نقش روانشناسان در کاهش رنج کرونایی‌ها

  • کد خبر : 26023
  • 26 اسفند 1398 - 19:57
نقش روانشناسان در کاهش رنج کرونایی‌ها

کد خبر: ۱۴۶۷۱۵

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ – ۱۴:۳۸

یک روانشناس معتقد است، سلامت روان بیماران در زمان شیوع بیماری‌های ویروسی و مسری نوظهور از جمله ویروس کرونا باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش نیوز به نقل از نیوز، فاطمه قنبرزاده روز دوشنبه  افزود: در زمان شیوع ویروس کرونا  ارائه دهندگان خدمات بهداشت در خط مقدم مداخلات پزشکی هستند و نفوذ آن ها به گونه ای است که می توانند رفتارهای بیمار برای محافظت از خود، خانواده و سلامت عمومی را تحت تاثیر قرار دهند.

این روانشناس تصریح کرد: آموزش بیمار نقش مهمی در مهار ویروس کرونا  و کاهش فشارهای هیجانی در حین شیوع آن دارد، آموزش ها می توانند از آموزش نکات پایه ای بهداشتی مانند شستشوی دست و آگاهی از نحوه سرفه کردن تا توصیه های پزشکی پیچیده تر را در پیشگیری، تشخیص و درمان را شامل شوند. 

وی اضافه کرد: در عصر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اطلاعات نادرست می توانند به سرعت و به راحتی گسترش یافته و هشدار غیرضروری ایجاد کنند، اگر بیماران اطلاعات نادرستی در رابطه با شیوع ویروس کرونا  به افراد  ارائه می دهند، تصورات غلط آنها را تصحیح کرده و آنها را به سمت منابع معتبر هدایت شود.

قنبرزاده گفت: باید به بیماران آموزش داده شود که نشانه های پریشانی از جمله نگرانی، ترس، بی خوابی و غیره  را شناسایی کنند، با این کار به آنها کمک می شود  نسبت به وضعیت سلامت روانی خود آگاه شده و پیش از اینکه کنترل خود بر شرایط را از دست بدهند، از حالت پریشانی خارج شوند.

وی افزود: در مورد شیوه های کاهش رنج روانی با بیماران صحبت شود و اگر بیمار دچار پریشانی هیجانی شدید است و یا یک بیماری روانی قابل تشخیص دارد، او را برای مراقبت های تخصصی سلامت روان ارجاع دهید.

«سهم من در مدیریت بحران کرونا چیست؟!» سوالی است که اگر هر شهروند ایرانی بتواند با مسئولیت‌پذیری اجتماعی به این پرسش پاسخ دهد و در صدد اجرای سهم و نقش خود برآید، بی‌گمان مدیریت بحران جاری به مراتب آسانتر، عوارض پیش‌بینی شده و نشده آن کمتر و بازه زمانی کنترل و رفع عوارض آن کوتاه تر خواهد شد.
در این میان انتظار می‌رود نخبگان جامعه به ویژه اساتید و صاحبنظران و اصحاب رسانه‌ با کمک به ترویج این سوال و تشویق مخاطبان و عموم شهروندان به مشارکت در پاسخ‌دهی به آن و برجسته‌سازی پاسخ‌های الهام‌بخش و سازنده به جریان‌سازی در این حوزه پرداخته و در تبدیل این تهدید به فرصتی تاریخی برای تجلی همبستگی ملی و انسجام بیشتر جامعه ایرانی گام بردارند.

به گزارش نیوز، کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته(یکشنبه) اعلام کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۷۲۴ نفر فوت کرده و ۴ هزار و ۷۹۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=26023

ثبت نظر

-