۹ نوع ارتباط غیرکلامی که بهتر است آنها را بشناسید

  • کد خبر : 243254
  • 10 آبان 1399 - 17:18
۹ نوع ارتباط غیرکلامی که بهتر است آنها را بشناسید

آنچه در مقاله “۹ نوع ارتباط غیرکلامی که بهتر است آنها را بشناسید” می خوانید:

  1. حالات چهره
  2. اشارات
  3. زبان شناسی
  4. زبان بدن و طرز ایستادن
  5. فضای شخصی(proxemics)
  6. ارتباط چشمی
  7. ارتباط لمسی(Haptics)
  8. ظاهر و پوشش
  9. مصنوعات (ساخته شده توسط انسان)

 

انواع ارتباطات غیرکلامی

نیوز: بخش قابل توجهی از ارتباطات ما غیر کلامی است. متخصصان دریافته اند که ما هر روز به هزاران نشانه و رفتار غیرکلامی از جمله حالت ایستادن،  ، نگاه چشم، حرکات، تن و بلندی صدا پاسخ می دهیم. از دست دادن گرفته تا مدل موهای ما، جزئیات غیرکلامی نشان می دهد که ما کیستیم و بر نحوه ارتباط ما با دیگران تأثیر می گذارد.

انواع ارتباط های غیرکلامی کدامند؟

انواع   شامل ،  و حرکات در موقع سخن گفتن، زبان شناسی مانند بلند بودن یا تن صدا،  ، پروگزمیک() یا ، ، لمس کردن، ظاهر و مصنوعات است.

۹ نوع ارتباط غیرکلامی

تحقیقات علمی در مورد ارتباطات و رفتارهای غیرکلامی با انتشار کتاب در انسان و حیوانات” چارلز داروین در سال ۱۸۷۲ آغاز شد. از آن زمان، تحقیقات زیادی در مورد انواع، تأثیرات و بیان ارتباطات و رفتار ناگفته انجام شده است. در حالی که این سیگنالها اغلب به قدری ظریف هستند که ما آگاهانه از آنها آگاهی نداریم، تحقیقات چندین نوع مختلف غیر کلامی مختلف را شناسایی کرده است.


بیشتر بخوانید..

درک زبان بدن و حالات صورت


حالات چهره

حالات صورت مسئول بخش عظیمی از ارتباطات غیرکلامی است. در نظر بگیرید که چه مقدار اطلاعات را می توان با لبخند یا اخم منتقل کرد. نگاه صورت فرد اغلب اولین چیزی است که می بینیم، حتی قبل از اینکه حرفهای او را بشنویم. در حالی که ارتباط و رفتار غیرکلامی می تواند به طور چشمگیری بین فرهنگ ها متفاوت باشد، حالات صورت برای شادی، غم، عصبانیت و ترس در سراسر جهان مشابه است.

حالات چهره / ارتباط

اشارات

حرکات و سیگنال های عمدی یک روش مهم برای برقراری ارتباط بدون معنی است. حرکات معمول شامل دست تکان دادن، اشاره و استفاده از انگشتان برای نشان دادن مقادیر عددی است. سایر حرکات خودسرانه و مربوط به فرهنگ است.

اشارات / ارتباط

در قالب مثال، در محیط دادگاه، وکلا از سیگنالهای غیرکلامی مختلفی برای تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن نظرات اعضای هیئت منصفه استفاده می کنند. وکیل ممکن است نگاهی به ساعت خود بیندازد تا نشان دهد که استدلال وکیل مخالف خسته کننده است یا حتی ممکن است به شهادت ارائه شده توسط شاهد در جهت تضعیف اعتبار وی چشمان خود را بچرخاند. این سیگنالهای غیرکلامی به قدری قدرتمند و تأثیرگذار دیده می شوند که حتی برخی از قضات محدودیت هایی را برای مجاز بودن نوع رفتارهای غیرکلامی در دادگاه تعیین می کنند.


بیشتر بخوانید..

۱۰ راه مهم افزایش اعتماد به نفس در حرکات و رفتار


زبان شناسی در برقراری ارتباط

زبان شناسی به ارتباط صوتی جدا از زبان تکلم اشاره دارد. این شامل عواملی مانند ، بلندی صدا، انعطاف پذیری و زیر و بمی صدا می باشد.

