بینش سیاسی برای نظامیان تا چه اندازه اهمیت دارد و سازمان شما در این خصوص چه کارهایی انجام می‌دهد؟

ما اگر چشم سر نداشته باشیم نابینا می‌شویم و نمی‌توانیم راه را از چاه تشخیص دهیم، بیناdی است که به ما می‌گوید راه درست کدام است، ولی همه چیز را با چشم سر نمی‌توان دید، حقایق بسیار پیچیده‌تری در عالم وجود دارد که با چشم سر نمی‌توان دید بلکه با چشم دل می‌توان دید و نام آن بصیرت، آگاهی باطنی و قدرت تشخیص حق از باطل است. بنابراین اگر کسی بینایی داشته باشد اما بینش لازم در رابطه با تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی اجتماعی نداشته باشد در روز خطر نمی‌تواند به درستی دوست را از دشمن تشخیص دهد.

در جنگ صفین شخصی خدمت حضرت امیر المؤمنین آمد و عرض کرد؛ حیرانم، نمی دانم چه کنم هم شما نماز می‌خوانید هم سپاه معاویه، هم شما قرآن می‌خوانید هم آنان، هر دوی شما از خدا دم می زنید، بالاخره من باید چه کنم؟ حضرت امیر فرمودند: شما باید قدرت تحلیل خود را از حق و باطل بالا ببرید و بدانید هرکس نماز می‌خواند لزوماً طرفدار حق نیست، ایشان فرمودند: از ابتدای اسلام دو پرچم وجود داشت یک پرچم دست پیامبر و یک پرچم دست ابوسفیان بود و اینها در مقابل هم بودند و الان شما ببیند پرچم پیامبر در این دو جبهه کجاست، پس حق آنجاست و آن پرچم دست سپاه اسلام بود و آن فرد حق را از باطل تشخیص داد.

ارتشی که بناست از حق و کشور اسلامی دفاع کند باید از بینش بالایی برخوردار باشد و سره را از ناسره تشخیص دهد

ارتشی که بناست از حق و کشور اسلامی دفاع کند باید از بینش بالایی برخوردار باشد و سره را از ناسره تشخیص دهد، قدرت تحلیل داشته باشد که چرا باید بایستد، جان بدهد و تا آخر بماند و این تحلیل سیاسی درست از ضروریات هر رزمنده است و این در سایه کارهای بصیرت افزایی درست به دست می‌آید که مسئولیت این کار در ارتش جمهوری اسلامی به سازمان عقیدتی سیاسی واگذار شده است و ارتقا بخشیدن به توان تجزیه تحلیل درست مسائل سیاسی اجتماعی در ارتش به عهده سازمان عقیدتی سیاسی گذاشته شده است و این یک ضرورت است که بایستی همیشه به روز باشد.

همانگونه که در مسائل نظامی باید مهارت‌ها به روز باشد، توان تحلیل مسائل هم باید به روز باشد به همین دلیل ما در سازمان عقیدتی سیاسی شبکه وسیع تبیان را داریم، هادیان سیاسی داریم که در مناسبت‌ها در سراسر ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب جلسات آگاه سازی سیاسی وارد عمل می‌شوند و موضوعات روز را با مخاطبان در میان می‌گذارند تا با آنچه که در داخل کشور، در منطقه و جهان می‌گذرد آشنا شوند تا بتوانند در بزنگاه‌های تاریخی تجزیه تحلیل و موضع گیری درستی داشته باشند.

یکی از مسائلی که همیشه مورد بحث است ورود نظامیان به عرصه سیاسی است، نظر شما در این خصوص چیست؟

سیاسی یا جناحی عمل کردن ارتش از لحاظ قانونی ممنوع و شرعا حرام است / ارتش نمی‌تواند خود را فدای جناح خاصی کند

امامین انقلاب تکلیف شرعی و قانونی این مساله را برای ما روشن کرده‌اند که ارتش باید سیاست را بداند ولی در سیاست دخالت نکند چون در مسائل سیاسی بحث حزب و جناح وجود دارد، ارتش نمی‌تواند خود را فدای جناح خاصی کند. ارتش باید در خدمت کلیت کشور و منافع ملی باشد، زیرا دخالت در سیاست ارتش به این معناست که باید به یک سمت گرایش بیشتری پیدا کند که این با بودن در خدمت منافع ملی منافات دارد و از این جهت است که می‌گویند سیاسی یا جناحی عمل کردن ارتش از لحاظ قانونی ممنوع و شرعا حرام است. در سایر کشورها قانونا ممنوع است ولی در کشور ما دو نکته است منع قانونی و منع شرعی.


