دو پیام «رعد ۵۰۰»؛ هشدار به آمریکا؛ پیشرفت علمی تحت تحریم‌ها

  • کد خبر : 2679
  • 22 بهمن 1398 - 5:26
دو پیام «رعد ۵۰۰»؛ هشدار به آمریکا؛ پیشرفت علمی تحت تحریم‌ها
به گزارش نیوز،

 شبکه المیادین در ادامه ویژه‌برنامه‌های خود به مناسبت ایام سالروز انقلاب اسلامی و ایام انتخاباتی، یکشنبه شب، به موضوع «رونمایی از موشک رعد ۵۰۰ و نسل جدید پیشران‌های موشکی و ماهواره‌برها» و «نقش شهید سلیمانی در پیروزهای میدانی ارتش سوریه» ایران پرداخت.

اخبار سیاسی- المیادین در این برنامه میزبان «مجتبی امانی» سفیر پیشین ایران در قاهره (مصر) و «ملحم ریا» مدیر دفتر شبکه المیادین در تهران بود. 

غربی‌ها مدام می‌خواهند درباره توان موشکی ایران مذاکره کنند

امانی در پاسخ به این سوال که پیام این اقدام ایران چیست،‌ گفت: برخی دشمنان و برخی کشورهای اروپایی که دشمن تلقی نمی‌شوند اما به ایران حساس هستند، همچنانکه در مذاکرات با ایران تلاش زیادی می‌کردند که وارد مذاکره درباره توانایی نظامی و غیرنظامی ایران شوند. ایران همیشه این موضوع را رد کرده است. حتی همین الان هم که درباره توافق هسته‌ای صحبت می‌کنند، حتی بعد از خروج آمریکا از توافق، تلاش می‌کنند از موضوع توانایی نظامی ایران صحبت کنند. قطعا خبر جدید، پیامی جدید برای آنان تلقی خواهد شد. 

هشدار نظامی به آمریکا و پیام اطمینان‌بخش به دوستان

وفا سرایا مجری المیادین گفت، اروپایی‌ها درباره توان موشکی ایران کاملا با آمریکا متفق‌القول هستند اما در خصوص موشک ماهواره‌بر و دیگر دستاوردهای نظامی و علمی ایران هم حامل پیام است؟ ملحم ریا گفت،‌ خب پیام نظامی این دستاوردها، هشدار به آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی است مبنی بر اینکه این توان،‌ خط قرمز است. این اقدام همچنان پیام‌های دیگری هم دارد ایضا برای دوستان تهران مبنی بر اینکه جبهه ایران متماسک است و هر تعرضی حتما پاسخ ایران را به دنبال خواهد داشت. اما بخش دیگر پیام‌های ایران، پیام پیشرفت فناوری ایران است. ایران می‌گوید که در امور فنی و فناوری در حال پیشرفت است. ایران می‌تواند با موشک‌هایی که فناوری پیشرفته‌ و پیچیده دارد، ماهواره به فضا بفرستد. چه بسا که این موشک‌ها با موشک‌های بالستیک دیگر تفاوت داشته باشد. می‌دانید که موشک [ماهواره‌بر] بعد از شلیک باید قطعاتی از آن در طول مسیر جدا شود و ممکن است در اتمسفر یا هنگام عبور از آن بسوزد و به همین دلیل نیازمند ساختار فلزی دیگری باشد. برای همین روز یکشنبه اعلام شد که در ساختار این موشک، مواد فلزی استفاده شده که با ساختار فلزی موشک فاتح تفاوت دارد. به همین دلیل وزن این موشک به مراتب سبک‌تر و حتی نصف فاتح شده و همچنین بُرد آن شاید تا دویست کیلومتر بیشتر از آن خواهد شد. 