زبان شناسی / ارتباط

تأثیر قدرتمندی را که تن صدا می تواند بر معنای جمله بگذارد را در نظر بگیرید. حرفی وقتی با صدای قوی گفته می شوند، شنوندگان تأیید و اشتیاق را تفسیر می کنند. همان کلماتی که با لحنی مردد گفته می شود می تواند عدم رضایت و عدم علاقه را بیان کند. تمام روشهای مختلف را در نظر بگیرید که تغییر ساده صدای شما ممکن است معنای جمله را تغییر دهد. ممکن است یکی از دوستان از شما بپرسد که حالتان چطور است ، و شما ممکن است با استاندارد “خوبم” پاسخ دهید ، اما نحوه گفتن این کلمات ممکن است مقدار عظیمی از احساس واقعی شما را نشان دهد.

صدایی سرد ممکن است نشان دهد که شما در واقع خوب نیستید، اما نمی خواهید در مورد آن بحث کنید. یک صدای شاد و روشن نشان می دهد که شما در واقع بسیار خوب عمل می کنید. لحنی غمگین و فرومایه نشان می دهد که شما خوب نیستید و احتمالا شخصی که حال شما را پرسیده باید بیشتر جویای شما شود.

زبان بدن و طرز ایستادن موثر در برقراری ارتباط

زبان بدن و طرز ایستادن

حالت  بدن و حرکت نیز می تواند اطلاعات زیادی را منتقل کند. تحقیقات در مورد زبان بدن از دهه ۱۹۷۰ رشد قابل توجهی داشته است، اما رسانه های مشهور به تفسیر بیش از حد حالت های تدفاعی، حالت دست به سینه و انداختن پاها بر روی هم، به ویژه پس از انتشار کتاب زبان بدن جولیوس فست، توجه دارند.

در حالی که این رفتارهای غیرکلامی می تواند بیانگر احساسات و نگرش ها باشد، تحقیقات نشان می دهد که زبان بدن بسیار ظریف تر و کمتر از آنچه قبلاً تصور می شد، مشخص است.

فضای شخصی(proxemics)

فضای شخصی(proxemics) / ارتباط

افراد اغلب به نیاز خود به “فضای شخصی” اشاره می کنند، که نوع مهمی از ارتباطات غیرکلامی نیز می باشد. میزان فاصله مورد نیاز ما و میزان فضایی که متعلق به خودمان تلقی می کنیم تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله هنجارهای اجتماعی، انتظارات فرهنگی، عوامل موقعیتی، خصوصیات شخصیتی و سطح آشنایی است.

میزان فضای شخصی مورد نیاز هنگام مکالمه غیررسمی با شخص دیگر معمولاً بین ۱۸ اینچ تا چهار فوت متغیر است. از طرف دیگر، فاصله شخصی مورد نیاز هنگام صحبت با جمعیتی از مردم حدود ۱۰ تا ۱۲ فوت است.

ارتباط چشمی

ارتباط چشمی

چشم ها در ارتباطات غیرکلامی نقش مهمی دارند و مواردی مانند نگاه کردن، خیره شدن و چشمک زدن از جمله رفتارهای غیرکلامی مهم هستند. وقتی افراد با افراد یا چیزهایی که دوست دارند روبرو می شوند، میزان پلک زدن افزایش می یابد و مردمک چشم گشاد می شوند. نگاه به شخص دیگر می تواند بیانگر طیف وسیعی از احساسات از جمله خصومت، علاقه و جذابیت باشد.

مردم همچنین از نگاه فرد به عنوان وسیله ای برای تعیین اینکه آیا وی صادق است استفاده می کنند. تماس چشمی عادی و ثابت اغلب نشانه این است که فرد حقیقت را می گوید و قابل اعتماد است. از طرف دیگر، تغییر جهت چشمان و عدم توانایی در برقراری تماس چشمی، اغلب به عنوان شاخصی برای دروغ گفتن یا فریب دادن کسی دیده می شود.

ارتباط لمسی()

ارتباط لمسی(Haptics)

برقراری ارتباط از طریق لمس یکی دیگر از رفتارهای غیرکلامی مهم است. در مورد اهمیت لمس در دوران نوزادی و اوایل کودکی تحقیقات قابل توجهی انجام شده است.

مطالعه کلاسیک میمون هری هارلو نشان داد که چگونه کمبود لمس و تماس، مانع رشد می شود. میمون های نوزادی که توسط مادران سیمی پرورش یافته اند، نقایص دائمی در رفتار و تعامل اجتماعی را تجربه کرده اند. از لمس می توان برای انتقال محبت، آشنایی، همدردی و سایر احساسات استفاده کرد.

