رایزنی درباره وزرای کابینه احتمالی بایدن

  • کد خبر : 258942
  • 17 آبان 1399 - 14:31
رایزنی درباره وزرای کابینه احتمالی بایدن

خبرگزاری مهر – گروه بین الملل: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و انتخابات کنگره این کشور روز سه شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه) در سرتاسر ایالات متحده برگزار شد و فرایند شمارش آرای حضوری، پستی و غیابی این انتخابات از بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران آغاز شده و با گذشت چهار شبانه روز همچنان ادامه دارد.

تا این لحظه، شمارش آرای اکثریت ایالت‌های آمریکا از پیشتازی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در این انتخابات حکایت می‌کند. حال سرنوشت نهایی این انتخابات به آرایی بستگی دارد که در چهار ایالت باقی مانده- نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، و جورجیا- شمارش خواهند شد.

جو بایدن در ایالات نوادا، پنسیلوانیا و جورجیا به ترتیب با اختلاف ۲۲۶۵۷، ۲۱۷۰۵ و ۴۱۳۴ رأی پیشتاز است.

نتایج آرای شمارش شده، بایدن را با مجموع ۲۶۴ رأی الکترال پیشتاز این انتخابات معرفی می‌کند؛ امری که با واکنش تند ترامپ و کارزار انتخاباتی او مواجه شد تا جایی که با ادعای تخلف در روند شمارش آرا خواستار بازشماری آرا در ایالت ویسکانسین و همچنین توقف روند شمارش آرا در ایالت میشیگان شدند؛ تلاش‌هایی که به حکم دادگاه عالی ایالتی بی نتیجه ماند.

در ادامه به مهمترین رویدادهای پسا انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا اشاره می‌کنیم:

گمانه زنی درباره وزرای دولت احتمالی بایدن بالا گرفت

رسانه‌های مختلف از آغاز کار تیم انتخاباتی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای معرفی کانیوزن احتمالی کاخ سفید خبر داده و به گمانه‌زنی درباره وزرای دولت آتی وی پرداخته اند.

نیویورک تایمز پیشتر در نقل قولی از بایدن، نوشته بود: منتظر اتمام کار نمی‌مانیم و روند (انتخاب کانیوزن و وزرا) را آغاز می‌کنیم.

به گفته این رسانه، از آنجا که انتظار می‌رود در این دور، جمهوریخواهان باز هم موفق به حفظ اکثریت سنا باشند؛ احتمالاً مسیر تائید نامزدهای دلخواه بایدن که قرار است در رأس وزارت‌خانه‌ها قرار بگیرند؛ هموار نخواهد بود. با این حساب، به احتمال زیاد، بایدن چاره‌ای ندارد جز آنکه برای کنار آمدن با سنا گزینه‌های خود را به افراد میانه‌روتر محدود کند حال آنکه وی وعده داده که تنوع حزبی را هم در چینش کابینه خود در نظر بگیرد.

در این میان، پولیتیکو می‌گوید که سناتور «الیزابت وارن» گزینه احتمالی بایدن برای وزارت خزانه‌داری خواهد بود حال آنکه «برنی سندرز» سناتور سوسیال-دموکرات ایالت ورمونت نیز برای تصدی وزارت کار و رفاه اجتماعی در نظر گرفته شده است. هر دو اینها در رده دموکرات‌های پروگرسیو جای می‌گیرند که به انتهای چپ طیف سیاسی نزدیک ترند.

اما از گزینه‌های میانه‌رو تر که وبگاه آکسیوس از آنها نام برده، می‌توان به «لائل برینارد» (Lael Brainard) برای وزارت خزانه‌داری و «تونی بلینکر» برای وزارت خارجه اشاره کرد.

سوزان رایس مشار سابق امنیت ملی در دوره اوباما هم از نامزدهای احتمالی پست وزارت خارجه دولت بایدن است.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی انجام می‌شود که بایدن هنوز به طور رسمی اعلام پیروزی نکرده اما به فتح کاخ سفید اطمینان دارد.

دردسر جدید برای ترامپ به دلیل استفاده انتخاباتی از کاخ سفید

در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مدعی بروز تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر شده، یک گروه فدرال مامور تحقیق برای روشن شدن این موضوع شده اند که آیا در روز برگزاری انتخابات، ترامپ از کاخ سفید به عنوان مرکز فرماندهی انتخابات استفاده کرده است یا خیر.

