سند تحول به هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی می‌دهد

  • کد خبر : 269655
  • 22 آبان 1399 - 23:22
سند تحول به هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی می‌دهد
آغاز سال تحصیلی 1400-1399

زنجان (پانا) – معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به تشریح برنامه‌های سند تحول پرداخت.

علیرضا کاظمی در گفت‌وگو با پانا هدف از این سند و آینده آن را عنوان کرد که مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

هدف از ارائه سند تحول به سازمان دانش‌آموزی چیست؟

یکی از اقدامات مهم سازمان دانش آموزی، قرار دادن کل فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی در بسته تحولی وزارت آموزش و پرورش بود. هدف وزیر آموزش و پرورش از تدوین این بسته اجرای یکسری اقدامات شتاب‌ دهنده اجرایی برای سند تحول بنیادین بوده است. سازمان دانش آموزی با توجه به ظرفیت‌های تشکیلاتی چه در قالب تشکیلات پیشتازان، چه در قالب مجلس دانش آموزی و چه در قالب خبرگزاری پانا با پذیرفتن این بسته به هر دانش‌آموز یک نقش اجتماعی می‌دهد.

اجرای این سند چه تاثیری در نقش پذیری دانش‌آموزان خواهد داشت؟

اگر بتوانیم ظرفیت ۱۵۰ نفره مجلس دانش‌آموزی را به استان‌ها و مناطق توسعه دهیم و این مجلس‌های دانش‌آموزی در سطح استان‌ها و مناطق شکل بگیرد، نقش پذیری دانش آموزان به ۲۰ هزار دانش‌آموز ارتقاء می‌یابد. در واقع باید دانش‌آموزان را به تحرک، پویایی، تعامل، پرسشگری و مطالبه‌گری در مورد مسائل استان‌ها وادار کنیم. اگر مجالس کشوری مجلس دانش‌آموزی در استان‌ها برگزار شوند، حتما کیفیت ارتقا خواهد یافت و اعتماد به نفس و ظرفیت پرسشگری در دانش‌آموزان بیشتری ایجاد خواهد شد.

نقش پانا در تربیت خبرنگاران چیست؟

خبرگزاری پانا یکی از بالاترین ظرفیت‌های تربیتی در سطح آموزش و پرورش را دارد. این خبرگزاری با توجه به نقشی که به دانش‌آموز می‌دهد، باعث می‌شود این نقش، دانش آموزی تمام ساحتی تربیت کند. چون پانا با تمام بخش‌های آموزشی، علمی،تربیتی، ورزشی و هنری آموزش و پرورش مرتبط است. دانش‌آموز می‌تواند با ورود به تمام این بخش‌های آموزش و پرورش و کسب مهارت خبرنگاری دانش و آگاهی خود را در همه این قوا توسعه داده و در آینده انسان توانمند و مسئولیت‌پذیری در سطح جامعه شود.

تعداد خبرنگارانی که در سطح کشور آموزش می‌بینند چگونه خواهد بود؟

ظرفیت خبرنگاری پانا در سه سطح تعریف شده است. در فاز اول در سطح کشور که با توجه به تعداد دانش‌آموزان هر استان، از هر استان ۱۰ الی ۲۰ خبرنگار خواهیم داشت که به تعداد مساوی از بین دختران و پسران انتخاب خواهند شد. در سطح مناطق در فاز دوم منطقه، ۳ خبرنگار دختر و ۳ خبرنگار پسر و در فاز سوم، هر مدرسه یک خبرنگار خواهد داشت. با این شرایط می‌توانیم ظرفیت ۱۰۰ هزار نفری برای خبرنگاران پانا در سطح کشور داشته باشیم.

آموزش خبرنگاران به چه صورت خواهد بود؟

در دوره‌های تخصصی تربیت مدرس که از ۲۴ آبان اجرا خواهد شد، ۲۶۰ مدرس کشوری، توسط مدرسین برجسته کشوری آموزش خواهند دید. این مدرسین در سطح استان‌ها خبرنگاران را آموزش می‌دهند.

علاوه بر این برای خبرنگاران گواهینامه‌های دوره کارآموزی و مهارتی، کارت شناسایی، لباس فرم و اقدامات هویت ساز فراهم خواهد شد تا به راحتی بتوانند در سطح جامعه فعالیت کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=269655

ثبت نظر

-