کاهش ۳۰ درصدی بنزین پس از ۱ سال

  • کد خبر : 249844
  • 12 آبان 1399 - 10:36
کاهش ۳۰ درصدی بنزین پس از ۱ سال

 

 

نیوز:

همایون صالحی با اشاره به میزان مصرف بنزین پیش از سهمیه بندی اظهار کرد: میزان مصرف بنزین پیش از ۲۴ آبان ۹۸ به طور میانگین ۹۸ میلیون لیتر در روز بود که در ایام تعطیلات این رقم به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید.
رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت کشور تصریح کرد: پس از افزایش سه برابری قیمت بنزین آزاد و اجرای سهمیه بندی میزان مصرف بنزین ۳۰ درصد کاهش یافت.
وی افزود: هدف اجرای سهمیه بندی بندی افزایش سهم دهک‌های پایین جامعه از بودجه بدون افزایش قیمت و تورم در سایر کالا‌های دیگر بود؛ امری که با هشدار‌های فراوان از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه در خصوص بار تورمی این تصمیم همراه شد.

صالحی عنوان کرد: اجرای این طرح علاوه بر کاهش ۳۰ درصدی فروش بنزین در جایگاه‌های سوخت، تورم سنگینی را به جامعه و جایگاه داران تحمیل کرد و بیماری کرونا و تحریم‌های بین المللی نیز این تورم را تشدید کرد.

 

30 درصد؛ کاهش مصرف بنزین | اقتصاد آنلاین

 

رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت کشور تصریح کرد: در اسفند و فروردین میزان مصرف بنزین به طور میانگین به ۴۰ میلیون لیتر در روز رسید و این کمبود فروش هزینه‌های سنگینی را به دوش جایگاه داران تحمیل کرد.

وی افزود: قاچاق سوخت توسط مردم عادی و جایگاه داران صورت نمی‌گیرد و بعضا توسط گروه‌های به صورت سازمان یافته انجام می شود.
به گفته وی؛ در حال حاضر فروش نفت به ۷۲ میلیون لیتر بنزین رسیده است.
صالحی عنوان کرد: با وضوع تحریم‌های صورت گرفته محل درآمد‌های دولتی از نفت به فروش  فرآورده‌های نفتی تغییر پیدا کرده است و شاهد افزایش صادرات در نفت کوره، بنزین و سایر مشتقات نفت خام کشور هستیم.

 

کاهش ۳۰ درصدی مصرف بنزین

رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت کشور تصریح کرد: در کشور تجربه چندین دوره سهمیه بندی و چند نرخی بودن را داشته ایم و مسئولان در چند دوره نسبت به تغییر این شیوه اقدام کردند، مانند حذف سهمیه بندی و احیای آن در سال ۹۸ بود.

وی افزود: سوخت رسانی به صورت چند نرخی و تخصیص سهمیه به خودرو یا فرد نتیجه مثبتی نخواهد داشت و منشا فساد و رانت خواری خواهد شد.

صالحی ادامه داد: باید در این زمینه از تجربه کشور‌های دیگر استفاده کنیم، در بسیاری از نقاط جهان با افزایش کیفیت خودرو و بهینه سازی سیستم سوخت رسانی میزان مصرف بنزین به زیر ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است در حالی که این رقم در کشور ما بالاتر از ۱۰ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر است.

 

کاهش مصرف بنزین در آمریکا

رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت کشور تصریح کرد: صنعت خودروسازی کشور با مشکل بازدهی در مصرف سوخت مواجه است و از سوی دیگر عمر ناوگان حمل و نقل عمومی نیز افزایش یافته و این موضوع مصرف بنزین را تشدید کرده است.

وی افزود: بهترین راهکار برای مدیریت مصرف بهینه سازی مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل عمومی و شخصی است، در کشور همسایه ترکیه میزان خودرو‌های این کشور با اغماض نزدیک به تعداد خودرو‌های ایران است، اما میزان مصرف آن نصف مصرف ما است، بهترین کار در این زمینه بهینه سازی سیستم حمل و نقل کشور است.

 

بنزین سهمیه‌بندی شد / دولت قیمت‌های جدید بنزین را اعلام کرد +جزئیات -   نیوز

صالحی عنوان کرد: راهکار دیگر وضع عوارض برای سوخت گیری متناسب با ارزش خودرو است، بحث اصلی این است که چرا صاحب یه خودرو چند میلیاردی باید به اندازه یک مالک خودرو پراید از یارانه انرژی بهره ببرد.

رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت کشور تصریح کرد: قیمت سوخت در کشور با توجه به نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در برنامه و بودجه و قیمت فعلی نفت بسیار بالاتر از میانگین‌های جهانی است و باید عوارض متناسب با مصرف کننده تعیین شود.

نیوز

 

>>>خبر مرتبط:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=249844

ثبت نظر

-