حقایقی شوکه کننده و باورنکردنی از جنگ جهانی دوم

  • کد خبر : 271787
  • 02 اردیبهشت 1400 - 13:40
حقایقی شوکه کننده و باورنکردنی از جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم چرا و چگونه شروع شد؟ بدون شک علت شروع جنگ جهانی دوم را باید در جنگ جهانی اول و اتفاقات پس از پایان آن جستجو کرد. معاهده صلح پاریس بعد از پایان جنگ جهانی دوم کشورهای اندکی را راضی کرد. آلمان، اتریش، عثمانی و دیگر کشورهای طرف بازنده جنگ به طور ویژه از توافق پاریس ناراضی بودند، توافقی که بر اساس آن، این کشورها می بایست از داشتن ارتش های بزرگ خودداری کرده و خسارات وارد شده به طرف های مقابل را جبران نمایند.

آلمان تنها پس از آنکه کشورهای پیروز تهدید کردند در صورت امضا نکردن این معاهده، به این کشور حمله خواهند کرد با امضای آن موافقت نمود و تا سال ۲۰۱۰ مشغول بازپرداخت خساراتی بود که رهبران یکصد سال پیش این کشور به دیگر کشورهای جهان و در طول جنگ جهانی اول وارد کردند.

حقایق جنگ جهانی دوم

۶۸- در طول دوران زندانی بودنش، هیتلر در فکر توسعه «خودروی مردم» یا همان فولکس واگن (Volkswagen) بود. volk به معنای مردم یا ملت است.

۶۹- در ۸ دسامبر ۱۹۴۱، بریتانیا و ایالات متحده به ژاپن اعلان جنگ دادند. در ۱۱ دسامبر آلمان به ایالات متحده اعلان جنگ داد. ایالات متحده تنها کشوری بود که آلمان در طول جنگ جهانی دوم رسماً به آن اعلان جنگ داد.

۷۰- نازی ها حکومت خود را رایش سوم (۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵) می نامیدند. اولین رایش امپراطوری رومی مقدس (از ۹۲۶ تا ۱۸۰۶) بود. دومین دوره رایش امپراطوری آلماناز ۱۸۷۱ تا ۱۹۱۸ بود. جمهوری ویمار نیز که بین جنگ جهانی اول و دوم بر آلمان حاکم بود از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ ادامه داشت و با به قدرت رسیدن هیتلر و حزبش به پایان رسید.

۷۱- به دستور حزب نازی، بین مارس تا ژوئن ۱۹۳۳ در برلین و دیگر شهرهای آلمان کمپین های کتاب سوزی به راه انداخته شد جایی که اساتید برجسته و دانشجویان دست به آتش زدن کتاب های دارای ایده های «غیر آلمانی» یا ضد آلمانی زدند. از نویسندگانی که هدف این کمپین قرار گرفتند می توان به جک لندن، اچ جی ولز، توماس مان، زیگموند فروید و آلبرت انیشتین اشاره کرد. یک قرن قبل از ظهور هیتلر، هاینریش هاینه، شاعر آلمانی چنین پیش بینی کرده بود: «وقتی که کسی کتاب می سوزاند آن کس در نهایت مردم را به آتش خواهد کشید».

۷۲- در یک حرکت عجیب، رودولف هس، معاون هیتلر، در ۱۰ می ۱۹۴۱ برای مذاکره صلح با بریتانیا بعد از هدف قرار گرفتن هواپیمایش با چتر نجات در اسکاتلند فرود آمد. بریتانیایی ها به این باور رسیدند که وی از لحاظ روانی ثبات ندارد. وی در تمام مدت باقیمانده جنگ به عنوان اسیر جنگی در بریتانیا نگه داشته شده و در دادگاه نورنبرگ به خاطر جنایت علیه بشریت به حبس ابد محکوم شد.

۷۳- جنگ جهانی دوم ویرانگرترین جنگ تاریخ بوده است. این جنگ بیش از هر جنگی در طول تاریخ هزینه برده، ویرانی به بار آورده، تلفات انسانی در پی داشته و تغییراتی بزرگ را در مسیر تاریخ ایجاد کرد.

