جهان اسلام در برابر اهانت به نبی‌اکرم(ص) موضع یکپارچه بگیرد/ موضوع فلسطین در راس موضوعات جهان اسلام است

  • کد خبر : 244588
  • 09 آبان 1399 - 5:20
جهان اسلام در برابر اهانت به نبی‌اکرم(ص) موضع یکپارچه بگیرد/ موضوع فلسطین در راس موضوعات جهان اسلام است

جهان اسلام در برابر اهانت به نبی‌اکرم(ص) موضع یکپارچه بگیرد/ موضوع فلسطین در راس موضوعات جهان اسلام است

رهبر جریان حکمت ملی بیان داشت: بحران کاریکاتورهای توهین آمیز، بیش از آنکه یک بحران نیازمند موضع گیری یکپارچه جهان اسلام باشد، فرصتی برای شناساندن دین حنیف اسلام است تا بدین وسیله تمام غبارهایی که توسط تروریست‌های افراط گرای تکفیری بر آن نشسته زدوده شود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سید عمار حکیم، رییس اسبق مجلس اعلای عراق در پیامی با ارسال پیامی به سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، بیان داشت: در ابتدا، میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، همچنین میلاد نوه مکرم ایشان،‌ امام جعفر صادق علیه السلام را به شما تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. همچنین از رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و علاوه بر آن از مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دبیر کل آن،‌ جناب حجت‌الاسلام آقای دکتر حمید شهریاری تشکر می‌کنم که تلاش‌های بسیاری مبذول داشتند تا این فرصت به دست آید تا با علمای مسلمان از مناطق مختلف جهان اسلام دیدار داشته باشیم و این مهم از طریق شبکه‌های ارتباط جمعی صورت پذیرفته است.


وی ادامه داد: این فرصتی است که باید یادی کنیم از حضرت امام خمینی(قدس سره الشریف) که طلایه دار وحدت اسلامی در این عصر بودند. ایشان موضوع وحدت را در قول و فعل خود پیش گرفت و در طرح اصلاح‌گرایانه بزرگ خود، دائما هم و غم وحدت داشت. همچنین از امام خامنه‌ای(دام ظله العالی) نیز به دلیل حمایتشان از این روند به منظور تعمیق معنای وحدت اسلامی و رویکردهای عام آن تشکر می‌کنم.


عمار حکیم با تأکید بر این‌که وحدت،‌ یکپارچگی و یکی نمودن دیدگاه‌ها، برای هر گروه و برنامه ای اصل و اساس موفقیت است و وحدت مسلمانان، مدخل حقیقی به منظور موفقیت، یکپارچگی، قدرت و عزتشان است، یادآور شد: بدون وحدت، قدرتی وجود ندارد. خداوند عزوجل در قرآن کریم می‌فرماید: “بسم الله الرحمن الرحیم، وجعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا، ان اکرمکم عند الله اتقاکم، صدق الله العلی العظیم.” این آیه شریفه، مضمون‌های بی شماری دارد و در آن مدخل مهمی برای فهم نیاز امت اسلام به مفهوم وحدت وجود دارد.


وی افزود: وحدت اسلامی، سرنوشت امت است و مانند سوخت موتور آن به منظور بازگشت به دوران اوج خود به شمار می‌رود. ما، امتی هستیم که تمام پتانسیل‌های لازم را داریم تا یکی از امت‌های تولید کننده و خلاق باشیم حتی اگر در راس این امت‌ها و ملت‌ها قرار نگیریم. در سرزمین ما ثروت‌های بی شمار نهفته است؛ نیروی انسانی ما از کفایت و هوش سرشاری برخوردارند؛ جمعیت جوان و پرانرژی داریم و تمامی این ویژگی‌ها نیازمند افق دید وسیع و برنامه ریزی و اولویت بندی است. باید کمیته‌هایی وجود داشته باشد که این امور را پیگیری کند تا از اجلاس‌های وحدت، به یک واقعیت ملموس برسیم.