 

اگر یک ارتشی، سپاهی و نظامی بخواهد جناحی عمل کند از مأموریت ذاتی خود انحراف پیدا می‌کند

اگر یک ارتشی، سپاهی و نظامی بخواهد جناحی عمل کند از مأموریت ذاتی انحراف پیدا می‌کند و این حرام است، اما دانستن سیاست واجب است. آگاهی‌های سیاسی به معنای گرایش به جناح خاصی نیست اتفاقاً اگر آگاهی سیاسی نداشته باشد ناخود آگاه به یک جناح کشیده می‌شود، برای اینکه یک ارتشی گرفتار جناح‌ها و احزاب نشود بایستی همه جریان‌های سیاسی را بشناسد تا در اثر تبلیغات به جناح خاصی گرایش پیدا نکند، برای این کار ما دکترین داریم و دکترین ما خط ولایت است.

در قانون اساسی آمده نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران نباید در سیاست دخالت کنند و برای اینکه گرفتار سیاسی کاری نشوند باید مستقیم در مسیر رهبری و ولایت حرکت کنند چون این مسیر فرا جناحی و ملی است، بنابراین وقتی ارتش در مسیر امامت، ولایت و رهبری حرکت کند متعلق به همه مردم است و ضمن آگاهی از مسائل سیاسی در دام جناح خاصی نمی‌افتد.

در چهل سال دوم انقلاب اسلامی هستیم و مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم را ارائه دادند. برنامه سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برای تحقق مطالب این بیانیه چیست؟ و چه اقداماتی تا کنون در این رابطه صورت گرفته است؟

چنانچه بیانیه گام دوم انقلاب به درستی اجرا شود قطار انقلاب مسیر خود را ادامه خواهد داد و به مقصد خواهد رسید

خداوند متعال را شاکر هستیم که نعمت ولایت را به ما عطا فرمود که در هر مقطعی از انقلاب نقشه راه رسیدن به آرمان‌های انقلاب را پیش روی ما ترسیم می‌کنند. شاید هنوز هم قاطبه مردم با اهمیت بیانیه گام دوم آشنا نشده‌اند، این یک بیانیه عادی نیست، یک نقشه راه است که سلامت و صلابت انقلاب را در ادامه مسیر به سوی آرمان‌های بزرگ‌تر ترسیم می‌کند، البته باید برای مردم تشریح شود و بدانند این بیانیه چنانچه به درستی اجرا شود قطار انقلاب مسیر خود را ادامه خواهد داد و به مقصد خواهد رسید.

سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در این زمینه جز اولین سازمان‌هایی هست که پیشتازانه در ارتباط با تبیین، ترویج و در رابطه با پیاده سازی این بیانیه گام‌های خوبی برداشته‌است و در حال ادامه این مسیر هستیم. حرکت نخستین ما برگزاری یک همایش عالی بود، فراخوانی اعلام شد و نخبگان ارتش مقالاتی را برای ما ارسال کردند، این مقالات در قالب اولین همایش بیانیه گام دوم در سازمان عقیدتی سیاسی انجام شد.

صاحبان مقالات برتر مقالات خود را ارائه کردند و پس از آن مجموعه مقالات تحت عنوان درآمدی بر بیانیه گام دوم چاپ شد و مورد استقبال بسیاری از سازمان‌ها قرار گرفت حتی تعدادی از سازمان‌های فرا ارتشی از ما درخواست ارسال این کتاب را داشتند. انصافاً کار فاخری در خصوص بیانیه گام دوم در ارتش صورت گرفته است علاوه بر این حدود ۲۰۰ هزار جلد از این بیانیه تهیه و در اختیار جامعه هدف مان قرار دادیم و از آن مسابقه برگزار کردیم و روزی نبوده که ما از آن غافل باشیم.

