مهمترین اتفاق سال ۹۸ از نگاه کاربران /سال بد، سال باد، سال اشک…/پای کرونا به نظرخواهی باز شد

  • کد خبر : 24213
  • 24 اسفند 1398 - 8:11
مهمترین اتفاق سال ۹۸ از نگاه کاربران  /سال بد، سال باد، سال اشک…/پای کرونا به نظرخواهی باز شد

«سالی که گذشت سال بد بود؛ سالی ز بد بدتر بود»؛ این بخشی از ترانه روحوضی مرتضی احمدی است که هرچه  به روزهای آخر سال ۹۸ نزدیک می‌شویم بیشتر از همیشه در ذهن‌مان به آواز در می‌آید. سال عجیب و غریبی بود سالی که از همان بهارش بوی خوشی به مشام نمی‌رسید؛ با اولین دقایقش سیل مصیبت بر سر مردم هوار شد. اتفاقات یکی پس از دیگری با تمام قدرت آنچنان حواشی را رقم می‌زدند که فرصت برای هضم‌شان باقی نمی‌ماند. سرعت حوادث به صورتی بود که چند هفته بعد از وقوع یک حادثه اتفاقی با شدت و حدتی بیشتر ظهور می‌کرد آن هم در چنان ابعادی که اتفاق قبلی به فراموشی سپرده می‌شد یا حداقل آن رنگ و لعاب اولیه‌اش را از دست می‌داد. البته اتفاقاتی هم بود که نه تنها در لیست مهمترین اتفاقات سال ۹۸ بلکه در تاریخ ثبت شد. از سیل‌های مصیبت‌بار بهار و بحران سرتاسری تا شهادت سردار سلیمانی و اعتراضات آبان‌ ماه که هر کدام تبدیل به داغی گوشه دل‌مان شد.

دو روز پیش یعنی ۲۱ اسفند ماه بود که  از کاربرانش خواست تا آنها در میان این اتفاقات بگویند کدام یک مهمتر بود و می‌توان به عنوان اتفاق سال از آن نام برد. سوال  از کاربرانش این بود که: «مهمترین اتفاق سیاسی سال ۹۸ از نگاه شما چیست؟»  سوالی که پاسخ‌های متفاوتی به آن داده شد و هرکسی از نگاه خود به مهمترین اتفاقات سال ۹۸ پرداختند.

سال بد، سال باد، سال اشک

«مهمترین اتفاق این سال، تعبیر این شعر شاملو بود “سال بد، سال باد، سال اشک، سال شک، سال روزهای دراز و استقامتهای کم، سالی که غرور گدایی کرد، سال درد مردم،….” سال کبیسه …» این را کاربری به نام «ابراهیم» درباره مهمترین اتفاقات سال۹۸ می‌گوید، برخی دیگر نیز امسال را سال پر اتفاقی می‌دانستند مانند جلال که نوشته بود: « واقعا امسال اتفاقای زیادی افتاد که واسه هر دو جناح و کل کشور بحران بود و واقعا باید از سال دیگه ترسید…شروعش سیل بود بعدش زلزله بعدش ابان ماه و گرونی بنزین و شهادت سردار سلیمانی و جنگ لفظی ایران و امریکا هواپیما اکراین و اتفاق عین الاسد و مشارکت کم مردم در انتخابات و اخریشم ویروس لعنتی»،«روزبه» هم نوشت: « از کدومش میشه گفت؟ رکود اقتصادی، گرونی بنزین، قطعی بلند مدت اینترنت، اعتراضات آبان، هواپیمایی اوکراین، انتخابات و در این اخر هم کرونا!!!! واقعا چالشی نبود که ندیده باشیم و از سر نگذرونده باشیم…»

کاربری هم نوشت: « امسال همش شر بود و نحس ، از عیدش بگیر که با سیل و بلای آسمانی شروع شد و حالا که آخرش ،این ویروس داره مردم رو قلع و قمع میکنه. اون از اعتراضات آبان ، سقوط هواپیما ،شهادت سردار سلیمانی و…..هر کدومش برای یک سال یک ملت کفایت می کنه،ما همش رو یه جا در یک سال دریافت کردیم.خدا سال آینده رو بخیر بگذرونه»

شهادت سردار سلیمانی و حمله موشکی به عین‌الاسد

تعداد زیادی از کاربران  شهادت سردار سلیمانی را به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات سال ۹۸ معرفی کردند؛ اتفاقی که ۱۳ دی ماه رخ داد و بازتاب جهانی گسترده‌ای را به دنبال داشت و حتی روابط ایران و آمریکا را وارد فصل جدیدی کرد.

البته ایران به تلافی این موضوع حمله‌ گسترده‌ای به پایگاه آمریکا در عراق یعنی «عین‌الاسد» انجام داد که برخی کاربران نیز آن را به عنوان یک اتفاق مهم در سال ۹۸ قلمداد کردند.

در این میان برخی هم انهدام پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران را جزو مهمترین اتفاقات سال ۹۸ معرفی کردند.

اعتراضات آبان ۹۸

روزهای آخر آبان‌ماه بود که تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به افزایش قیمت بنزین ختم شد؛ اتفاقی که هرچند برای عریض و طویل نشدن صف‌های پمپ بنزین به یکباره اعلام شد اما قابل پیش‌بینی بود که این تصمیم با اعتراضاتی همراه شود اتفاقی که رخ داد. این اتفاق نیز از سوی تعداد قابل توجهی از کاربران به عنوان مهمترین اتفاق سال معرفی شد. 

ساقط شدن هواپیمای اوکراینی

بعد از اتفاقات آبان ماه یکی دیگر از حوادثی که کاربراین  آن را در زمره مهمترین اتفاقات سال ۹۸ نام برده‌اند مسئله سقوط هواپیمای اوکراینی بود.اتفاقی که در ۱۸ دی ماه رخ داد.

از ردصلاحیت‌های شورای نگهبان تا روزهای کرونایی

ماجرای انتخابات و رد صلاحیت بسیاری از کاندیداهای شاخص یازدهمین انتخابات مجلس از دیگر موضوعاتی بود که در لیست اتفاقات مهم از منظر کاربران  قرار گرفت. اتفاقی که موجب شد جریان اصلاح‌طلب به طور کامل از انتخابات حذف شود و مجلس با اکثریت در دست اصولگرایان قرار بگیرد.

البته به جز انتخابات مسئله شیوع ویروس کرونا نیز به عنوان یکی از اتفاقات مهم قلمداد شد.

سیل‌های مصیبت‌بار

تعداد زیادی از کاربراین نیز سیل فرودین ماه را که موجب خسارات زیادی به خانواده‌ها در استان گلستان، لرستان و خوزستان شد به عنوان یکی از مهم‌ترین و تلخ‌ترین اتفاقات یاد شد.

در کنار همه این اتفاقاتی که در پس هم لیست می‌شدند برخی کاربران هم معتقد بودند که هنوز تا پایان سال چند روز مانه و هیچ بعید نیست اتفاق دیگری در این چند روز باقی مانده رخ بدهد مثلا کاربری به نام «لوله کش» خطاب نوشت: « خبر جون هنوز ۱۰ روز تا پایان سال مونده . شایدتو این چن روز باقیمونده یه چی شد از همه اینا مهمتر.عجله نکن »

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=24213

ثبت نظر

-