فازنخست ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به استانهای مرکزی افتتاح شد

  • کد خبر : 256303
  • 15 آبان 1399 - 18:40
فازنخست ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به استانهای مرکزی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار مهر، تأسیسات آب‌شیرین‌کن خلیج‌فارس صبح پنجشنبه با دستور حسن روحانی رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس با ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز به منظور تأمین بخشی از آب مورد نیاز شرب و صنعت استان‌های مرکزی و جنوب‌شرق کشور، به بهره برداری رسید.

دیدگاه توسعه‌ای صنایع مصرف‌کننده و دستگاه‌های اجرایی استان هرمزگان هدف احداث هر چه سریع‌تر این طرح ملی بود. با ورود آب شیرین‌کن خلیج فارس، ظرفیت تولید آب شیرین در کشور ۵۰ درصد افزایش یافت و با آغاز بهره برداری از این مجتمع، سالانه بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب آب شیرین به آب‌های کشور افزوده می‌گردد.

تأمین منابع مالی طرح‌های آبی، با درایت صندوق توسعه ملی جز اولویت‌های آن صندوق قرار گرفته است و بدین ترتیب نظر به توجیه فنی و مالی طرح، تأمین مالی آن مورد تصویب صندوق توسعه‌ملی قرار گرفت.

بخش اصلی آب شیرین تولیدی با استفاده از یک خط لوله به طول ۸۰۰ کیلومتر به مجتمع‌های صنعتی واقع در استان‌های مرکزی ایران منتقل شده و بخش دیگری از آن نیز جهت شرب استان هرمزگان صرف خواهد شد. شایان ذکر است این پروژه‌ی ملی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های سازه‌سازان (مالک و بهره‌بردار آب‌شیرین‌کن)، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت مس سرچشمه و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اجرا شده است.

برخی از مزایای مهم اجرای این طرح تأمین آب شرب و کمک به رشد صنعت در استان‌های کم آب کشور (استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد) به ویژه تأمین آب مورد نیاز واحدهای بزرگ در بخش‌های صنایع و معادن و افزایش رونق اقتصادی در این مناطق می‌باشد. همچنین سایر مزایای این طرح دسترسی به مواد اولیه (آب دریا) قابل دسترس، مطمئن و تمام‌ناپذیر است.

این مجتمع، در حال حاضر بزرگترین تأسیسات نمک‌زدایی کشور است که در شهرک صنعتی خلیج‌فارس در غرب بندرعباس احداث شده است. سرمایه‌گذاری‌های ریالی و ارزی انجام شده در این طرح به ترتیب ۷,۰۰۰ میلیارد ریال و ۹۲ میلیون یورو است که از این مبلغ، ۸۴ میلیون یورو از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی با عاملیت یکی از بانک‌های کشور، تأمین شد. عملیات اجرایی این طرح در پاییز ۱۳۹۶ آغاز شد و در پاییز ۱۳۹۹ به راه‌اندازی اولیه رسیده است.

احجام بزرگ کارهای انجام شده، از جمله ۳۷۵ هزار متر مکعب خاک‌برداری، ۳۴ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۵ هزار تن آرماتوربندی، ۸۰ هزار مترمربع قالب بندی، ۱۰ هزار تن تجهیزات و متریال، بیش از ۱۱۰ کیلومتر کابل‌کشی و ۵۰ کیلومتر لوله‌کشی در سایزهای مختلف، نشان‌دهنده وسعت این طرح ملی است.

در زمان ساخت پروژه به طور میانگین روزانه ۷۰۰ نفر به شکل مستقیم و پنج هزار نفر به شکل غیر مستقیم در این پروژه مشغول به کار و فعالیت بوده‌اند. در زمان بهره‌برداری نیز این مجموعه با اشتغال‌زایی ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در جهت بهره‌برداری ۲۵ ساله از این مجموعه بزرگ گام بر می‌دارد.

آب خام ورودی به آب‌شیرین‌کن توسط آب‌گیرها و خطوط انتقال، به میزان ۶۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز (۷ متر مکعب بر ثانیه)، تأمین می‌شود که بر این اساس آب‌شیرین‌کن خلیج فارس با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین در شبانه روز ایجاد شده است.

این مجموعه در حوزه محیط‌زیست و حفظ آن برنامه‌ریزی کرده است، بر این اساس با استفاده از واحدهایی که برای نخستین بار در کشور مورد ساخت و استفاده قرار می‌گیرند از قبیل واحد پیش تصفیه (DAF) ، واحد لجن گیری (Sludge Area) و واحد رفع فقر یونی آب (Remineralization) شوری ۵۵.۰۰۰ واحدی آب را به شوری ۵۰۰ واحد تبدیل و آب شیرین مورد نیاز صنایع بزرگ معدنی را تأمین می‌کند.

با افزایش برداشت بی‌رویه‌ی آب از دشت‌ها و نیاز به ایجاد منابع آبی پایدار، اولویت کشورها در تأمین آب از منابع غیرمتعارف است. طبق نظر کارشناسان، در شرایط کنونی و به دلایل تغییر اقلیم و استمرار پدیده‌ی خشکسالی، ما بیش از گذشته نیازمند تأمین آب به روش‌های نوین همچون استفاده از فناوری آب شیرین‌کن‌ها هستیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=256303

ثبت نظر

-