رییس اسبق مجلس اعلای عراق اذعان کرد: کشورهای اسلامی فراخوانده شده‌اند تا وحدت اسلامی را به عنوان رویکرد سیاسی خود قرار دهند؛ همچنین از آن‌ها خواسته شده تا مصلحت اسلام را بر دیگر مصالح ارجح بدانند، بدون این‌که به هویت‌های فرعی خدشه ای وارد شود. امت، یک عنوان جامعی است که تمامی دیگر عناوین را در بر می‌گیرد، نه این‌که آن‌ها را مورد هدف قرار دهد. همچنین سازمان‌ها و موسسات اسلامی، باید به دنبال نقاط اشتراک و عملی ساختن آن‌ها باشند؛ به شکل همزمان نیز باید به دنبال نقاط اختلاف و معالجه آن‌ها با حکمت و موعظه حسنه باشند.


وی اضافه کرد: در این مناسبت، از سازمان همکاری اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دیگر سازمان‌های ذیربط در جهان اسلام دعوت می‌کنم تا به نقش خود برای اصلاح روابط فیمابین کشورهای اسلامی عمل کنند و مواضع خود را حول یک کلمه واحد اتخاذ نمایند تا بدین شکل، طرح‌های اساسی در جهان اسلام به سرانجام برسد؛ که از جمله مهم ترین آن‌ها وحدت در میان امت اسلامی و بازار مشترک و تبادل و تکامل نقش‌های فیمابین است.


حکیم تأکید کرد: موضوع فلسطین همچنان در راس موضوعات جهان اسلام است. با گذر زمان این موضوع از درجه اعتبار ساقط نمی‌شود و نمی‌توان از حقوق ملت فلسطین سرسری عبور کرد که مهم‌ترین آن‌ها، زندگی عزتمندانه در کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف است. سوء استفاده از حوادث برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و خلق واقعیت جدید در فلسطین که بهای آن را ملت این کشور بدهند، یک سرمایه گذاری نابجاست. شاهد مثال اقداماتی که با خواست ملت فلسطین در بازگشت به سرزمین خود منافات دارند، بسیار است.


وی گفت: در این مناسبت و همزمان با اجلاس بین المللی وحدت اسلامی، محکومیت خود را علیه انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز از شخص پیامبر گرامی‌اسلام صلی الله علیه و آله و سلم تکرار می‌کنیم. تعرض به مقدسات مسلمانان نمی‌تواند یک دیدگاه یا آزادی بیان تلقی شود. آزادی وقتی که با منافع و مصالح دیگران برخورد پیدا می‌کند، به پایان می‌رسد؛ چه برسد با مقدسات و منافع و مصالح حدود دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان برخورد پیدا کند.


رییس اسبق مجلس اعلای عراق بیان داشت: بحران کاریکاتورهای توهین آمیز، بیش از آنکه یک بحران نیازمند موضع گیری یکپارچه جهان اسلام باشد، فرصتی برای شناساندن دین حنیف اسلام است تا بدین وسیله تمام غبارهایی که توسط تروریست‌های افراط گرای تکفیری بر آن نشسته زدوده شود.


وی اضافه کرد: علاوه بر تظاهرات‌ محکوم کننده ضد این سخنان، باید به گفتگوی مستقیم با ملت‌ها و امت‌های دیگر تمرکز کنیم و شعار “الا رسول الله” را با شعار “هذا هو رسول الله” جایگزین کنیم؛ تا همه مردم جهان با ارزش‌های تسامح، اعتدال و میانه روی اسلام آشنا شوند؛ شعارهایی که اسلام آن‌ها را مهم ترین مضمون در رسالت انسانی خود قرار داده است. تعدادی از ملت‌های مسلمان،‌ از محاصره، گرسنگی و کمبود غذا و دارو در رنج و عذابند. اختلافات سیاسی هرچقدر هم که شدید باشند، نباید سبب تهدید سرنوشت مردم و قوت روزانه آن‌ها شوند.


