موضع ایران درباره جنگ ارمنستان و آذربایجان

  • کد خبر : 253439
  • 14 آبان 1399 - 12:01
موضع ایران درباره جنگ ارمنستان و آذربایجان

 

 

نیوز:

رهبر معظّم انقلاب اسلامی در سالروز میلاد پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله و ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام در سخنان زنده و تلویزیونی، در بخش پایانی سخنان خود، به جنگ اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز اشاره کردند.

رهبر انقلاب در این سخنان با تأکید بر اینکه این موضوع حادثه‌ای تلخ و تهدیدکننده برای امنیت منطقه است فرمودند: «این درگیری نظامی باید هرچه زودتر تمام شود؛

البته همه‌ی سرزمین‌های جمهوری آذربایجان که به‌وسیله‌ی ارمنستان تصرف شده باید آزاد شود و به آذربایجان برگردد.» همچنین ایشان لزوم حفظ امنیت ارامنه در این سرزمین‌ها و رعایت مرزهای بین‌المللی از جانب دو طرف را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: «تروریست‌هایی که براساس گزارش‌های قابل اطمینان وارد منطقه شده‌اند، نباید به هیچ‌وجه نزدیک مرز ایران شوند و اگر آن‌ها نزدیک مرز شوند، قطعاً برخورد قاطع خواهد شد.»

 

 

بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی مناقشه‌ی قره‌باغ برخاسته از رویکرد عدالت‌جویانه‌ی ‌ایشان و مبتنی بر اصول پذیرفته شده‌ی بین‌المللی است.

امروز در مفاهیم مرتبط با حقوق بین‌الملل، حمایت از تمامیت ارضی کشورها یک اصل پذیرفته شده و خدشه‌ناپذیر است. در بیانات رهبر انقلاب نیز بر حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تأکید و آزادی سرزمین‌های اشغال شده‌ی این کشور توسط ارمنستان مطالبه شده است.

تصریح ایشان بر رعایت مرزهای بین‌المللی از جانب دو طرف، به‌معنای احترام به تمامیت ارضی کشورهای همسایه است. امروز اشغال سرزمین‌های مستقل قابل پذیرش نیست و کشوری که سرزمین آن اشغال شده این حق را دارد که برای آزادی اراضی اشغالی خود مبارزه کند و بجنگد.

در دوران دفاع مقدس که اراضی ایران اشغال شده بود، ما هم این حق را داشتیم که برای رفع اشغال بجنگیم و به همین دلیل اکنون این حق را برای جمهوری آذربایجان هم قائل هستیم.

رهبر انقلاب با یک نگاه اصولی و مبتنی بر احترام به حقوق اقلیت‌ها، لزوم حفظ امنیت ارامنه توسط جمهوری آذربایجان را نیز مورد تأکید قرار دادند. ارامنه‌ی قره‌باغ با استفاده از مفهوم حقوقی «حق تعیین سرنوشت» استقلال خود از جمهوری آذربایجان را توجیه می‌کنند، در حالی که در حقوق پذیرفته شده‌ی بین‌المللی «حق تعیین سرنوشت» ذیل تمامیت ارضی کشورها معنا می‌شود و به‌عبارت دیگر اقوام و اقلیت‌ها با احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای خود باید حقوق خود را مطالبه کنند.

در مناقشه‌ی قره‌باغ نیز به‌طور طبیعی دولت آذربایجان باید در چهارچوب حاکمیت ملی خود، حقوق ارامنه‌ی قره‌باغ که بخشی از ملت آذربایجان هست را تأمین کند.

 

۶ نکته درباره جنگ قره باغ، آذربایجان، ارمنستان و موضع ایران -

 

هشدار رهبر معظّم انقلاب اسلامی در سالروز میلاد پیامبر درباره‌ی حضور تروریست‌های تکفیری در منطقه‌ی جنگی قره‌باغ و تأکید ایشان بر برخورد جمهوری اسلامی با تروریست‌ها در صورت تجاوز به مرزهای ایران نیز یک موضع دقیق، ‌ قاطع و راهبردی است.

متأسفانه در قضیه‌ی جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان، یکی از کشورهای منطقه متهم است که تکفیری‌ها را تشویق به حضور در منطقه‌ی جنگی کرده است.

این اتفاق بسیار ناخوشایند است و اگرچه این موضوع تکذیب شده، امّا شواهد نشان می‌دهد که تکفیری‌ها در منطقه حضور دارند و حتی فیلم‌هایی را از حضورشان در مناطق جنگی در فضای مجازی منتشر کرده‌اند.

وجود تروریسم در هر مکانی موجب ناامنی و ترور بوده و هست و اگر کسانی بعد از رانده‌شدن تکفیری‌ها از سوریه و عراق به استقرار آن‌ها در مرزهای ایران کمک کنند، قطعاً در اشتباه خواهند بود. کشورهای درگیر در این جنگ باید هشدار رهبر انقلاب را جدی گرفته و چنانچه دچار این خطا شده‌اند در پی جبران آن باشند.

امیدواریم در آینده، اصولی که رهبر انقلاب اسلامی به‌عنوان فصل‌الخطاب در موضوع قره‌باغ بیان کردند، هم از سوی مقامات رسمی کشور و هم از سوی متصدیان دیپلماسی عمومی و رسانه‌های گروهی تبیین شده و مورد توجه قرار گیرد.

همان‌گونه که ایشان هم فرمودند، جنگ امر تلخی است و امیدواریم هرچه سریع‌تر این جنگ به یک صلح عادلانه منجر شده و شاهد ایجاد امنیت در مرزهای شمالی کشور جمهوری اسلامی ایران باشیم.

نیوز

>>>خبر مرتبط:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=253439

ثبت نظر

-