بر اساس قوانین، استفاده از کاخ سفید برای چنین اهدافی ممنوع است. البته ترامپ پیشتر و زمانی که بعد از ابتلا به ویروس کرونا از بیمارستان مرخص شد در محوطه کاخ سفید اقدام به برگزاری سخنرانی انتخاباتی کرد که این امر نیز ممنوع بود.

نگرانی صهیونیستها از اوضاع آمریکا

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی رژیم صهیونیستی اذعان کرده اند که درگیری ها و اختلافات به وجود آمده در جامعه آمریکا در اثر نتایج انتخابات ریاست جمهوری می تواند باعث ایجاد شکاف های عمیق تر و تندروتر در این کشور شود.

آنها با ارائه مقالاتی اعلام کردند که هنوز معلوم نیست که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز می شود اما یک مسأله کاملاً واضح است؛ اینکه آمریکا شکست خورده است.

«بن درور» در مقاله خود در روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: این مسأله مشخص است که آمریکا تندروتر شده است. محافل سیاسی در آمریکا متعقدند که باید منتظر شکاف های بیشتری در جامعه این کشور باشیم چرا که نتیجه انتخابات هر چه که باشد، باعث به وجود آمدن درگیری ها و خشونت های بیشتری خواهد شد.

وی ادامه داد: نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد که ۶۲ درصد آمریکایی ها از اینکه نظر خود را بیان کنند وحشت دارند. اسرائیل نیز از این مسأله رنج می برد چرا که اوضاع در آمریکا بر روی اسرائیل تأثیر می گذارد و بحران سیاسی ما نیز در همین مسیر قرار دارد.

رئیس آژانس نظارت بر زرادخانه تسلیحات هسته‌ای آمریکا استعفا کرد

«لیزا گوردون هگرتی» رئیس آژانس نظارت بر زرادخانه تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اقدامی غیرمنتظره کناره‌گیری کرد.

گفته می‌شود که کناره گیری او به دلیل فشارهای وزیر انرژی آمریکا بوده است.

آژانس تسلیحات اتمی آمریکا استعفای وی را پذیرفته و اعلام کرده که «ویلیام بوکلس» معاون وی، امور آژانس را برعهده می‌گیرد.

بوریس جانسون: به روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اطمینان دارم

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، به دنبال انتشار خبرهایی درباره بروز تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین سخنان «دونالد ترامپ» در این رابطه، عنوان داشت که به روند انتخابات در خصوص بازبینی برگ‌های رای و شفافیت آن اطمینان دارد.

جانسون گفت: من اعتماد زیادی به روند بازبینی آرا در قانون اساسی آمریکا دارم.

وی در ادامه از پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه پیامی برای انگلیس خواهد داشت خودداری کرد.

تیراندازی در گردهمایی طرفداران ترامپ / ۲ نفر زخمی شدند

گزارش‌ها حاکی از آن است که مردی از داخل یک خودروی در حال حرکت، تفنگ ساچمه‌ای خود را به سمت گروهی از طرفداران دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه رقابت ۲۰۲۰ نشانه رفته و در نتیجه این اقدام، دو زن را مجروح کرده است.

این حادثه در «فورت لودردال» ایالت فلوریدا رخ داده که ۲۹ رای الکترال خود را به سبد ترامپ ریخته است. با این حال، طرفداران ترامپ در فلوریدا نیز مانند سایر ایالات آمریکا به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار توقف شمارش آرای پُستی هستند.

ترامپ مدعی شده که آرای پُستی غیرقانونی هستند و دموکرات‌ها از آن به عنوان ابزاری برای به سرقت بردن انتخابات استفاده می‌کنند.

جو بایدن: مردم آمریکا تغییر را انتخاب کرده اند

«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور، در این پیام که در توئیتر منتشر شده آورده است: آنچه هر ساعت واضح‌تر می‌شود این است که تعداد بی سابقه‌ای از آمریکایی‌ها – از هر نژاد، مذهب، منطقه – تغییر را نسبت به موارد مشابه انتخاب کرده اند.وی در ادامه می‌نویسد: آنها (مردم آمریکا) به ما دستور اقدام در خصوص کرونا، اقتصاد و تغییرات آب و هوایی و نژادپرستی سیستماتیک را داده اند.