۷۴- در ۱۴ جولای ۱۹۴۱، اتحاد جماهیر شوروی از یک سلاح جدید رونمایی کرد، کاتیوشا، که می توانست ۳۲۰ راکت را در عرض تنها ۲۵ ثانیه پرتاب کند. بیش از ۵۰ سال بعد، کاتیوشا هنوز هم سلاحی موثر و کارآمد در جنگ هاست.

۷۵- بعد از حمله غافلگیرانه پرل هاربر، پرزیدنت روزولت به دنبال یک خودرو ضد گلوله می گشت. اما از آنجا که قوانین دولتی هزینه بیش از ۷۵۰ دلاری برای خرید خودرو را منع می کرد، تنها خودرویی که توانستند با این مشخصات پیدا کنند لیموزین آل کاپون بود که توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده پس از دستگیری اش به خاطر فرار مالیاتی ضبط شده بود. روزولت پس از بدست آوردن این خودرو چنین گفت: «امیدوارم آقای کاپون از این موضوع ناراحت نشوند».

>>>بیشتر بخوانید:

از شاهزاده جاسوس تا بانوی مرگ؛ ۸ زن تاثیرگذار در جنگ جهانی دوم

۷۶- سیاست نویل چمبرلین، نخست وزیر بریتانیا پیش از شروع جنگ جهانی دوم و سال های ابتدایی جنگ، در دلجویی از هیتلر  و نادیده گرفتن سیاست های خصمانه و تهاجمی اش در ابتدای جنگ، از دیدگاه اکثریت مردم و سیاستمداران بریتانیا اشتباه انگاشته می شد اما مدافعان او بر این باورند که وی با این کار برای بریتانیا زمان خرید تا خود را برای جنگ آماده کند.

۷۷- در انتخابات ۱۹۲۸، کمتر از ۳ درصد مردم به حزب نازی رأی دادند در حالی که یک دهه بعد و در سال ۱۹۳۸ هیتلر به عنوان مرد سال مجله تایم انتخاب شد.

۷۸- سلام نازی ها بر اساس سلام فاشیست های ایتالیا، رومیان باستان و همچنین آلمانی های دوران باستان شکل گرفته بود. دست بلند شده شبیه نیزه بلند شده است.

۷۹- رکود بزرگ ایالات متحده تاثیر فلج کننده ای بر اقتصاد جهان داشت و باعث شد که آلمان توانایی پرداخت غرامت های مربوط به جنگ جهانی اول را نداشته باشد و در ادامه فرانسه و بریتانیا را در بازپرداخت بدهی های خود به ایالات متحده ناموفق گرداند که نارضایتی عمومی را در سراسر جهان در پی داشت.

۸۰- هیتلر خود پرچم حزب نازی را طراحی کرده بود. قرمز نماد باورهای سوسیالیستی نازیسم، سفید نماد ناسیونالیسم و صلیب شکسته سیاه نیز نماد تلاش و رنج مردمان آریایی بود.

۸۱- بالن های بزرگ بادی در طول جنگ جهانی دوم برای محافظت از شهرهای بزرگ و کوچک از حملات هوایی آلمان ها به کار گرفته می شد. این بالن ها پیش از شروع حملات هوایی در آسمان مستقر شده و شبکه ای از کابل های فولادی را زیر خود داشتند. جنگنده های آلمانی مجبور بودند که برای گیر نیفتادن در میان این کابل ها در ارتفاع بسیار بالا پرواز کنند و این کار باعث می شود که دقت آن ها در هدفگیری بسیار کاهش یابد.

 

۱۰۰ حقیقت شوکه کننده و باورنکردنی در مورد جنگ جهانی دوم؛ قسمت پایانی+عکس

۸۲-موفقیت اصلی تاکتیک جنگی آلمانی ها با نام Blitzkreig یا «جنگ صاعقه ای» به خاطر واحدهای تانکی بود که از آسمان و با بمب افکن های شیرجه زنی مانند Junkers Ju87 (Stuka) حمایت می شدند. بمب افکن های استوکا دارای بوق هایی بودندکه صدایی شبیه جیغ داشته و باعث ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و سربازان دشمن می شد.