از این رو برنامه ریزی شده است تا هر ساله این همایش برگزار شود و هر سال یک بعد از ابعاد این بیانیه مورد تحقیق قرار گیرد و دومین همایش هم باید برگزار می‌شد که به خاطر موج سوم شیوع کرونا به آینده موکول شد. این مسیر همانند یک رود در جریان است و تعطیل بردار نیست و ارتباط ما با بیانیه پیوسته برقرار خواهد بود تا ان‌شاالله بتوانیم تمام ابعاد این بیانیه را در میان مخاطبان ارتش جمهوری اسلامی ایران تبیین، تقویت و ترویج کنیم.

در شهریور ماه شاهد برگزاری رزمایش ذوالفقار ۹۹ توسط ارتش بودیم، پیام این رزمایش در این برهه زمانی چیست؟

ارتش بایستی همیشه آماده به رزم باشد و توان رزمی خود را به روز کند و برای این موضوع نیاز به تمرین و رزمایش و بازی جنگ است. بازی جنگ یعنی ما یک دشمن فرضی را در نظر می‌گیریم و محاسبه می‌کنیم که اگر دشمن به شکل‌های مختلف و از نقاط مختلف حمله کرد ما باید چه کنیم و خودمان را برای آن وضعیت آماده کنیم، تصویرهای مختلفی از حمله فرضی دشمن تهیه می‌شود و برابر آن ما دفاع خود را انجام می‌دهیم تا از نظر توان و آمادگی رزمی نیروها به روز بمانند.

یک فلسفه رزمایش به روز رسانی توان و آمادگی رزمی نیروهای مسلح است، رزمایش معمولاً هم دارای فلسفه اند و هم دارای پیام، یک پیام به خودی‌ها و یک پیام به غیر خودی‌های منطقه‌ای و یک پیام به غیر خودی‌های فرامنطقه ای دارد. پیام این رزمایش برای خودی‌ها این است که به ملت اطمینان می‌دهد که نگران امنیت پایدارشان نباشند زیرا نیروهای دفاعی این مأموریت را انجام می‌دهد.

امنیت جز ضروری‌ترین و اولین نیازهای یک ملت است. هر از گاهی بایست این اطمینان بخشی در مورد امنیت به روز رسانی شود که الحمدلله کشور ما به لطف خدا جز امن ترین نقطه منطقه و جهان است و این از برکت نیروهای مسلح توانمند ماست و این یک پیام داخلی ست. انصافاً بعد از هر رزمایش روحیه مردم بالاتر می‌رود و احساس می‌کنند که در برابر تجاوز دشمن سد محکمی دارند و به تعبیر قرآن بنیان مرصوصی در دفاع از آنها شکل گرفته است.

پیام رزمایش برای برخی از همسایه‌های چموش این است که در صورت بی اعتنایی به همجواری مسالمت آمیز او با اقتدار سرخط آورده خواهد شد پیام منطقه‌ای رزمایش این است که به همسایه‌ها اعلام می‌کند ما قوی و مقتدر هستیم، توان روی پای خود ایستادن را داریم بنابر این برای برقراری امنیت هیچ نیازی به حضور اجانب در منطقه نیست و کشورهای همسایه می‌توانند با دست به دست هم دادن مانع حضور نا مشروع بیگانگان شوند. بنابر این باید هم افزایی کنیم تا بتوانیم کنار هم مسالمت آمیز زندگی کنیم بی آنکه محتاج دیگران باشیم و این در حقیقت پیام صلح و دوستی به کشورهای همسایه است، البته پیامی هم برای برخی از همسایه‌های چموش دارد و آن اینکه در صورت ناهماهنگی و بی اعتنایی به همجواری مسالمت آمیز او با اقتدار سرخط آورده خواهد شد.

اما پیامش برای قدرت‌های فرا منطقه‌ای نا مشروع حاضر در منطقه این است که دیر یا زود بایستی دامن حضور نامشروع خود را از این منطقه برچینند، منطقه متعلق به ملت‌های منطقه و دولت‌های مشروع منطقه است و ما توان اداره منطقه را داریم و هیچ نیازی به وجود نامشروع آنها نیست اگر خودشان مسالمت آمیز رفتند که چه بهتر اگر نرفتند بدانند روزی که احساس تکلیف شود آنان از منطقه بیرون رانده خواهند شد.