بر اساس نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بایدن هم اکنون ۲۶۴ رأی الکترال دارد و برای رسیدن به کاخ سفید فقط نیازمند کسب ۶ رأی الکترال دیگر است.

ترامپ خطاب به بایدن: به غلط ادعای ریاست جمهوری نکن!

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب جمهوریخواه در رقابت ۲۰۲۰، در یک رشته پیام توئیتری، به پیش افتادن جو بایدن رقیب دموکرات در ایالات سرنوشت‌ساز پنسیلوانیا، نوادا و جورجیا واکنش نشان داد. وی در نخستین توئیت خود نوشت: بایدن نباید به غلط ادعای دفتر ریاست جمهوری را داشته باشد. من هم می‌توانم چنین ادعایی کنم. روندهای قانونی (شکایات) تازه آغاز شده‌اند.

ترامپ در پیام دیگری نوشت: من در شب انتخابات، از چنان پیشتازی در این ایالات برخوردار بودم؛ اما دیدیم که با گذشت چند روز، به طرزی باورناپذیر این برتری‌ها از بین رفت. شاید این برتری‌ها با پیشبرد روندهای قانونی (شکایات) ما، دوباره بازگردد.

نهایت آنکه ترامپ به نقل از «متیو ویتاکر» کفیل وزارت دادگستری آمریکا توئیت کرد: به ما این توضیح را بدهکارند که چطور طی دو الی سه روز گذشته، این ارقام (رأی دموکرات‌ها) صعودی شد.

بایدن: بیش از ۳۰۰ رأی الکترال به دست می آورم

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طی اظهاراتی خطاب به طرفداران خود گفت: همچنان پیروزی نهایی را اعلام نمی‌کنیم اما آمار و ارقام به ما چنین وعده‌ای را می‌دهند.

وی افزود: این رقابت را می‌بریم. فقط به آنچه که از دیروز تاکنون رخ داده است؛ نگاه کنید. ۲۴ ساعت پیش در ایالت جورجیا عقب بودیم و اکنون پیشتازیم و این ایالت را می‌بریم. ۲۴ ساعت پیش در پنسیلوانیا عقب بودیم و اکنون (به جایی رسیده‌ایم که) این ایالت را هم می بریم. اکنون پیشتازیم؛ آریزونا و نوادا را هم می‌بریم. در واقع، شانس پیروزی‌مان در نوادا دو برابر شد. ما در مسیر کسب بیش از ۳۰۰ رأی الکترال هستیم. به آرای مردمی نگاه کنید. این رقابت را با اکثریت قاطع می‌بریم. ما ملت را پشت سر خود داریم.

بازجویی اِف بی آی از مردی که هواداران «بایدن» را به مرگ تهدید کرد

اف بی آی روز جمعه اعلام کرد که روند تحقیق و بازجویی از فردی را که گفته می‌شود از طریق شبکه‌های اجتماعی هواداران جو بایدن را به مرگ تهدید کرده بود، آغاز کرده است.

در تصویر ویدئویی پست شده بر روی اینستاگرام، این فرد مظنون می‌گوید: «چنانچه بایدن انتخاب شود، من دست به اقدامی مانند تیراندازی در مدرسه می زنم، و تمام این دموکراتها را می کُشم».

کوشش جمهوری‌خواهان برای جلب حمایت مالی از شکایات حقوقی ترامپ

سه منبع آگاه روز جمعه اعلام کردند که جمهوری‌خواهان می‌کوشند تا برای حمایت مالی از دعاوی حقوقی که «دونالد ترامپ» علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اقامه کرده است، دست کم ۶۰ میلیون دلار جمع آوری کنند.

در واقع به موازات نزدیک‌تر شدن «جو بایدن» به پیروزی نهایی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و قوت گرفتن احتمال بنیوزری ترامپ از مسند ریاست جمهوری، کمپین انتخاباتی رئیس جمهور جمهوریخواه آمریکا در چندین ایالت این کشور از جمله ویسکانسین، میشیگان و جورجیا دعاوی حقوقی مختلفی از جمله بازشمارش آرا و یا توقف شمارش آرا اقامه کرده است.