۸۳- به دلیل همکاری فعال ویدکون کویزلینگ، رهبر نروژ در دوران جنگ جهانی دوم با آلمانی ها و بدنبال اشغال این کشور به دست آن ها، نام او وارد زبان نروژی شده که معادل کلمه «خائن» است.

۸۴- در سراسر اروپای اشغال شده توسط نازی ها، افرد بسیاری فعالانه با آلمانی ها همکاری می کردند. بعد از آزادی این کشورها، مردم با کتک زدن، اعدام کردن یا حتی تراشیدن سر زنان خائن از آن ها انتقام گرفتند.

۸۵- در سال ۱۹۷۴، یک سرباز ژاپنی به نام هیور اونودا (متولد ۱۹۲۲) از جنگلی در جزیره لوبانگ در اقیانوس آرام بیرون آمد. او به مدت ۲۹ سال در این جنگل مخفی شده بود و خبر نداشت که جنگ جهانی دوم به پایان رسیده و کشورش تسلیم شده است.

 

۱۰۰ حقیقت شوکه کننده و باورنکردنی در مورد جنگ جهانی دوم؛ قسمت پایانی+عکس

۸۶- ژاپن و روسیه هیچگاه به طور رسمی به دشمنی ها و اختلافات خود پس از جنگ جهانی دوم نیز پایان ندارند. برنامه ریزی ها برای امضای پیمان رسمی صلح بین دو کشور در سال ۲۰۰۰ با شکست مواجه شد زیرا روسیه از بازگرداندن چهار جزیره ای که در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم اشغال کرده بود، به ژاپن خودداری کرد.

۸۷- یان فلمینگ، نویسنده مشهور، شخصیت مشهور مامور ۰۰۷ را بر اساس یک جاسوس اهل یوگسلاوی به نام دوسکو پوپوف نوشته بود. پوپوف دستکم به ۵ زبان مسلط بوده و فرمول خاص خود برای جوهر نامرئی را ابداع کرده بود. او اولین جاسوسی بود که از میکرودات ها یا عکس هایی که به اندازه یک نقطه کوچک شده بودند استفاده کرد. او از نیت ژاپنی ها برای حمله به بندر پرل هاربر اطلاع داشت اما اف بی آی به هشدارهای وی در این زمینه توجهی نکرد. پوپوف بعدها در ایالات متحده در یک پنتهاوس سکنی گزیده و به عنوان یک مرد عیاش برای خود نامی دست و پا کرد. وی در سال ۱۹۷۴ کتابی در مورد فعالیت های جاسوسی اش در طول دوران جنگ جهانی دوم با عنوان «جاسوسی، ضدجاسوسی» منتشر کرد.

۸۸- از سال ۱۹۴۲، تفنگداران ویژه دریایی ایالات متحده در جبهه اقیانوس آرام از زبان ناواهو به عنوان کد سری مکالماتشان استفاده می کردند. این زبان دارای لغاتی برای تکنولوژی های موجود در دوران جنگ جهانی دوم نبود، از این رو آمریکایی ها مجبور بودند که به کلمات موجود معانی تازه ای ببخشند. برای مثال واژه «دا هه تی هی» که در زبان ناواهو به معنای مرغ مگس خوار بود برای جنگنده به کار می رفت. در حدود ۴۰۰ سرخپوست ناواهو که به آن ها «کد گویان» گفته می شد آموزش داده شدند تا از این زبان رمزی استفاده کرده و ژاپنی های هیچگاه موفق به شکستن این رمز نشدند.

۸۹- روس ها اولین کشوری بودند که چترباز داشتند و اولین بار در سال ۱۹۳۵ این واحد خود را به نمایش گذاشتند. متفقین تا سال ۱۹۴۰ چترباز نداشتند و اولین مدرسه چتربازی در همین سال در نزدیکی شهر منچستر، در بریتانیا تاسیس شد.
۹۰- مهمترین پیشرفت پزشکی دوران جنگ جهانی دوم که جان سربازان بسیاری را نجات داد، تزریق خون بود.

۹۱- در سال ۱۹۳۹، نازی ها برنامه «اتانازی» را آغاز کردند که در جریان آن ۸۰.۰۰۰ تا ۱۰۰.۰۰۰ آلمانی که ناتوان، عقب مانده ذهنی یا دیوانه بودند به قتل رسیدند. مرکزیت این برنامه در برلین و در خیابان شماره ۴ Tiergartenstrasse بود.

