پنج نفر از محکومان به اعدام در زنجان با تلاش شوراهای حل اختلاف از مجازات رها شدند

  • کد خبر : 271885
  • 24 آبان 1399 - 13:39
پنج نفر از محکومان به اعدام در زنجان با تلاش شوراهای حل اختلاف از مجازات رها شدند
حل اختلاف

زنجان (پانا) – رییس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف استان زنجان خبرداد در ۶ ماهه نخست امسال پنج محکوم به اعدام در این استان با تلاش شوراهای حل اختلاف، معتمدان و ریش سفیدان و جلب رضایت اولیای دم، از قصاص رهایی یافتند.

محمدرضا احمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت سالروز تشکیل شوراهای حل اختلاف، در سالن ولایت دادگستری زنجان برگزار شد، گفت: تعدادی از این محکومان حتی تا پای چوبه دار نیز رفتند و با تلاش های صورت گرفته از طریق شوراهای حل اختلاف و ایجاد مصالحه، بخشیده شده و از مرگ نجات پیدا کردند.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی تشکیل شوراهای حل اختلاف، ایجاد صلح و سازش است، اظهار کرد: زندان زدایی، رویکرد دادگستری و شوراهای حل اختلاف است چراکه زندان تبعات و آسیب بسیار منفی برای زندانیان، اعضای خانواده و جامعه دارد.

احمدی تصریح کرد: با ایجاد صلح و سازش بین طرفین اختلافات، در واقع ۹۸ درصد جلوی ورود محکومان به زندان گرفته می شود و موضوع صلح و سازش در کاهش جمعیت زندانیان بسیار تاثیرگذار است.

او افزود: ۲ سال قبل تعداد زندانیان زنجان فقط در شورای حل اختلاف بیش از ۳۵۰ نفر بود که امروز به کمتر از ۸۰ نفر رسیده و این عدد بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه نجات زندانی از زندان و کمک به خانواده های زندانیان کاری بسیار ارزشمند است و تمام هم و غم و هدف شوراهای حل اختلاف این است که سازش بین طرفین اختلاف صورت بگیرد اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف نباید از اهداف و مسیر اصلی منحرف شده و به سمت صدور رای بروند که این ایراد است و رییس قوه قضائیه نیز بر بازگشت شوراها به مسیر قبلی تاکید جدی دارند.

احمدی با اشاره به اینکه با توجه به بخشنامه مرداد ماه ۹۸ ، رییس قوه قضائیه دستور دادند تمامی پرونده های کیفری قابل صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ارجاع شود، افزود: در این راستا ۱۳ هزار پرونده از سوی دادگاه ها و دادسراهای استان به منظور ایجاد صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ارجاع و از این تعداد بیش از پنج هزار پرونده (۳۶ درصد) منجر به صلح و سازش شد.

رییس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف استان زنجان با تاکید بر اینکه مردم باید در خصوص برکات ناشی از صلح و سازش توجیه شوند، گفت: ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۳۲ هزار پرونده وارد اجرای احکام شوراهای حل اختلاف استان شده بود که این پرونده ها تقریبا مختومه شده اند و این نشان می دهد که تعداد مراجعات به این شورا بالا است.

احمدی افزود: این میزان پرونده در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود یک هزار و ۳۰۰ فقره کمتر شده که این حاکی از خلوت شدن اجرای احکام و کم شدن مراجعه مردم به دادگستری ها و شوراهای حل اختلاف زنجان است.

معاون قضایی دادگستری زنجان با بیان اینکه تعداد پرونده های وارده به شعبه های شورای حل اختلاف استان زنجان که در حال رسیدگی هستند در تک تک شعب هستند زیر ۵۰ فقره است، گفت: در بحث صلح و سازش نباید اصرار کرد و در واقع با زور و تحمیل نمی توان صلح و سازش در میان افراد ایجاد کرد و باید این موضوع بسیار مهم با اراده طرفین حل شود.

احمدی با بیان اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا مراجعان به شوراهای حل اختلاف، بستری برای الکترونیکی شدن پرونده فراهم شد تا جلوی تراکم مراجعان در محل شورا به حداقل برسد، تصریح کرد: با توجه به اینکه آسیب های اجتماعی برای کشور، جامعه و خانواده ها ضربه می زند بنابراین نیاز است رسانه های گروهی در کاهش این آسیب ها با شوراهای حل اختلاف استان زنجان تعامل بیشتری داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=271885

ثبت نظر

-