صادرات رسمی کالاهای اساسی غیرقانونی است/ افزایش تقاضای خارجی‌ها برای خرید کالای یارانه‌دار ایرانی

  • کد خبر : 242220
  • 07 آبان 1399 - 20:29
صادرات رسمی کالاهای اساسی غیرقانونی است/ افزایش تقاضای خارجی‌ها برای خرید کالای یارانه‌دار ایرانی

صادرات رسمی کالاهای اساسی غیرقانونی است/ افزایش تقاضای خارجی‌ها برای خرید کالای یارانه‌دار ایرانی

سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: به دلیل مابه التفاوت قیمت این کالاها، کشورهای همسایه و سایر کشورها تقاضای بسیار زیادی برای خرید این اقلام از ایران دارند و در مقطعی هم شاهد آن بودیم در مناطقی مانند آبادان و خرمشهر از کشورهای همسایه برای خرید روغن و سایر مواد غذایی هجوم آورده بودند که این موضوع مدیریت شد.

روح‌الله لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به اینکه آیا از مرزهای رسمی کشور صادرات کالاهای اساسی انجام می‌شود، اظهار داشت: پس از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی و به ویژه افزایش جهشی نرخ ارز، صادرات هر گونه کالای اساسی و کالایی که دولت به آن یارانه تخصیص می‌دهد، ممنوع است.


وی با بیان اینکه تا کنون اجازه صادرات ۲۵ قلم انواع کالاهای اساسی و یارانه‌دار را نداده‌ایم، گفت: به دلیل مابه التفاوت قیمت این کالاها، کشورهای همسایه و سایر کشورها تقاضای بسیار زیادی برای خرید این اقلام از ایران دارند و در مقطعی هم شاهد آن بودیم در مناطقی مانند آبادان و خرمشهر از کشورهای همسایه برای خرید روغن و سایر مواد غذایی هجوم آورده بودند که این موضوع مدیریت شد.


سخنگوی گمرک ایران تاکید کرد: صادرکنندگان حتی برای صادرات محصول فرآوری شده حاصل از کالای اساسی هم با محدودیت‌هایی مواجه هستند به طوری که برای صادرات آن هزینه یارانه‌ای که دولت برای ماده اولیه آن پرداخت می‌کند و مابه تفاوت در آن محصول محاسبه می‌شود و صادرکننده ملزم به پرداخت این هزینه به دولت است.


لطیفی ادامه داد: در ضمن حتی برخی از محصولات فرآوری شده هم با ممنوعیت صادرات مواجه هستند و اگر صادرات آن ممنوع نباشد صادرکننده می‌تواند آن محصول را صادر کند.


وی با اشاره به قاچاق کالاهای اساسی از کشور گفت: طبیعی است که وقتی مابه التفاوت کالاها در ایران با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه تفاوت معناداری داشته باشد، وقوع قاچاق طبیعی است و معمولا این کالاها به صورت غیر قانونی و به طور کوله بری از کشور خارج می‌شود.   

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=242220

ثبت نظر

-