حاکمیت قانون نگذاشت ترامپ انتخاب شود

  • کد خبر : 264441
  • 20 آبان 1399 - 11:12
حاکمیت قانون نگذاشت ترامپ انتخاب شود
نیوز:

آرمان- انتخابــات آمــریکا با تمام فرازونشیب‌هایی کــه داشت به پایان خود رسید، اما پشت پرده خیلی از مسائل در حال روشن شدن است. شاید برای خیلی از ما جای سوال باشد که دونالد ترامپ چگونه در انتخابات ۲۰۲۰ شکست خورد و اشتباهاتش چه بود. دلایل شکست ترامپ در انتخاباتی که زیر سایه کرونا بود به نظر می‌آید زیادتر از حد تصور ما باشد. قطعا دونالد ترامپ باید در این مدت باقی‌مانده در کاخ سفید کمی به فکر فرورود و دلایل شکست خود را بررسی کند تا اینکه شاید در انتخابات ۲۰۲۴ دوباره شانسش را برای رفتن به کاخ سفید پیدا کنند. در همین راستا، «آرمان ملی» با غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

شکـسـت دونـالد تـرامـپ در انـتـخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چه پیامدهای مهمی را برای جامعه جهانی داشت؟

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چند پیام مهم را دربرداشت، اولین مورد شکست پوپولیسم بود که پوپولیسم بسیار خشن مقتدر که در دوره ترامپ سیاست‌های یکجانبه‌گرایی را در عرصه بین‌المللی توسط آمریکا به نمایش گذاشت و بار بسیار سنگینی را برای اکثر کشورهای منطقه و جهان به ارمغان آورد. بنابراین با فشارهای حداکثری که در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اعمال کرد، مشاهده کردیم که بخش قابل‌توجهی از منابع مردم منطقه را در قالب تسلیحات از رده‌خارج‌شده و انبارهای از رده خارج و پوسیده ارتش آمریکا را با قیمت‌های آنچنانی به رژیم‌های عربی منطقه تحمیل کرد و با سیاست ایران‌هراسی روابط پنهان رژیم‌های مرتجع عربی منطقه را با رژیم اشغالگر قدس بهبود بخشید. دومین پیام انتخابات آمریکا این بود که به جهانیان نشان بدهد که چگونه حاکمیت قانون می‌تواند جلوی یک فرد خودمحور و دیکتاتور را سد کرده، و به فرد قدرتمندی مثل ترامپ اجازه عدول از قانون را ندهد. این موضوع نگاه تازه‌ای بود که در عرصه سیاسی و در عرصه انتخابات در سطح بین‌المللی قابل رصد و پیمایش است. سومین پیامی که انتخابات آمریکا داشت بحث تاثیر رای مردم و حراست از آرای مردمی است

با توجه به اینکه آمریکا در دوره دونالد ترامپ به صورت یکجانبه‌گرایانه در حوزه سیاسی و اقتصادی رفتار می‌کرد، به نظر شما جو بایدن هم احتمال دارد این رفتار را ادامه دهد؟

انتخاب آقای بایدن در مقابل ترامپ یک پیام اساسی را برای کل جهان داشت و آن هم این است که دوره یکجانبه‌گرایی به پایان رسیده و قطعا بازگشت به هژمونی و همکاری‌های بین‌المللی از اولویت مواردی است که باید در دوره جدید حاکمیت آمریکا مدنظر همه سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای جهان قرار بگیرد. نظام یکجانبه‌گرایانه‌ای که آقای ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود در دستورکار خود قرار داد و برای پیشگیری از مهاجرت ازطریق مکزیک، دیوار در مرزهای خودش کشید باعث شکست دونالد ترامپ شد. عملا در دوران ترامپ دیدیم که کشیدن دیوار در بین ملت‌ها به هیچ عنوان قابل اجرا نیست و حتی هیچ فایده‌ای برای کشورها ندارد. امروز باید تلاش بکنیم که به جای کشیدن دیوارها پل‌های ارتباطی را برای همبستگی بیشتر ملت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در نقاط مختلف جهان وجود دارد ایجاد کنیم. همبستگی جهان است که می‌تواند صلاح و رستگاری بشر را به دنبال داشته باشد.

کدام کشور است که در دهه‌های اخیر به پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در ارتباط با جهان رسیده است؟

کشور چین با اینکه در دهه‌های اخیر جزو کشورهای فقیر به حساب می‌آمد اما در حال حاضر با گذشتن سال‌ها از آن دوران به خاطر ارتباطات بین‌المللی و گفت‌وگو هایی که با جهان داشت به بهترین اقتصاد دنیا تبدیل شده است.

با توجه به برنامه‌هایی که جو بایدن در مناظره‌های خود برای آینده آمریکا اعلام کرده است، فکر می‌کنید حاکمیت جو بایدن در آمریکا چه تفاوت‌هایی با ترامپ دارد؟

در نظام سیاسی حاکم بر آمریکا هر حزب و هر فردی سکاندار اجرایی این کشور شود، قطعا منافع ملی و منافع اقتصادی کشور خودش را مدنظر قرار خواهد داد.

بـــازنــدگان اصلی انتخابــات آمریــکا چـــه کـسانی بودند و تمام برنامه‌ریزی‌هایشان برای مقابله با ایران از بین رفت؟

انتخابات اخیر آمریکا دو بازنده اساسی داشت؛ یکی مخالفان و ضدانقلاب خارج‌نشین بودند که متاسفانه به صورت جدی در جهت موفقیت و پیروزی ترامپ تلاش و سرمایه‌گذاری کردند، و اما دومین بازنده انتخابات آمریکا هم کاسبان تحریم در داخل کشور بودند که متاسفانه با اینکه دست کثیف آقای ترامپ به خون سردار سلیمانی آغشته بود و هنوز آثار آن خشک نشده، می‌دیدیم که با تمام توان به دنبال این بودند که ترامپ در این انتخابات پیروز شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=264441

ثبت نظر

-