عده‌ای معتقدند آن طور که باید و شاید اطلاع رسانی‌های مربوط به وقایع جنگ برای مردم گفته نشده و یا اینکه این اطلاعات به صورت ناقص یا بعضاً وارونه انعکاس داده می‌شد؛ نظر شما در این رابطه چیست؟

درست است که همه ابعاد دفاع مقدس برای مردم گفته نشده در این زمینه ما بدهکاریم و مردم طلبکار، اگر مردم همه مسائل مربوط به دفاع مقدس را بدانند احساس مسئولیت بیشتری پیدا می‌کنند و متوجه می‌شوند کسانی که در هشت سال دفاع مقدس غریبانه مظلومانه و در عین حال مقتدرانه ایستادند چه اسطوره و چه انسان‌های بزرگی بودند. بزرگی، ایثار، فداکاری رزمندگان ما کاملاً برای مردم روشن نشده و از همه مهم‌تر اینکه با چه مظلومیتی برای دفاع از شرف و ناموس و استقلال و تمامیت ارضی دفاع کردند.

شبهه افکنی دشمن در خصوص دفاع مقدس برای این است که مردم را به نظام بدبین کنند

خط شبهه افکنی که دشمن در خصوص دفاع مقدس در پیش گرفته برای این است که مردم را به نظام بدبین کنند، و اما در باره نپذیرفتن قطعنامه بعد از فتح خرمشهر باید عرض کنم اگر زمانی که ما خرمشهر را باز پس گرفتیم دشمن هم از همه سرزمین‌های ما تا صفر مرزی عقب نشینی می‌کرد و یک وجب از خاک ما در اختیار دشمن نمی‌ماند ممکن بود این انتقاد درست به نظر برسد، ای کاش وقتی خرمشهر را پس گرفتیم دشمن سر عقل می‌آمد و از همه خاک ما عقب نشینی می‌کرد و ما هم قطعنامه را می‌پذیرفتیم و به توافق می‌رسیدیم اما چنین چیزی نبود زیرا هنگامی که ما خرمشهر را پس گرفتیم بسیاری از سرزمین‌ها و شهرهای ما در اختیار دشمن بود و بسیاری از شهرهای ما در تیررس آتش دشمن بود. برابر مقررات جنگی کسی که سرزمینی دستش باشد در مذاکره دست برتر را دارد و تا امتیاز نگیرد تفاهم و آشتی صورت نمی‌گیرد.

معنای پذیرش قطعنامه بعد از پیروزی خرمشهر این بود که ما باید می‌پذیرفتیم در حالی پشت میز مذاکره می‌نشستیم که بخش عظیمی از خاک کشورمان در دست دشمن متجاوز بود این یعنی پذیرش امتیاز دادن به دشمن که برای هیچ ایرانی با غیرتی قابل نبود، برادران عزیز نمی‌شد به متجاوزان پاداش داد، متجاوز باید تنبیه می‌شد. اگر ما آن روز متجاوز را بیرون نمی‌کردیم اینها به این نتیجه می‌رسیدند که از جای دیگر دوباره به ما حمله کنند و همین بلا را دوباره به سر ما بیاورند ولی مقاومت ملت ایران و نیروهای مسلح باعث شد هم صدام ادب شد و هم دیگرانی که مثل صدام هوس تجاوز به ایران را داشتند برای همیشه این هوس را از سر خود بیرون کنند.

شبهه را می‌بایست شما اصحاب رسانه روشنگری کنید که بعد از فتح خرمشهر بخشی از خاک ما دست آنها بود و زمینه‌ای برای مذاکره وجود نداشت بنابراین باید جنگ را ادامه می‌دادیم تا متجاوز به نقطه صفر مرزی برگردد و اتفاقاً از زمانی قطعنامه پذیرفته شد که آنها اعلام کردند ما به مرزهای بین‌المللی بر می‌گردیم.