ریا افزود: بنابراین وقتی از چنین فناوری سخن می‌گوییم در حقیقت  داریم از پیشرفت علمی ایران سخن می‌گوییم که تحت تحریمها ی شدید است. ایران موفق شده که به صنعت ساخت ماهواره‌ و ساخت موشک‌هایی که از جو خارج می‌شوند، دست پیدا کند به طوری که ماهواره‌ها را در فاصله‌ای حدود ۵۰۰ کیلومتر در مدار قرار بدهد. ماهواره‌ای که می‌فرستد برای مراقبت دقیق است و با فاصله‌ای کمتر از یک متر می‌تواند اشیاء را رصد کند. ایران همچنان قصد ارسال ماهواره‌هایی را دارد که در حوزه ارتباطات فعال است. بنابراین خبر جدید ایران، هم پیام نظامی دارد، هم پیامی علمی مبنی بر  اینکه ایران بر خلاف تحریم‌ها در حال پیشرفت علمی است. 

بغداد بعد از اخراج نظامی آمریکا باید تعداد اعضای سفارت آمریکا را هم کاهش داد

مجتبی امانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا انقلاب ایران نه فقط در داخل کشور بلکه در منطقه نیز راه خود را ادامه می‌دهد گفت، آمریکایی‌ها می‌خواستند سردار سلیمانی را تنها در خاک عراق ترور کنند اما بر اثر اشتباه یا تصادف همچنین یکی از فرماندهان عالی‌رتبه مقاومت عراق را همراه او شهید کردند. سردار سلیمانی در آن زمان میهمان رسمی مقامات عراق بود. در چنین وضعیتی آمریکایی‌ها شاید در اهداف، اشتباه کردند. آمریکایی‌ها از پنجاه سال پیش تلاششان برای ایجاد اختلاف میان ایران و آمریکا آغاز کرده‌اند. این شیوه و سیاست همیشگی آمریکا بوده است. آمریکا و عربستان قصد داشتند با ترور سردار سلیمانی در عراق،‌ میان ایران و عراق تفرقه بیندازند. اما با این شهادت همزمان فرماندهان ایرانی و عراقی‌ دوستی دو ملت حتی بیشتر و تقویت شد. این مسئله ، اثرات منطقه‌ای زیادی خواهد داشت که از جمله آن وحدت بیشتر نیروهای مقاومت در منطقه است. فکر نمی‌کنم حضور آمریکا در عراق‌، فقط محدود به بحث نظامی باشد. سفارت آمریکا در بغداد بسیار بزرگ است و دهها کارمند و عضو دارد. المیادین پرسید، ماموریت سفارت فقط امور دیپلماسی نیست و ماموریت نظامی و غیره دارد؟ امانی ادامه داد: خیر فکر نمی‌کنم اینطور باشد. مثلا در سفارت آمریکا در مصر، اطلاع دقیق دارم که فقط ۵۰۰ نفر مشغول به کار بودند و طبیعی است که بر همه حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اثرگذار باشند. همین وضعیت در عراق هم خواهد بود و بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق، بغداد باید برای کاهش تعداد اعضای سفارت در بغداد تلاش کند. 

مجری المیادین پرسید،‌ با توجه به سخنان تازه سران اسرائیلی [بنت،‌ وزیر امنیت اسرائل که گفته باید سر اختاپوس را زد]،‌ به نظر می‌رسد که میان آمریکا و اسرائیل تقسیم وظیفه (و نقش) شده است. اسرائیل می‌گوید، ایرانی‌ها را از سوریه بیرون می‌کند و آمریکایی‌ها هم میگویند که ایران را از عراق بیرون خواهند کرد. واقعیت این حرف‌ها و امکاناتشان برای این حرف‌ها چیست؟ در مقابل ایران چه در چنته دارد. امانی گفت، فکر می‌کنم این حرف‌ها پوچ است. اگر طرف صهیونیستی فکر می‌کند با این حرف‌ها می‌تواند برای دیگران تصمیم بگیرد در اشتباه است. حضور ایرانی‌ها در سوریه، به تصمیم خود سوری‌ها بستگی دارد. همانطور که حضور مستشاران ایرانی به درخواست دولت قانونی سوریه بود،‌ حضور ایران در عراق هم به درخواست دولت این کشور است. 

