بازتاب‌های ترور غیرمنتظره «خاوری»/ رنگی که «پورنگ» به آنتن می‌دهد

  • کد خبر : 256715
  • 16 آبان 1399 - 1:52
بازتاب‌های ترور غیرمنتظره «خاوری»/ رنگی که «پورنگ» به آنتن می‌دهد

خبرگزاری مهر -گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۱۵ آبان ماه می‌توانید با پنجاه و نهمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ داریوش فرضیایی

در میان خیل مجریانی که در تمام این سال‌ها آمده‌اند، رفته‌اند، گاه فید شده‌اند و دوباره به فعالیت پرداخته‌اند و یا کارنامه‌شان با حاشیه‌های ریز و درشت همراه بوده است، داریوش فرضیایی یا همان «عمو پورنگ» از جمله کسانی است که سال‌هاست به شکلی دغدغه‌مند، مستمر و البته موثر برای کودکان کار می‌کند و در همین حوزه مشغول به فعالیت مانده است. فعالیتی که حالا دیگر عمرش به دو دهه می‌رسد و کودکانی از دهه‌های مختلف با خاطرات آن بزرگ شده‌اند.

فرضیایی در این سال‌ها سعی کرده هر بار با شیوه‌های جدیدی و ساختارهایی متنوع برنامه‌هایش را به تولید برساند. او چند سالی است که همراه با تیمی کار می‌کند که هر بار در قالب یک مجموعه نمایشی به آنتن بازگشته‌اند.

پورنگ این روزها هم «بچه محل» را روی آنتن دارد. برنامه‌ای که چند فصل از آن به تولید رسیده است و یک مجموعه نمایشی با همه ظرفیت‌هایی است که تلاش دارد کودکان دهه ۹۰ را هم به خود جذب کند. از رنگ و لعاب دکورهای لوکیشن گرفته تا استفاده از موسیقی و قطعات شاد و پرانرژی تا حضور بازیگران باسابقه و با تجربه که کار کودک سکوی پرش و اولین آزمون و خطاهایشان نیست.

«بچه محل» در حال حاضر تنها مجموعه نمایشی است که کودکان می‌توانند به آن احساس تعلق کنند و علاوه‌بر آنها، پدر و مادرهایشان هم می‌توانند مخاطب این برنامه قرار گیرند. به ویژه که این روزها تلویزیون کمتر برنامه تولیدی برای کودکان دارد و بیشتر می‌تواند مخاطب انیمیشن و یا برنامه‌هایی با حضور عروسک‌ها و اجراهای زنده عموها و خاله‌ها قرار بگیرد.

شاید در میان انبوه برنامه‌ها و حاشیه‌های تولیدات تلویزیونی و اخبار زردی که در سیما به راحتی ضریب می‌گیرد، تلاش‌های این گروه در هیاهوی رسانه‌ای مورد غفلت واقع شود؛ غفلتی که چندین بار به صراحت و آشکارا از طرف گروه‌های کودک تلویزیون و این تیم بیان شده است و حتی پورنگ و تیم او چندین بار اعلام کرده‌اند که دیگر قصد ادامه ندارند.

هر چند با پایان هر فصل از برنامه‌هایشان و بازگشت دوباره برای فصل جدید نیز خلاقیت‌های دوباره‌ای را برای جذب مخاطب به کار گرفته‌اند و در میان همه این تلاش‌ها برای جذب مخاطب برنامه را هم به سمت حاشیه نبرده‌اند و روی محورهای تربیتی و آموزشی برای کودک تاکید ویژه‌ای داشته‌اند. «بچه محل» مجموعه‌ای نمایشی است که قصه‌های مستقل و به هم پیوسته دارد و بازیگران و کاراکترهایش بعد از چند فصل برای بچه‌ها به شخصیت‌هایی داستانی تبدیل شده‌اند و در عین حفظ همه تکنیک‌های ساختاری از محتواهای تربیتی برای کودکان نیز غافل نمانده است.

پورنگ این روزها نماینده ویژه‌ای از مجریان کودک تلویزیون است که توانسته است طی ۲ دهه کار در سیما همچنان برای کودکان مخاطبش محبوب بماند و شاید کودکان امروز یک یا دو دهه بعد تنها خاطره نوستالژیک شان از برنامه‌های تلویزیونی پورنگ و «بچه محل» باشد.

این اشاره و یادآوری یک دستمریزاد رسانه‌ای بود به تمام گروه همراه داریوش فرضیایی در «بچه محل» که بدون هیاهو در تمام این سال‌ها مسیر خود را پیموده‌اند و گام‌به‌گام هم جلوتر رفته‌اند.