مقام معظم رهبری در سخنان روز ۳۱ شهریور بر مقوله تحریف دفاع مقدس اشاره کردند. برنامه سازمان عقیدتی سیاسی برای جلوگیری و مقابله با این تحریف چیست؟ آیا برنامه مشترکی با سایر نیروهای مسلح دارید؟

تمام مشکلات به وجود آمده در جهان اسلام به دلیل تحریف واقعیت ها ست

موضوع تحریف موضوعی بسیار کلیدی ست که حضرت آقا به آن پرداختند. اگر ما تاریخ اسلام را بررسی کنیم تمام مشکلات به وجود آمده در جهان اسلام به خاطر تحریف‌هایی ست که رخ داده است. تحریف باعث شد اهل بیت ۱۴۰۰ سال از حق مسلم خود محروم شدند، در سایه تحریف امام حسین (ع) را به مقتل بردند و در سایه تحریف اهل بیت را به نام خارجی به اسارت بردند.

تحریف وقتی باشد این مشکلات برای ملت به وجود می‌آید. در بحث دفاع مقدس دنبال تحریف هستند برای اینکه بگویند مقاومت ما اشتباه بوده و بگویند نیاز به شهید دادن نبوده است، برای اینکه این تحریف خدای ناخواسته به ثمر ننشیند باید واقعیت‌ها حتماً تبیین شود. ما هر سال در هفته دفاع مقدس به مناسبت‌های مختلف تبیین داریم. چون نسلی که جنگیده آرام، آرام جای خود را به نسل نو می‌دهد و ارتشی که جنگیده می‌داند که کارش درست بوده ولی این القای شبهات برای نسل جدید مردم و نیروهای مسلح باید تبیین شود و سازمان عقیدتی سیاسی گوشه‌ای از کار را در زمینه تبیین معارف جنگ را عهده دار است.

معارف جنگ شهید صیاد شیرازی که بسیار حرکت آگاهی بخش و ارزشمندی است گوشه دیگر کار را به عهده گرفته، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس هم یک گوشه کار را گرفته و بعضی جاهای دیگر هم این کار را انجام می‌دهند، اینها دست به دست هم می‌دهند در حقیقت یک نهضت تبیینی در ارتباط با ریشه‌های شروع تجاوز از طرف صدام و دلایل مقاومت ملت ایران و دلایل نپذیرفتن قطعنامه بعد از فتح خرمشهر و همه قضایای مربوط به جنگ به صورت وسیع تبیین انجام می‌شود و همچنان ادامه دارد و در آینده هم ادامه خواهد داشت.

یکی از عرصه‌هایی که ارتش بسیار درخشیده عرصه مردم یاری و خدمت رساندن به مردم در سیل، زلزله و کرونا است، که مورد تأیید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت و ایشان از کانیوزن ارتش به این دلیل تقدیر کردند. نظر شما درباره این بعد فعالیت‌های ارتش چیست؟

در قانون اساسی از ارتش ما به نام ارتش مکتبی و مردمی نام برده شده است، واقعاً وجود ارتش نعمتی آسمانی برای ملت است. ارتش بارها و بارها ثابت کرده از مردم، با مردم و برای مردم است. انسان در وجود خود جوهرهایی دارد تا زمینه‌اش پیدا نشود آن جوهر رخ نمائی نمی‌کند، مثلاً شجاعت یک جوهر است تا زمینه‌اش پیش نیاید همچنان پنهان می‌ماند، زمینه نمایش آن روزهای خطر بویژه دفاع است. چون در هشت سال دفاع مقدس زمینه‌اش پیدا شد و ارتش ما ثابت کرد جز شجاع‌ترین ارتش‌های دنیاست.

مردمی بودن هم یکی از جوهرهای ذاتی ارتش است که زمینه نمایش آن در حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و مواردی از این دست است. شاید اگر سیل، زلزله، بیماری کرونا و یا حوادثی مثل سقوط هواپیما نبود ارتش دلیلی نداشت که نشان دهد مردمی است. در حادثه سیل ارتش قبل از ستاد بحران در گلستان حاضر بود چون زمینه‌اش به وجود آمد، جوهر مردمی بودن خود را در سیل گلستان و خوزستان را نشان داد. این تعبیر خود مردم ولایت مدار کرمانشاه است که گفتند؛ احساس کردیم ارتش با زلزله آنجا حضور پیدا کرد.

