نوسازی مدارس تنها دستگاه اجرا کننده مصوبه خرید بخاری‌های هرمتیک است

  • کد خبر : 266452
  • 21 آبان 1399 - 10:39
نوسازی مدارس تنها دستگاه اجرا کننده مصوبه خرید بخاری‌های هرمتیک است
بخاری‌های هرمتیک

تهران (پانا) – در پی پخش گزارشی با موضوع بخاری‌های هرمتیک در بخش‌های مختلف خبری سازمان صدا و سیما در روز یکشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۹، و به جهت شفاف سازی در موضوع چگونگی و روند خرید این بخاری‌ها اطلاعاتی دقیق و مستند جهت تنویر افکار عمومی ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، گزارش مذکور منحصرا مربوط به یکی از تولیدکنندگان بخاری‌های گازسوز هرمتیک هوشمند بوده که در کنار دیگر تولیدکنندگان می‌تواند در مناقصات دولتی تأمین این بخاری‌ها شرکت کنند، که مشخص نیست به چه دلیل به جای شرکت در مناقصه مربوطه، با فشار به ارگان‌های مختلف به دنبال ایجاد انحراف افکار عمومی و اتهام به دولت و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.

شرکت مورد اشاره، مدعی است که تعداد قابل توجهی بخاری گازسوز هرمتیک هوشمند را به صورت رایگان در اختیار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار می‌دهد، در حالی که مطابق آنچه در مصوبات شورای اقتصاد آمده است، بابت تحویل هر دستگاه از بخاری‌های گازسوز هرمتیک و اسقاط بخاری گازسوز معمولی، مبلغ ۲۰۴ دلار طبق شرایط مندرج در مصوبه مذکور به تولید کنندگان پرداخت می‌شود، لذا موضوع رایگان بودن این بخاری‌ها از اساس غیر قابل قبول و کذب است.

وزارت آموزش و پرورش تنها اجرا کننده مصوبات شورای اقتصاد و هیئت وزیران برای خرید بخاری هرمتیک است

شورای اقتصاد در تاریخ ۱۳۹۹/۴/۹ موضوع طرح کمک به جایگزینی و اسقاط بخاری‌های گازی را بررسی و اصلاح کرد. در بند ۸ تصویب‌نامه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ شورای اقتصاد، تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله ادارات دولتی، ارگان‌های نظامی و انتظامی و دانشگاه‌ها موظف هستند از انواع بخاری‌های هوشمند گازسوز استفاده کنند؛ که تاکنون تنها دستگاه دولتی که به مصوبه شورای اقتصاد و هیئت وزیران عمل کرده است، وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.

هم‌اکنون هم وزارت آموزش و پرورش و سازمان، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مناقصه خرید تعداد ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این نوع بخاری را اطلاع رسانی کرده و متأسفانه به علت عدم حضور تولیدکنندگان، مجددا مناقصه مذکور تکرار شده است که امیدواریم تمامی شرکت‌های تولیدکننده بخاری هرمتیک هوشمند در جهت اجرایی شدن مصوبه شورای اقتصاد در این مناقصه شرکت کنند.

نوسازی مدارس مقید به رعایت قانون در برگزاری مناقصات دولتی است

مطابق جزء (۱) ماده (۷) آیین نامه اجرایی بند (ه) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، مصوب هیئت وزیران به تاریخ ۱۳۹۹/۴/۹، قرارداد خرید، نصب و راه‌اندازی ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه بخاری هرمتیک به صورت متمرکز توسط سازمان نوسازی مدارس کشور منعقد و منابع آن بر‌اساس پیشرفت کار توسط شرکت به نوسازی مدارس پرداخت می‌شود.

در همین راستا، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مطابق آنچه توسط نهادهای بالادستی ابلاغ می‌کنند، با رعایت تمامی موارد قانونی که از نظر سازمان بازرسی کل کشور محل ایرادات نباشد، اقدام به برگزاری مناقصه موضوع مورد اشاره کرده است.

بخاری‌های گازسوز هرمتیک قابل نصب در مدارس باید «هوشمند و ایمن» باشند

در بند یک تصویب‌نامه شورای اقتصاد، به موضوع «بخاری‌های گازسوز هرمتیک هوشمند» اشاره شده است و تمامی بخاری‌های خریداری شده می‌بایست از نوع هوشمند و با رویکرد ایمنی کامل باشد.