نویسنده جولیا وود در کتاب خود، ارتباطات بین فردی: برخوردهای روزمره، می نویسد که لمس اغلب به عنوان راهی برای برقراری ارتباط بین سطح و قدرت مورد استفاده قرار می گیرد.

محققان دریافته اند که افراد با سطح بالا نسبت به افراد با سطح پایین تر، با فرکانس و شدت بیشتری به فضای شخصی دیگران حمله می کنند. اختلافات جنسیتی همچنین در چگونگی استفاده افراد از لمس برای برقراری ارتباط معنایی نقش دارد.

زنان تمایل دارند از لمس برای انتقال مراقبت، نگرانی و پرورش استفاده کنند. از طرف دیگر، مردان به احتمال زیاد از لمس برای ابراز قدرت یا کنترل دیگران استفاده می کنند.

ظاهر و پوشش

انتخاب رنگ، لباس، مدل مو و سایر عوامل موثر در شکل ظاهری نیز به عنوان ابزاری برای ارتباط غیرکلامی در نظر گرفته می شود.تحقیق در مورد روانشناسی رنگ نشان داده است که رنگهای مختلف می توانند حالات مختلف را برانگیزانند. ظاهر همچنین می تواند واکنش های فیزیولوژیکی، قضاوت ها و تفسیرها را تغییر دهد.

ظاهر و پوشش

به تمام قضاوتهای ظریفی که در مورد شخصی براساس ظاهر او انجام می دهید فکر کنید. این اولین برداشت ها مهم هستند، به همین دلیل کارشناسان پیشنهاد می کنند جویندگان کار برای مصاحبه با کارفرمایان بالقوه، لباس مناسب بپوشند. محققان دریافته اند که ظاهر می تواند در نحوه درک و حتی درآمد افراد نقش داشته باشد. یک مطالعه در سال ۱۹۹۶ نشان داد که وکلائی که از جذابیت بالاتری نسبت به همسالان خود برخوردار بودند، نزدیک به ۱۵ درصد بیشتر از افرادی که از جذابیت کمتری برخوردار بودند ، درآمد کسب کردند.

ظاهر و پوشش

فرهنگ تأثیر مهمی در نحوه قضاوت ظاهر دارد. در حالی که لاغری در فرهنگ های غربی ارزش زیادی قائل است، برخی از فرهنگ های آفریقایی بدن تو پر را با سلامتی، ثروت و موقعیت اجتماعی بهتر مرتبط می کنند.

مصنوعات (ساخته شده توسط انسان)

مصنوعات (ساخته شده توسط انسان)

اشیا و تصاویر نیز ابزاری هستند که می توانند برای برقراری ارتباط غیر کلامی مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، در یک فروم آنلاین، می توانید یک آواتار انتخاب کنید تا هویت خود را بصورت آنلاین نشان دهد و اطلاعاتی راجع به اینکه چه کسی هستید و چیزهایی که دوست دارید را به افراد منتقل کند. مردم اغلب وقت زیادی را صرف تولید یک تصویر خاص می کنند و خود را با اشیایی که برای انتقال اطلاعات چیزهای مهم برای آنها طراحی شده اند احاطه می کنند.

برای مثال می توان از لباس فرم برای انتقال اطلاعات بسیار زیادی در مورد شخص استفاده کرد. یک سرباز فرم چیریکی، یک افسر پلیس لباس فرم می پوشد، و یک پزشک یک کت سفید آزمایشگاهی. در یک نگاه ساده، این لباس ها به مردم می گویند که شخص برای امرار معاش چه می کند.

سخن آخر

ارتباطات غیرکلامی نقش مهمی در نحوه انتقال معنی و اطلاعات به دیگران و همچنین نحوه تفسیر اقدامات اطرافیان داریم. نکته مهمی که باید هنگام مشاهده چنین رفتارهای غیرکلامی به خاطر بسپارید، در نظر گرفتن اقدامات گروهی است. آنچه شخص در واقع بهمراه بیان، ظاهر و لحن صدا می گوید، می تواند چیزهای زیادی در مورد آنچه که آن شخص واقعاً می خواهد بگوید به شما بگوید.

واحد ترجمه نیوز

منبع: verywellmind

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=243254

ثبت نظر

-