وفا سرایا از ملحم ریا در خصوص پیشروی سریع چند روزه اخیر ارتش سوریه در استان حلب و ادلب پرسید که روحیه به جای مانده از حاج قاسم سلیمانی در نبود جسمش که به سوریه به عراق و به ایران وابسته بود، چطور کمک نیروهای سوری و متحدانش می‌کند؟.

ریا گفت، سخنان نظامیان ارتش سوریه که گفتند آزادی تله العیس در ریف حلب را به روح شهید قاسم سلیمانی تقدیم می‌کنند، و این روحیه‌ای که نظامیان سوری دارند،‌همانی است که سردار قاسم سلیمانی در ذهن نیروها کاشته است چون خودش همیشه در خطوط مقدم جبهه حضور داشت. فرماندهی نبود که از داخل اتاق فرماندهی هدایت کند، بلکه عملیات را از خطوط مقدم و پیشاپیش نیروهای خود مدیریت می‌کرد حال آنکه یکی از کسانی بود که اسمش در لیست پیگیرد و ترور دشمن بود و خودش می‌دانست که دشمن به دنبال اوست. خودش می‌دانست که دشمن به دنبال اوست. خیلی از تحرکاتش هم اطلاعاتی و مخفیانه نبود. شکل ترور او هم نشان داد که آمریکا از مقابله مستقیم با او ناتوان بود. او در کنار توان نظامی خود که در همه عملیات‌ها نتیجه می‌گرفت، درایت سیاسی بالای هم داشت و این را گاهی هنگام صحبت با نیروهایش نشان می‌داد. وقتی وارد جبهه‌ای جدید می‌شد، انگیزه‌ای جدید به نیروها منتقل می‌کرد. در نبردهایی در سوریه در یک منطقه که در محاصره کامل بود،‌بعد از ورود ایشان، نیروها توانستند بعد از مدت‌ها محاصره را بشکنند و این نشان‌دهنده میزان تاثیر او بود. 

امانی در پاسخ به سوالی دیگر درباره گذشت چهل روز از شهادت سلیمانی گفته شد که انقلاب روحیه جدیدی در ایران و خارج از کشور گرفت، گفت، من خاطره‌ای از روحیه مبارزه‌ای او بگویم. زمانیکه دمشق در آستانه سقوط بود و دمشق در محاصره کامل بود. رئیس جمهور بشار اسد در کاخ ریاست جمهوری بود. به اعضای سفارت ایران هشدار داده شد تا فوری، سوریه را ترک کنند چرا که ممکن بود سوریه در خلال چند ساعت سقوط کند. یکی از پروازهایی که برای خارج کردن ایرانی‌ها به دمشق انجام شد، هنگام خروج مسافرانش دیدند که شهید سلیمانی هم حضور دارد. او درخواست کرد که در کاخ ریاست جمهوری با بشار اسد دیدار کند. به او گفتند که در چنین شرایط محال است اما اصرار می‌کند و می‌رود با آقای رئیس جمهور بشار اسد دیدار کرد. از آقای اسد سوال کرد که می‌خواهی بمانی یا خیر. اگر می‌خواهی بمانی ما با تو هستیم و مقاومت خواهیم کرد و اگر می‌خواهی نمانی، با ما خارج شو. آقای رئیس جمهور بشار اسد با روحیه مبارزه‌طلبی خود اعلام کرد که می‌خواهد بماند و می‌خواهد که خانواده‌اش هم با او باشند. از او می‌خواهند که خانواده‌اش را از دمشق خارج کنند اما می‌گوید خیر. بعد از این شهید سلیمانی تصمیم مقاومت مقابل تروریست‌ها را می‌گیرد در حالی که رسانه‌ها داشتند از سقوط کامل دمشق سخن می‌گفتند. او با چنین روحیه‌ای برای دیگر رزمندگان محور مقاومت، الگو شده است.  

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=2679

ثبت نظر

-