پشت پرده گرانی نهاده های دامی و کشاورزی در کشور

  • کد خبر : 262760
  • 19 آبان 1399 - 15:17

احمد حسین فلاحی نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نیوز در واکنش به گرانی کود و بذر و نهاده های کشاورزی اظهار داشت: گرانی کود و سم به ویژه در فصل فعلی که زمان کاشت است باعث از دست رفتن انگیزه بسیاری از کشاورزان می شود، زیرا از پس گرانی هزینه های تولید بر نمی آیند.

وی افزود: با این حال ما برای سال آینده در مجلس میزان خرید تضمینی محصولات کشاورزی را بیشتر از نرخ های فعلی تصویب کردیم. به طورمثال نرخ خرید تضمینی گندم را ۵ هزارتومان اعلام کردیم بلکه انگیزه ای برای کشاورزان باشد و به سمت تولید سوق پیدا کنند. اما متاسفانه با این افزایش قیمت کود و سم ممکن است انگیزه ای برای کشاورزان باقی نماند.

فلاحی تصریح کرد: در همین راستا اقداماتی در هفته گذشته انجام شد و به دستور مقام معظم رهبری سپاه پاسداران برای همکاری با چهاد کشاورزی و وزارت صمت وارد عمل شد. بنابراین امیدوار هستیم این همکاری بر گران بودن هزینهتولید اثرگذار باشد. زیرا کنترل قیمت و توزیع از مسائلی بودند که مقام معظم رهبری دغدغه آن ها را داشتند و هفته گذشته نیز سپاه همکاری هایی را با این دو وزارتخانه به امضا رساند.

نماینده مردم همدان و فامنین درپاسخ به این که علت گران شدن کود، سم و بذر مورد نیاز کشاورزان چیست، بیان داشت: دربخش کود نباید این میزان افزایش قیمت داشته باشیم. اما به هرحال یکی از علت های افزایش قیمت کود و بذر را می توان خودتحریمی دانست. مانند قیمت فولاد در کشور و محصولات دیگری که در داخل تولید می کنیم اما به نرخ دلار بین المللی خرید و فروش می کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ها در این بخش نیز می تواند محصولات پتروشیمی باشد اما مسئله موثر بعدی ناشی از عدم مدیریت صحیح است. اکنون بخش زیادی از نهاده های دامی در بسیاری از انبارها نگهداری می شوند و به دلیل دپو و احتکار تاریخ مصرف آن ها گذشته و فاسد شدند. بنابراین بخش مهمی از گرانی این مواد، متاسفانه سوءمدیریت یا تداخل ماموریت های بین وزارت صمت و جهادکشاورزی در این مسئله است که بی تاثیر نیست.

این نماینده مجلس گفت: یکی از کمیسیون های فعال مجلس، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی است و اقدامی که هفته گذشته نیز انجام دادند ورود به گمرکات برای ترخیص نهاده هایی که آن جا انباشت شده بود. همچنین اعضای این کمیسیون اعتراضات بسیار زیادی به مسائل و مشکلات کشاورزان در مجلس داشتند که موضوعات مطرح شده درمورد گرانی کود و سم در کارتابل آن ها قابل مشاهده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=262760

ثبت نظر

-