حاشیه هفته؛ بازتاب‌های یک ترور پیش‌بینی‌نشده!

محمودرضا خاوری مجرم معروف و مشهوری که سال‌هاست در حافظه تمام ایرانیان نامش با اختلاس سه هزار میلیارد تومانی گره خرده است؛ مدیر سابقی که این روزها در خانه‌ای در کانادا و در محله‌ای ثروتمندنشین زندگی می‌کند. تاکنون یکی دو باری شایعه مرگ او مطرح شده اما هیچ بار به شکل رسمی تایید نشد و هنوز بسیار از ایرانیان انتظار دیدن او در پشت میز محاکمه را می‌کشند.

با این همه اما در یکی از شب‌های هفته‌ای که گذشت و در دومین قسمت از سریال جاسوسی امنیتی «خانه امن»، یک مامور اطلاعات در فضایی پنهانی با شخصی که مفسد اقتصادی است، «خاوری» خطاب می‌شود و در ویلای خود در خارج از ایران زندگی می‌کند تماس گرفته و در حالی که شلیک اسنایپر خود را روی او هدف گرفته با دیالوگ‌هایی که از طریق همین تماس تلفنی رد و بدل می‌شود به او می‌گوید دادگاهش برگزار شده، حکمش را گرفته است و در نهایت به او شلیک می‌کند.

این سکانس از سریال «خانه امن» از ابعاد مختلفی مورد قضاوت و کنش و واکنش‌ها در فضای مجازی قرار گرفت. برخی کاربران فضای مجازی این سکانس را تایید شایعاتی درباره مرگ خاوری دانستند و برخی آن را تهدید و بازی روانی برای او عنوان کردند.

برخی هم که جدی‌تر این سکانس را نقد کرده بودند به تحلیلی از واقعیت ماجرا و سپس آنچه به تصویر درآمده است پرداختند و از منظر ملاحظات امنیتی و پروتکل‌های بین‌المللی ارائه چنین تصویری از اقدامات فرامرزی سیستم اطلاعاتی ایران را غیرمنطبق با مصالح ملی تحلیل و آنالیز کردند.

پرداخت داستانی این ماجرا در بخشی از سریال «خانه امن» البته طی هفته‌ای که گذشت هیچ واکنش رسمی از سوی مقامات قضایی و امنیتی به همراه نداشت و اصل واکنش‌ها محدود به فضای مجازی و محافل رسانه‌ای بود.

سریال «خانه امن» در ژانر جاسوسی امنیتی از ابتدای این هفته روی آنتن رفت. تهیه‌کننده این سریال ابوالفضل صفری و کارگردان آن احمد معظمی است که هر دو پیش از این در یک تجربه مشترک «ترور خاموش» را ساخته بودند. در این سریال حسین تراب نژاد نویسنده و مرتضی اصفهانی که در بیشتر آثار سینمایی با محتوای امنیتی و اطلاعاتی و حتی قصه‌های مرتبط با سازمان مجاهدین نقش داشته است همکاری دارد. تاکنون پنج قسمت از این سریال روی آنتن رفته است و از همان ابتدا توانست مخاطبانش را به خود جذب کند.

اتفاق هفته؛ درگذشت تلخ یک هنرمند و حواشی ادامه‌دار «کرونا»

حدود یک هفته پیش کریم اکبری مبارکه بازیگری که بیشتر او را با نقش آفرینی هنرمندانه‌اش در سریال امام علی و نقش ابن ملجم می‌شناسیم به دلیل ابتلا کرونا درگذشت. این بازیگر حین نقش‌آفرینی در سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی، به دلیل وضعیت نامساعدی که داشته به منزل می‌رود و بعد از چند روز هم در بیمارستان بستری می‌شود و سرانجام بر اثر کرونا دارفانی را وداع گفت.

فوت این بازیگر اما بازتاب زیادی در رسانه‌ها پیدا کرد به ویژه که در اولین حاشیه‌ها خبرهایی مبنی بر رعایت نشدن پروتکل‌ها سر صحنه «جشن سربرون» مطرح شد و اینکه عوامل پشت صحنه ماسک نداشته‌اند. خبرگزاری مهر درباره این حواشی گفتگویی با حسن نجاریان تهیه‌کننده سریال انجام داد که تاکید داشت برخلاف خبرهای منتشر شده همه پروتکل‌ها در فرآیند تولید این سریال رعایت شده است و عوامل پشت صحنه نیز از ماسک استفاده می‌کرده‌اند.