ارتش در عرض چند ساعت خود را به منطقه زلزله زده رساند و اگر ارتش آنجا نبود تلفات در مناطق زلزله زده خیلی بیشتر می‌شد ولی در همان ساعات اولیه ارتش خود را رساند و نشان داد ارتش ما یک ارتش مردمی ست.

بعد از پیام اخیر مقام معظم رهبری در بحث کرونا چه اقداماتی توسط ارتش صورت گرفته است؟

ارتش در بحث کرونا با همه توان به میدان آمد. نیروی انسانی کارآمد و جان نثار ارتش، عاشقانه به سمت مبارزه با کرونا رفتند و در سطح بسیار وسیعی این کار را انجام دادند، شهرها را ضدعفونی کردند، بیمارستان‌ها را در اختیار بیماران گذاشتند، همه تجهیزاتی که داشتند به را میدان آوردند و خودشان به صورت ۲۴ ساعته به میدان آمدند، این علاوه بر مردمی بودن ارتش، ولایی بودم ارتش را می‌رساند، چون حضرت آقا به عنوان فرمانده معظم کل قوا وقتی دستوری صادر می‌کند، ارتش بدون درنگ و بدون بررسی چرایی فرمان صادره تمام تلاش خود را بر روی چگونگی اجرا می‌گذارد و این نشانه ولایت مداری ارتش است.

برای ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخاری است که هر زمان فرمانده معظم کل قوا فرمانی صادر می‌کند، در نقطه صد آن فرمان به اجرا در می‌آید. در هیچ کجای دنیا ارتشی نداریم که به اندازه ارتش جمهوری اسلامی ایران عاشق ملت باشد. ارتش ما به همان مقدار که عاشق دین است عاشق ملت دیندار هم هست. اکنون حضرت آقا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشگر باقری دستور دادند که ارتش هرچه در حوزه بهداشت و درمان در اختیار دارد در خدمت مردم به کار بگیرد و حقیقتاً کادر بهداشت و درمان ارتش با ظرفیت تمام در میدان حاضر شده و شهدایی در این راه تقدیم کرده که به روح آنها درود می‌فرستیم و به وجود با برکت کادر درمانی ارتش که مجاهدانه در این عرصه خدمت می‌کنند می‌بالیم.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد و این کشور هنوز در کشمکش دعوای ترامپ و بایدن است. شما به عنوان مسئول عقیدتی سیاسی ارتش این رقابت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رقابت‌های انتخاباتی بین دو کاندیدای طراز اول آمریکا بسیار غیراخلاقی و مفتضح بود

رقابت‌های انتخاباتی بین دو کاندیدای طراز اول آمریکا بسیار غیراخلاقی و مفتضح بود و آمریکای بدون رتوش را به نمایش گذاشت، البته ما این مساله را در مورد سیاست مداران آمریکا و هیئت حاکمه آمریکا می‌دانیم و ملت آمریکا را هرگز چنین نمی‌پنداریم، اکثریت قریب به اتفاق ملت آمریکا هم مثل سایر ملت‌ها انسان‌های شریفی هستند، اما در بحث مسائل انتخاباتی آمریکای بداخلاق را به نمایش گذاشتند.

سال‌ها دنبال این بودیم که بگوئیم سیاست مداران آمریکا ضد اخلاق و فقط به فکر منافع خود هستند و این مبارزات انتخاباتی بین این دو کاندیدا چهره واقعی غیراخلاقی سیاست مداران آمریکا را به نمایش گذاشت و کار ما را خیلی راحت کرد. خود مردم بهتر از ما می‌بینند و قضاوت می‌کنند.

چرا برخی اشخاص در کشور هنوز منتظر هستند که چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز می‌شود؟

اینکه چرا بعضی‌ها علاقه مندند کاندیدای خاصی برنده شود به گرایش‌های سیاسی شان برمی‌گردد، متأسفانه برخلاف رهنمودهای فرمانده معظم کل قوا و رهنمودهای رهبر عظیم الشان انقلاب هنوز هم در داخل کسانی هستند که نگاه راهبردی شأن به بیرون و نگاه تاکتیکی شأن به درون است درحالیکه حضرت آقا عکس این را می‌فرمایند ما باید نگاه راهبردی مان درون‌زا باشد.