حکیم در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما مجددا محاصره اقتصادی ظالمانه علیه ملت ایران را محکوم می‌کنیم که اکنون غذا و دوای این ملت صبور را مورد تهدید قرار داده است. ما به حل و فصل مشکلات از طریق گفت وگو فرا می‌خوانیم. درگیری‌های کشورهای اسلامی، تنها شکست‌های بیشتری را به ارمغان می‌آورد و مصداقی برای سخن خداوند متعال می‌باشد که می‌فرماید: “ولا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحکم: و هرگز راه اختلاف و تنازع نپیماید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد.


وی بیان داشت: گفت وگو، حکمت و ارجح قرار دادن مصالح مردم در تصمیم گیری در رابطه با آن‌ها و حل و فصل بسیاری از بحران‌های موجود در جهان اسلام، مانند بحران یمن،‌ سوریه و لیبی از جمله ضرورت‌های جدی است که گریزی از آن‌ها نیست. همگان سیاست تکیه بر منطق قدرت را تجربه کرده‌اند و اکنون همه باید به قدرت منطق تکیه کرده و آن را تجربه کنند.


این اندیشمند برجسته جهان اسلام یادآور شد: همچنین این فرصت مبارک و مناسبت هفته وحدت اسلامی را مغتنم شمرده تا مجددا از همه طرف‌ها در داخل عراق دعوت کنم که به یک پیمان و قرار اجتماعی جدیدی رسیده و نقاط قوت را شناخته و آن‌ها را افزایش دهند و تلاش کنند که با شناخت نقاط ضعف به دنبال برطرف ساختن آن‌ها باشند.


وی ادامه داد: علاوه بر این، مجددا موضع خود را در حمایت از برگزاری انتخابات زودهنگام، بدور از هرگونه تاثیرات منفی تکرار می‌کنیم و این‌که ابهت به حکومت بازگردانده شده و سلاح منحصرا در اختیار آن باشد. همچنین بر مبارزه با فساد و عدم هدف گیری‌های سیاسی تاکید می‌کنیم.


حکیم اظهار کرد: در همین راستا بر ضرورت حفظ حاکمیت ملی عراق و مقابله با هرگونه هتک آن تاکید می‌کنیم. علاوه بر این مایلیم که به همه بگوییم که عراقی‌ها قادرند که از کشور خود در برابر هرگونه خطری که آن را تهدید می‌کند دفاع کنند. مبارزه ملت عراق با تروریسم نشان داد که وحدت ملت‌ها سبب می‌شود که آن‌ها توان داشته باشند در برابر هرگونه هدف قرار گرفتن مقابله و مقاومت کنند.


رییس اسبق مجلس اعلای عراق تأکید کرد: تروریسم به شکل نظامی در عراق شکست خورد، اما همچنان به عنوان یک تهدید امنیتی و فکری باقی مانده است؛ از این رو بر تمام فعالان اسلامی -که از جمله آن‌ها این اجلاس می‌باشد- لازم است که نقشه راهی واضح به منظور از میان بردن افراط گرایی، از طریق شناساندن آن و هشدار نسبت به خطراتش ترسیم کنند. همچنین باید متونی که تروریست‌ها از آن‌ها در توجیه افعالشان استفاده می‌کنند، باز تفسیر شود. علاوه بر این دیدگاهمان را باید در رابطه با اهمیت حل و فصل امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بازگشت آوارگان تجدید کنیم و تاکید می‌کنیم که ثبات و استقرار سیاسی، سکوی پرشی برای رسیدن به نقاط مثبت دیگر به شمار می‌رود.


وی در پایان گفت: خداوند اسلام و مسلمانان را حفظ کند و آن‌ها را متحد سازد و به مصالحشان برساند تا آن‌ها بتوانند که رسالت اسلام را به گوش دیگر ملت‌ها برسانند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=244588

ثبت نظر

-