بعد از خاکسپاری این هنرمند اما فرزندش طی گفتگویی با خبرگزاری ایسنا، گلایه‌هایی را مطرح کرد که ضمن آنها گفته بود پروتکل‌ها در سریال آنطور که باید رعایت نشده بوده است. نوید اکبری مبارکه اما سخنان عجیب و مهمتری هم درباره شرایط حضور پدرش به دلیل بیماری در خانه بیان کرده بود که هنوز توسط تهیه کننده رد یا تایید نشده است. وی گفته بود: «طوری با پدر من رفتار کرده بودند که انگار ایشان عامدانه قصد حضور در پروژه را نداشته و این موضوع پدرم را خیلی ناراحت کرده بود، تا جایی که شب قبل از فوت که در بیمارستان بودند از برادرم خواسته بودند عکسی از ایشان برای گروه تولید فرستاده شود تا بدانند که در بیمارستان بستری شده است.»

زنده‌یاد کریم اکبری مبارکه

پروژه «جشن سر برون» از جمله سریال‌های تاریخی است با تعداد زیاد بازیگران است که چند باری هم به دلیل کرونا پروژه متوقف شده است. این سریال به کارگردانی مجتبی راعی ساخته می‌شود و چندی پیش به دلیل ابتلای بازیگر دیگر این پروژه لاله اسکندری حاشیه ساز شد. همچنین نادر فلاح و چند تن دیگر از بازیگران این پروژه طی این مدت درگیر کرونا شده‌اند.

با این حال نجاریان چند روز پیش طی مصاحبه دیگری با نیوز اعلام کرد: «نمی‌شود گفت مواردی که مبتلا شده‌اند دقیقاً بر سر کار ما دچار شده‌اند چراکه جاهای دیگری هم حضور داشته‌اند و در محل فیلمبرداری قرنطینه نبوده‌اند که بگوییم فقط آنجا بوده‌اند. در نتیجه منشایابی این موضوع لزومی ندارد چراکه آنقدر نفس خود داستان بد بوده است که مسائل دیگر اهمیتی ندارد.»

در عین حال و با توجه به اتفاقاتی که رخ داد صنف‌های سینمایی نامه‌هایی خطاب به رئیس صداوسیما برای توقف پروژه‌های تلویزیونی نوشتند. دو روز پیش نیز دکتر زالی مسئول ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران، در نامه‌ای خطاب به رییس صداوسیما و با رونوشت‌هایی به سازمان سینمایی و خانه سینما درخواست کرد که پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی به مدت دو هفته متوقف شود.

علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در این نامه که ۱۳ آبان منتشر شد نوشت: «با عنایت به ابتلاء تعدادی از هنرمندان و دست‌اندرکاران تهیه و تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها و متاسفانه از دست دادن بعضی از این سرمایه‌های فرهنگی و از طرفی وضعیت بحرانی و خطرناک بیماری کرونا در اکثر استان‌ها و بخصوص تهران، استدعا دارد دستور فرمایید برای حفظ سلامت و لزوم صیانت از هنرمندان عزیز، حداقل برای مدت ۲ هفته نسبت به تعلیق پروژه‌های در حال اجرا، اقدام و شروع مجدد این پروژه‌ها نیز با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی و نظارت دقیق بر آنها انجام پذیرد.»

درست به فاصله یک روز از انتشار این نامه که در آن بر وضعیت خطرناک استان تهران و شیوع کرونا تاکید شده بود نامه دیگری شب گذشته (چهارشنبه) منتشر شد و عجیب اینکه نامه دوم از طرف سعید نمکی وزیر بهداشت خطاب به رئیس رسانه ملی بود و در کمتر از ۲۴ ساعت نامه زالی را نقض می‌کرد! وزیر بهداشت تولید پروژه‌های تلویزیونی را در این نامه بلامانع اعلام کرد!

اگرچه که تولید پروژه‌های تلویزیونی در شرایط کرونایی نوعی فداکاری از طرف عوامل و هنرمندان پروژه‌ها محسوب می‌شود اما شرایط نظارتی بر پروژه‌ها لازم است با تدابیر ویژه‌تری پیگیری شود. به ویژه که در برخی از پروژه‌ها کرونا به اندازه زمان اولیه شیوع این بیماری جدی گرفته نمی‌شود، هنرمندان در پشت صحنه ماسک نمی‌زنند و حتی عوامل با ماسک‌هایی بر چانه در رفت و آمد هستند و قطعاً تهیه کننده و مدیر تولید نقش به سزایی در فرایند نظارتی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند.

نکته هفته؛ تب «اجرای بازیگرها» در تلویزیون خوابید، در شبکه خانگی بالا گرفت!