نکته قابل تأمل این است، شرکتی که سازمان صداوسیما گزارش آن را تهیه و پخش کرده است، بخاری‌های تولیدی آنها در سنوات قبلی هوشمند بوده که پس از بررسی‌های کارشناسان فنی این سازمان، جهت کاهش قیمت تمام شده آنها سامانه زمانی هوشمند از بخاری‌های فعلی شرکت مذکور “حذف” شده است.

نوسازی مدارس تاکنون ۱۶ هزار و ۸۰۰ بخاری هرمتیک خریداری و نصب کرده است

مطابق عمل به تصویب‌نامه شورای اقتصاد و هیئت وزیران، و بر اساس آگهی فراخوان عمومی توسط ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌های کشور تا پایان سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۶ هزار و ۸۰۰ عدد از این بخاری هرمتیک از شرکتی که سازمان صداوسیما نسبت به تهیه گزارش از آن اقدام کرده است، خریداری شده است.

بخاری‌های تولیدی شرکت مورد اشاره، به جز در استان‌های گرمسیر، در تمامی مدارس استان‌های کشور با رعایت ضوابط و مقررات نصب شده است. این بدان معنا است که شرکت فوق الذکر پیش از این در مناقصات دولتی تأمین بخاری گازسوز مدارس شرکت داشته و خریداری از آنها مطابق مصوبات شورای اقتصاد و سایر قوانین و مقررات جاری معاملات دولتی انجام شده است.

بخاری‌های گازسوز مدارس باید ۳ سال ضمانت و ۱۰ سال خدمات پس از فروش داشته باشند

بر اساس بند ۳-۳ مصوبه شورای اقتصاد، بخاری‌های موضوع این مصوبه دارای ۳ سال ضمانت و ۱۰ سال خدمات پس از فروش از سوی تولید کنندگان مربوطه خواهد بود.

با عنایت به اینکه مطابق مصوبات موجود، شرکت‌های تولید کننده بخاری هرمتیک هوشمند موظف به ۳ سال ضمانت و ۱۰ سال خدمات پس از فروش هستند، متأسفانه در صحبت‌های غیرواقعی مسئولان شرکتی که سازمان صداوسیما گزارش مذکور را برای آنها تهیه کرده است، موضوع ضمانت ۳ ساله با تعجب بیان شد و به نوعی فریب افکار عمومی شکل گرفت.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، وفق مصوبات شورای اقتصاد، هیئت وزیران، و تشریفات قانونی مناقصات دولتی نسبت به خریداری بخاری‌های هرمتیک هوشمند اقدام می‌کند و هم‌اکنون نیز مناقصه خریداری ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه از همین بخاری بر روی سایت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور قابل روئیت است.

استانداردسازی سیستم‌های گرمایش مدارس در حال تکمیل است

در ادامه استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس، حذف بخاری‌های نفتی و گازی از ابتدای سال ۱۳۹۷ با برنامه‌ریزی جامع در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. در هر نقطه از کشور که تا جلوی در مدارس علمک گاز وجود داشت، بخاری‌های گازسوز استاندارد جایگزین بخاری‌های نفتی گردید. در سال ۱۳۹۸ تعداد ۵۰ هزار کلاس درس کشور از نظر سیستم گرمایشی استاندارد شدند.

مطابق اظهارنظر کمیته تخصصی مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان و بر اساس نامه شماره ۶۴۶-۱۷-۵-۹۷ مورخ ۹۷/۸/۲۱ دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اولویت گرمایش با سیستم حرارت مرکزی (موتورخانه و رادیاتور) است و وجود شعله مستقیم در کلاس درس ممنوع است و نظر به اهمیت ایمنی دانش آموزان این موضوع با تاکید در دستور کار قرار گرفته است.

در پایان یادآور می‌شود؛ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال “جهش تولید” بیش تر از پیش در اجرای مصوبات هیئت دولت و شورای اقتصاد مصمم است و در چارچوب مقررات عمل نموده و هیچگاه نیاز خود را از خارج کشور تامین نکرده است و با تاکید بر این موضوع، تامین تجهیزات گرمایشی با استفاده از محصولات ساخت داخل انجام می گیرد. همچنین عدم حضور یک شرکت در مناقصات، ارتباطی با دستگاه دولتی ندارد و تمامی شرکت‌هایی که امکان تأمین کالا با مشخصات استاندارد و مورد نیاز را داشته باشند، می‌توانند در مناقصات شرکت کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=266452

ثبت نظر

-