نتایج آرای شمارش شده در ایالات نوادا، پنسیلوانیا و جورجیا

– ایالت نوادا با ۹۳ درصد آرای شمارش شده: جو بایدن ۴۹.۸ درصد؛ دونالد ترامپ ۴۸ درصد

– ایالت پنسیلوانیا با ۹۶ درصد آرای شمارش شده: جو بایدن ۴۹.۶ درصد؛ دونالد ترامپ ۴۹.۳ درصد

– ایالت جورجیا با ۹۹ درصد آرای شمارش شده: جو بایدن ۴۹.۴ درصد؛ دونالد ترامپ ۴۹.۳ درصد

برتری گام به گام بایدن بر ترامپ در ایالات پنسیلوانیا و جورجیا

«جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با افزودن بر برتری اندک خود بر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور در ایالات کلیدی پنسیلوانیا و جورجیا گام به گام به پیروزی نهایی نزدیک می‌شود. «ریچ فیتزجرالد» مدیر اجرایی بخش «اَلِگینی» ایالت پنسیلوانیا از شمارش ۵،۳۴۵ رأی شامل آرای پستی، تعدادی آرای مشروط و دو هزار رأی نظامیان خبر داد که در میان آنها بایدن با ۴۱۳۴ رأی از دونالد ترامپ با ۱۰۷۶ رأی پیشی گرفت.

فیتزجرالد با بیان اینکه هنوز نمی‌داند چه تعداد آرا در این بخش از ایالت پنسیلوانیا شمارش نشده است، گفت که ۲۹،۰۰۰ رأی معوقه تفکیک شده‌اند؛ که بخشی از آنها با اشتباهات چاپی پست شده بودند و بخشی دیگر شامل ۱۷۰۰۰ رأی مشروط و حدود ۱۵۰۰ رأی نظامی و برون مرزی بودند. مدیر اجرایی بخش الگینی آمریکا در ادامه تأکید کرد که نتایج ۲۹،۰۰۰ رأی مذکور ظرف کمتر از یکساعت اعلام خواهد شد.

در مقابل، ترامپ همچنان با دیده تردید به نتایج آرا می‌نگرد و بر ادعاهای ظاهراً بی اساس خود در زمینه تقلب انتخاباتی پافشاری می‌کند؛ ادعاهایی که بیش از پیش بر آتش دودستگی می دمد و آمریکا را تا آستانه یک جنگ داخلی خونبار پیش می‌برد.

مقامات بلندپایه کاخ سفید در حال کناره گیری از ترامپ هستند

همزمان با پیشی گرفتن «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از «دونالد ترامپ» رقیب جمهوریخواه خود در دو ایالت مهم و تعیین کننده پنسیلوانیا و جورجیا و بالتبع آن، بالا رفتن شانس پیروزی بایدن در این انتخابات، منابع آگاه و نزدیک به کاخ سفید اعلام کردند که شماری از مقامات بلندپایه آمریکا- هم در داخل کاخ سفید و هم در کمپین انتخاباتی ترامپ- برای بقای خود به آهستگی در حال کناره‌گیری از محفل نزدیکان ترامپ هستند.

در همین ارتباط، یکی از مشاوران کلیدی و مهم در دولت ترامپ درباره رقابت انتخاباتی میان بایدن و ترامپ گفت: «[انتخابات] تمام شد». وی در ادامه به نگرانی‌ها در خصوص اقدامات احتمالی و آتی ترامپ اشاره کرد و اینکه آیا ترامپ در این رقابت شکست خود را خواهد پذیرفت یا خیر. یکی از مشاوران کمپین انتخاباتی ترامپ نیز بطوری مختصر توضیح داد که رئیس جمهور آمریکا با طرح این ادعا که در انتخابات ۲۰۲۰ آرا دزدیده شده است، به طور قابل توجهی به انزوا کشیده شد، بطوری که وی «اغلب مواقع در اینجا (کمپین انتخاباتی) تنها است».

ناگفته نماند که این منابع آگاه خاطرنشان کردند که همچنان شماری از دستیاران و متحدان در اطراف رئیس جمهور حضور دارند و به او آنچه را که خواهان شنیدن آن است، می‌گویند. و «این امر سبب می‌شود که نمایش مزبور همچنان ادامه یابد».

برای مطالعه رویدادهای بیشتر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به اینجا مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=258942

ثبت نظر

-