کمترین عمق بورس در ۱۰ ماه گذشته +جدول

  • کد خبر : 260952
  • 18 آبان 1399 - 17:10
کمترین عمق بورس در ۱۰ ماه گذشته +جدول

به گزارش نیوز، در پیش گشایش بورس، ۷ درصد نمادهای بازار صف خرید و ۷۶ درصد نمادها صف فروش داشتند. مازاد عرضه در پیش گشایس بازار ناقوس روز قرمزرنگی را به سهام‌داران می‌داد. گروه‌های «کشاورزی»، «هتل و رستوران» و «لیزینگ» بیشترین صف خرید را داشتند، در سمت دیگر بازار، گروه‌های «بانک»، «آهن و فولاد» و «سرمایه‌گذاری» بیشترین صف فروش را داشتند.

در نتیجه‌ی مازاد عرضه‌ها، شاخص کل بورس تهران در ۵ دقیقه ابتدایی ۱۰ هزار واحد ریزش کرد و پس از آن با کمتر شدن شدت کاهش رقم شاخص کل، در نهایت در پایان معاملات روز یکشنبه شاخص کل در رقم یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد ایستاد که کمترین رقم از انتهای خرداد تاکنون است. شاخص کل مدت ها در نقطه ای قرار گرفته ای بود که بالاتر از ۳۱ خرداد و پایین تر از سه تیر بود و حتی در یک برهه عدد شاخص بالاتر از ۳۱ خرداد و پایین تر از اول تیر بود اما امروز شاخص در نقطه ای قرار گرفت که مماس با ۳۱ خرداد بود.

ریزش تمام شاخص‌های تابلوی بورس

در پایان معاملات ‌یکشنبه، شاخص کل بورس تهران با ریزش ۲۲ هزار و ۴۰۰ واحدی در رقم یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ریزش ۲ هزار و ۷۰۸ واحدی ، ۳۶۸ هزار و ۸۶۶ واحد را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس نیز با افت ۲۷۳ واحدی به ۱۵ هزار و ۶۱۷ واحد رسید.

فملی (ملی صنایع مس ایران)، کگل (معدنی و صنعتی گل‌گهر)، فولاد (فولاد مبارکه)، خودور (ایران خودرو)، وبملت (بانک ملت)، پارس (پتروشیمی پارس) و شتران (پالایش نفت تهران) نمادهای قرمزرنگ بورس در روز ‌یکشنبه بودند که بیشترین اثر را بر شاخص داشتند.

کاهش عمق بازار

در معاملات امروز، ارزش معاملات کل بازار سهام ۴ هزار و ۹۱ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته ۴۷ درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بود که کاهش ۵۰ درصدی را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد که کمترین میزان از ۲۱ دی ماه تاکنون (حدود ۱۰ ماه) است. کاهش ارزش معاملات بازار به کمینه‌ترین مقادیر در سال جاری در کنار روند فزاینده خروج پول‌های حقیقی از بورس نشان دهنده کاهش عمق بازار سهام ایران است. برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند کاهش ارزش معاملات بازار گویای زمان نامناسب جهت سرمایه گذاری خواهد بود.

آمار معاملات 18 آبان

خروج ۵۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس

بورس در روز یکشنبه باز هم شاهد خروج پول‌های حقیقی بود. در معاملات روز ‌یکشنبه بازار سرمایه، خالص پول حقیقی خروجی ۵۴۹ میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای صباح (سرمایه‌گذاری صبا تامین)، پارند (صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر) و آریا (پلیمر آریا ساسول) اختصاص داشت. امروز در سمت تقاضا، ۶۶ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۳۴ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۹۱ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۹ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افزایش ارزش صف‌های بازار

بورس تهران در روز یکشنبه نیز با افزایش عرضه همراه بود. ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات امروز ۵ هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان بود که نسبت به دیروز ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. ارزش صف‌های خرید بورس نیز ۳۹۷ میلیارد تومان بود که رشد ۵۱ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته داشت.

بیشترین حجم معاملات و بیشترین ارزش معاملات بورس

بیشترین حجم معاملات بازار به وبصادر (بانک صادرات)اختصاص داشت، در معاملات بازار امروز تعداد ۱۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۲۲۳ سهم این شرکت معامله شد. پس از وبصادر، صباح (سرمایه‌گذاری صبا تامین)، خودرو (ایران خودرو)، وبملت (بانک ملت) و خساپا (سایپا) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بیشترین ارزش معاملات بازار نیز به نماد بپیوند (برق و انرژی پیوند گستر پارس) تعلق داشت که رقمی معادل ۶۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان بود. پس از یپیوند، سیتا (سرمایه‌گذاری سیمان تامین)، آریا (پلیمر آریا ساسول)، صباح (سرمایه‌گذاری صبا تامین)، و برکت (گروه دارویی برکت) به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

0210

صنایع قرمزرنگ

در معاملات امروز بیشترین ریزش قیمت در میان شرکت‌های بورسی به گروه بانکی‌ها اختصاص داشت که به طور متوسط ۳٫۷۳ درصد افت قیمت داشتند. وبملت (بانک ملت)، وپاسار (بانک پاسارگاد) و وپارس (بانک پارسیان) شرکت‌های بزرگ این گروه هستند که بیشترین کاهش ارزش بازار را ثبت کردند.

در میان شرکت‌های بازار فرابورس نیز گروه «محصولات شیمیایی» به طور میانگین ۲٫۷ درصد کاهش قیمت داشتند. نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، آریا (پلیمر آریا ساسول)، و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) شرکت‌های بزرگ این گروه هستند که بیشترین افت قیمت را داشتند.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=260952

ثبت نظر

-