۹۲- اردوگاه اسرای آشوویتز تنها اردوگاهی بود که در آن زندانیان از طریق تتو شماره شناسایی دریافت می کردند. این روش در سال ۱۹۴۱ و زمانی که اسرای جنگی روسی در سمت چپ بالای سینه خود مهرهای شناسایی دریافت می کردند آغاز شد. یهودیان نیز از سال ۱۹۴۲ این تتوهای شماره ای را روی ساعد خود دریافت کردند.

۹۳- بازماندگان بمباران های اتمی ژاپن با لقب niju hibakusha شناخته می شدند که به معنای «افراد تحت تاثیر انفجار قرار گرفته» است.

۹۴- گازهای سمی برای اولین بار در جنگ جهانی اول به منظور برون رفت از بن بست طاقت فرسای جنگ های خندقی مورد استفاده قرار گرفت. اگر چه تمامی کشورهای حاضر در این جنگ دارای سلاح های شیمیایی بودند اما تنها ژاپن (در چین) و ایتالیا (در اتیوپی) در طول جنگ جهانی دوم از این سلاح های خود استفاده کردند.

۹۵- اس اس که به عنوان یک واحد شخصی برای محافظت از هیتلر شکل گرفته بود، مخفف Schuftzstaffel  به معنای «دسته حفاظتی» است. این بخش از نیروهای امنیتی آلمان که جایگاه و قدرت خاص خود را داشت توسط هاینریش لویتوپولد هیملر هدایت شده و بسیار از اعدام های مخالفان سیاسی و اقلیت های قومی توسط این دسته انجام شد. نیروهای اس اس به دو بخش تقسیم می شدند: Allgemeine-SS به معنای «اس اس عمومی» و Waffen-SS به معنای اس اس نظامی.

۹۶- تلفات جنگ جهانی دوم بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون نفر تخمین زده می شود که بیش از ۸۰ درصد آن ها مربوط به ۴ کشور روسیه، چین، آلمان و لهستان بودند. بیش از نیمی از این تلفات را غیرنظامیان تشکیل می دادند که اکثریت آن ها زنان و کودکان بودند.

۹۷- گل خر زهره نماد رسمی شهر هیروشیما است زیرا اولین گلی بود که پس از انفجار بمب اتمی در سال ۱۹۴۵ در این شهر رویید.

۹۸- به طور روزانه ۱۲.۰۰۰ یهودی در حمام های گاز اردوگاه های مرگ نازی ها و از طریق یک آفت کش سمی به نام زیکلون-بی کشته می شدند. تنها در اردوگاه آشوویتز بیش از ۲ میلیون یهودی کشته شدند. بیشترین تعداد اردوگاه های مرگ در لهستان بودند که آشوویتز نیز از آن جمله بود.

۹۹- بیش از ۷۰ میلیون نفر در قالب ارتش های متفقین و متحدین در طول جنگ جهانی دوم با هم جنگیدند.

۱۰۰- فنلاند هیچگاه به طور رسمی به هیچکدام از دو جبهه نبرد جنگ نپیوست  اما در آستانه جنگ جهانی دوم، و به دلیل هجوم شوروی به خاک این کشور، در شروع جنگ جهانی دوم در حال جنگ با روس ها بود. آن ها در ادامه جنگ و در سال ۱۹۴۰ به کمک آلمانی ها نیازمند شده و برای عقب راندن روس ها با نیروهای آلمانی متحد شدند. با اعلام صلح بین روسیه و فنلاند در سال ۱۹۴۴، فنلاند برای بیرون راندن آلمانی ها به شوروی پیوست. سوییس، اسپانیا، پرتغال و سوئد از دیگر کشورهای اروپایی بودند که بیطرفی خود را در جنگ جهانی دوم اعلام کردند.

ژنرال دوایت آیزنهاور: «آنقدر از جنگ بیزارم که تنها سربازی که آن را تجربه کرده می تواند تا به این حد از آن متنفر باشد، تنها سربازی که بیرحمی، بی فایدگی و حماقت آن را به چشم خود دیده است».

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=271787

ثبت نظر

-