کسانی که مایل هستند کاندیدای خاصی در آمریکا برنده شود همچنان امیدشان به مذاکره است

باید بدانیم در این کشور هیچ چیز کم نداریم، زمین، آب، نیروی انسانی کارآمد فراوان داریم ولی نگاه به ظرفیت‌های درونی متأسفانه راهبردی نیست، حضرت آقا تمام تلاششان این است که این تغییر نگاه را در بعضی از مسئولین ایجاد کنند. کسانی که مایل هستند کاندیدای خاصی برنده شود برای این است که همچنان امیدشان به مذاکره است و می‌خواهند با نگاه به بیرون و در سایه مذاکره خودشان را قهرمان نشان دهند ولی مردم ما اینها را به عنوان قهرمان نپذیرفته و نخواهند پذیرفت.

یکی از این کاندیداها از نظر اینکه یک قاتل بین‌المللی ست روشن است، قاتل انسان بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانی. آنها رویشان نمی‌شود که با قاتل حاج قاسم سلیمانی پشت یک میز بنشینند دنبال این هستند کسی برنده این انتخابات شود که این محظور از میان برداشته شود و به خود اجازه دهند دوباره با آنها مذاکره کنند.

مردم ما به هیچ وجه آمادگی مذاکره با قاتل حاج قاسم سلیمانی را ندارند

مردم ما به هیچ وجه آمادگی مذاکره با قاتل حاج قاسم سلیمانی ندارند، بنابراین آنها می‌خواهند که قاتل حاج قاسم سلیمانی رأی نیاورد تا بتوانند با کسی که هنوز قاتل بودنش به فعلیت نرسیده به مذاکره بنشینند، در حالی که برای نخبگان و عقلای بصیر این کشور فرقی بین قاتل بالقوه و قاتل بالفعل وجود ندارد و هر دو غیر قابل اعتماد هستند. نباید ملت را معطل کسانی کنند که هم قاتل بزرگان ما بودند و هم در فکر قتل‌های دیگر هستند.

انصافاً قابل قبول نیست برخی دل به مذاکره با کسانی بستند که عزت ملت ایران را نمی‌خواهند و به منافع ملت ایران فکر نمی‌کنند. هر دوی آنها در یک هدف مشترک‌اند و راهبردشان براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است و فقط تاکتیک و سلیقه و روششان فرق می‌کند. برای ما هیچ تفاوتی بین این دو نفر نیست تنها راه این است که ما قوی باشیم تا هرکس که می‌آید نتواند به اهداف شوم خود علیه ملت شریف ایران برسد.

در پایان اگر حرف ناگفته برای مردم دارید بفرمائید؟

من به عنوان یک ایرانی عرض می‌کنم ما در یک امتحان بزرگ تاریخی قرار گرفته‌ایم و آن فشار حداکثری استکبار جهانی ست. دنیا در آینده قضاوت خواهد کرد که ملت ایران در یک چنین شرایطی به وظیفه عزت مندی خود به درستی عمل کرد یا نه. آیا دنیا در آینده بر ما مثل یاران امام حسین (ع) که تا آخر ایستادند حساب خواهند کرد و یا مثل مردم کوفه قضاوت خواهند کرد که متأسفانه تا آخر پای کار نایستاد. انتخاب با ماست.

اعتقادم این است ملت شریف ایران هیچ گاه مسیر اهل کوفه آن روز را برنمی‌گزیند و در شرایط حاضر، مقاومت حداکثری را شیوه کار خود قرار می‌دهند که هم جز مطالبات قرآن و هم جز سیره امامان ماست، و هم جزو مطالبات امامین انقلاب ماست. حضرت آقا با استفاده از آیه قرآن فرمودند: و العاقبه للمتقین. ما در این مقاومت در برابر فشار حداکثری پیروز میدان خواهیم بود و زمستان فشار حداکثری خواهد گذشت و روسیاهی آن به ذغال‌هایی خواهد ماند که شعار عدم مقاومت سر می‌دهند.

امیدواریم خداوند متعال به احترام خون پاک شهدا و اخلاص و حق خواهی مردم هرچه سریع‌تر شکست را بر دشمن ما تحمیل و پیروزی را بر ملت ما عنایت فرماید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=272059

ثبت نظر

-