مسابقه «ایران» این هفته با آغاز سری جدید بدون سام درخشانی به آنتن رسید و تهیه‌کننده در خبری عمومی اعلام کرد که درخشانی به دلیل حضور در سریال «خوب، بد، جلف» امکان حضور در این سریال را نداشته است و طی یک تفاهم دو طرفه مجری برنامه تغییر کرده است.

این تغییر آن هم با اولویت یک سریال شبکه خانگی نسبت به برنامه‌ای در رسانه ملی در حالی صورت گرفته است که پیش از این با جدیت از حضور درخشانی در مسابقه دفاع می‌شد. از هنرمند و بازیگر بودنش برای جذب مخاطب و حتی از سواد و اطلاعاتش و اینکه حضورش چقدر می‌تواند برای مسابقه ضروری باشد و حتی خود درخشانی نیز از علاقه‌اش به حضور در تلویزیون با یک مسابقه سخن گفته بود با این حال با رفتن وی از این مسابقه و انتخاب سریال خانگی یعنی عملاً آن توجیهات و ادله محلی از اعراب نداشته است و خود درخشانی هم اولویت دیگری برای خود قائل شده است.

این هفته پژمان بازغی نیز که چند فصل از مسابقه «کودک شو» را اجرا کرده بود و اتفاقاً حضورش باعث شده بود این مسابقه به برندی تبدیل شود باز هم به دلیل حضور در یک سریال از همکاری با این مسابقه انصراف داده است و حمید گودرزی جایگزین وی شد.

اجرای فصل جدید «دست فرمون» نیز که با حضور کامبیز دیرباز آغاز به کار کرده بود به دلیل آنچه که او معتقد بود در این مسابقه محقق نشده به کامران تفتی رسید. اینها از جمله مسابقات تلویزیونی است که بعضاً در ابتدا به دلیل حضور بازیگران دچار حاشیه هم شده بود.

اجرای تاک شو و برنامه‌های تلویزیونی اگرچه در صداوسیما از تب و تاب اولیه افتاده است اما ظاهراً تب آن تازه در شبکه خانگی، وی او دی‌ها و تلویزیون‌های اینترنتی داغ شده است. به تازگی رسانه‌ها خبر داده‌اند که مصطفی زمانی دیگر بازیگری است که سودای اجرا او را وارد میدان کرده است. زمانی که با سریال «یوسف پیامبر» به بازیگری ورود کرد طی این سال‌ها بیشتر در سینما فعالیت کرده و سریال «کرگدن» در شبکه نمایش خانگی از آخرین کارهای اوست.

پیش از این نیز شهاب حسینی اجرای برنامه‌ای در وی‌اودی‌ها را بر عهده گرفته بود که اگرچه او کارش را با اجرا در تلویزیون آغاز کرد اما طی سال‌ها بازیگری در سینمای ایران و کسب شهرت و محبوبیت در این عرصه، از اجرا بازماند.

به این ترتیب مجری بازیگرها این روزها موج تازه‌ای را در شبکه خانگی و وی او دی‌ها شاهد هستند و در حال حاضر تب تند این علاقه در تلویزیون سرد شده است.

پیشنهاد هفته؛ بازگشت متفاوت تیم رشیدپور

رضا رشیدپور بعد از مدت‌ها دوری از آنتن حالا به واسطه دو برنامه دوباره به قاب تلویزیون بازگشته است. او از امشب مسابقه «سیم آخر» را به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضائیان دارد که قرار است هر پنجشنبه و جمعه روی آنتن شبکه سه سیما برود.

تیم «حالا خورشید» با «عطسه» بازگشته‌اند

رشیدپور همچنین برنامه دیگری با نام «عطسه» در شبکه سه دارد که تیم سازنده «حالا خورشید» تدارک دیده است. رشیدپور به عنوان مشاور تهیه‌کننده این برنامه عصرگاهی فعالیت دارد و طی چند روزی که پخش شده است یکی دو باری هم روی آنتن رفته است.

«عطسه» که توسط تیم رشیدپور طی این سال‌ها ساخته شده است برنامه‌ای عصرگاهی با فضای اجتماعی است و مجریان جوانی دارد که طی این سال‌ها در کنار رشیدپور به اجرا پرداخته‌اند. تهیه کننده آن آرامه اعتمادی نیز سال‌هاست در برنامه‌های مختلفی در کنار رشیدپور حضور داشته است.

«عطسه» آیتم‌های مختلفی هم دارد که در برخی با اتفاقات روز شوخی می‌شود و یا از پیشکسوت‌ها برای حضور در برنامه دعوت می‌شود.

این برنامه نیز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه سه می‌رود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=256715

ثبت نظر

-