شنبه آینده خرید تضمینی زعفران آغاز می‌شود

  • کد خبر : 249566
  • 12 آبان 1399 - 6:50
شنبه آینده خرید تضمینی زعفران آغاز می‌شود

 

 

به گزارش نیوز،

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی اظهار گرد: با حمایتی که توسط سازمان برنامه و بودجه و پیگیری سازمان تعاون روستایی انجام شد،  از شنبه مورخ ۱۷ آبان ماه خرید حمایتی زعفران شروع خواهد شد.

وی افزود: زعفران نگین به قیمت ۱۳ میلیون و پوشال با ۱۱ میلیون تومان مورد حمایت قرار خواهند گرفت. کشاورزان می توانند در بازار  با قیمت های متفاوت خرید و فروش انجام دهند. در استان خراسان هم مراکز خرید کامل مشخص شده است.

خاوازی گفت: ۳۰ درصد از مبلغ کل قرارداد در لحظه به کشاورزان تقدیم و مابقی با اقساط تحویل داده می شود. محصولات در انبار به صورت امانی در اختیار ماست و طی ۳ ماه وقت دارند، می تواند محصول خود را بفروشد.

او گفت: پس از سه ماه تعاون روستایی کالا را به فروش خواهند رساند و صرف صادرات خواهد شد و فقط یک درصد صرف داخل آن هم برای تولید فرآورده استفاده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: منابع حاصل به صندوق حمایت از زعفران‌کاران برخواهد گشت. تا در شرایط خاص به زعفران کاران کمک کند.

قاضی زاده هاشمی: مشکل خرید تضمینی زعفران حل شد | نایب رییس - ایسنا

۴ پیشنهاد نماینده تربت حیدریه برای تنظیم بازار زعفران

نماینده تربت حیدریه در نامه‌ای به وزیر جهاد چهار پیشنهاد برای تنظیم بازار زعفران ارائه کرد؛ از جمله اینکه تسهیلات هزار میلیاردی مصوب سازمان برنامه، کامل در اختیار تعاونی روستایی قرار گیرد.

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در نامه‌ای به کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی چهار راهکار را برای تنظیم بازار زعفران ارائه و اعلام کرد: با توجه به عدم پایبندی اعضای شورای ملی زعفران در زمینه رعایت قیمت مصوب، پیشنهاد می‌کنم تسهیلات هزار میلیاردی مصوب سازمان برنامه، به طور کامل در اختیار تعاونی روستایی قرار گیرد تا بتواند به صورت نقد از کشاورز خرید کند.

در این نامه آمده است:

پیرو دستور مساعدت جنابعالی و همکاری و مساعی رئیس و مدیران محترم تعاونی روستایی مقرر گردیده که شرکت‌های تعاونی روستایی نسبت به خرید حمایتی زعفران کشاورزان اقدام نمایند.
همانگونه که مستحضرید شورای ملی زعفران در جلسه مورخ ۹۹٫۷٫۱۰ با حضور اعضا و نمایندگانی از زعفران کاران پس از چهار ساعت گفتگو نهایتاً قیمت‌های ۱۶ و ۲۰ میلیون تومانی را به ترتیب برای پوشال و نگین تعیین نمود که مورد استقبال کشاورزان و نیز مسئولین محترم تعاونی روستایی و وزارت صمت قرار گرفت.
بررسی‌های میدانی من نیز نشان می‌دهد که هزینه تولید یک کیلوگرم زعفران مرغوب پوشال یا نگین حداقل ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان برای کشاورز هزینه دارد.
متأسفانه بنا به دلایلی، قیمت این محصول طی دو هفته گذشته به شدت افت نموده است لذا قیمت‌های فعلی بازار قیمت واقعی زعفران نیست و نمی‌تواند ملاک تعیین قیمت قرار گیرد بر این اساس ضمن سپاس مجدد از جنابعالی تقاضا می‌گردد موارد زیر در زمینه خرید حمایتی مورد توجه قرار گیرد:
قیمت‌های تعیین شده نباید با قیمت‌های مصوب فاصله زیادی داشت باشد و کاهش بیش از ۲ تا ۳ میلیونی عملاً قیمت را با توجه به نرخ تورم کمتر از سال قبل خواهد نمود.
شیوه پرداخت به صورت نقدی باشد، پرداخت قطره‌چکانی مانند سال قبل نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات کشاورزان را باز کند.
توجه به عدم پایبندی اعضای محترم شورای ملی زعفران در زمینه رعایت قیمت مصوب خود پیشنهاد می‌کنم تسهیلات هزار میلیاردی مصوب سازمان محترم برنامه و بودجه با نرخ ۱۵ درصد به طور کامل در اختیار تعاونی روستایی قرار گیرد تا هم بتواند به صورت نقد از کشاورز خریداری نماید و هم اینکه قیمت خرید حمایتی را تا حد امکان افزایش دهد ضمن آنکه شرط استفاده از تسهیلات بند دو صورتجلسه مقرر شده ۹٫۷٫۱۰ رعایت بند یک (کف قیمت خرید) بوده است که عمدتاً رعایت نشده است.
در خرید حمایتی کشاورزان خرده مالک که حداکثر ۱۰ کیلوگرم تولید زعفران داشته‌اند در اولویت قرار گیرند و تلاش شود با تقویت نظارت‌ها خرید از کشاورز واقعی و ذیل استانداردهای مصوب صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=249566

ثبت نظر

-