۲۵ درصد پرستاران به کرونا مبتلا شده‌اند

  • کد خبر : 240036
  • 06 آبان 1399 - 12:56
۲۵ درصد پرستاران به کرونا مبتلا شده‌اند

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، سیما سادات لاری روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: تمهیداتی که انجام شده، در آبان ۹۸ تعداد چهار هزار نیرو استخدام شده و ۲۴۰۰ نفر نیز ماه گذشته آزمون داده‌اند. برای هر تخت نیازمند ۱.۵ تا ۱.۲ پرستار هستیم. ولی وقتی بیمار به آی سی یو می‌رود به سه پرستار نیاز دارد.

وی ادامه داد: همچنان کمبود نیروی انسانی داریم. همچنین قرار است هفت هزار نیروی دیگر جذب شود و تامین اعتبار برای این کار انجام شده است. هنوز آزمون برای این نیروها برگزار نشده است.

تعداد تخت‌های تخصیص یافته به بیماران کرونایی

لاری اظهار کرد: تاکنون ۶۹۴ بیمارستان در کشور درگیر ویروس کرونا شده‌اند. تخت عادی اختصاص یافته به این بیماران، ۲۶ هزار و ۹۶۹ تخت و تخت ویژه اختصاص یافته، ۵۹۰۰ و تخت ایزوله نیز ۱۸۶۸ مورد بوده است. در مجموع تعداد تخت‌های بیماران کرونایی به کل تخت‌های کشور، ۳۱.۷۸ درصد است.

مدیریت کرونا فقط به دست وزارت بهداشت نیست

معاون وزیر بهداشت گفت: کرونا در جهان همچنان رو به شتاب است و در مرحله حساس همه گیری قرار داریم. در فصل پاییز شیوع بیماری بسیار زیاد بود و عزیزان زیادی را از دست دادیم. بسیاری از این عزیزان، دوستان و آشنایان ما هستند و با فوت هر عزیزی، خانواده‌ها درگیر مشکلات روحی و اقتصادی و غیره می‌شوند. در وزارت بهداشت هر روز تلاش می‌کنیم که به سهم خودمان در بخش بهداشت و درمان راهکارهایی پیدا کنیم که سلامت تک تک مردم ایران را تضمین کند. این بیماری در همه کشور رو به صعود است. مدیریت این بیماری فقط به دست وزارت بهداشت نیست و همه تلاش‌مان را می‌کنیم که مراقبت خوبی از بیماران در بیمارستان‌ها داشته باشیم. وقتی تعداد بیماران زیاد می‌شود، قطعا مراقبت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. پرسنل بیمارستان‌ها جدا از بیمارستان‌ها نیستند و مجبور می‌شوند برای مرخصی استعلاجی ناشی از این بیماری قرنطینه شوند.

وی افزود: هوشمندانه‌ترین اقدام این است که هر فرد احساس مسئولیت داشته باشد. در عین حفظ آرامش، باید بپذیریم فعلا این بیماری دارو و واکسن ندارد. حتی ممکن است واکسن نیز ایمنی کاملی ندهد. باید سبک زندگی را تغییر بدهیم و در عین حال باید از زندگی خود لذت ببریم. این هوشمندی هر کدام از ماست که رفتارهای خطر آفرین نداشته باشیم. در ماه ربیع الاول ممکن است جشن‌ها و مراسم در پیش باشد. از زوج‌های جوان و خانواده‌ها می‌خواهیم از این شرایط استفاده کرده و مراسم عروسی را با کمترین تعداد و در محیط‌های باز برگزار کنند.

لاری بیان کرد: مدیریت ویروس کرونا فراوزارتخانه‌ای است و همکاری و مشارکت همه سازمان‌ها را می‌طلبد. امیدواریم با وحدت بیشتر بین سران سه قوه و همه وزارتخانه‌ها و همکاری و اعتماد و همدلی مردم، این بیماری را کنترل کنیم. حتی اگر نا رضایتی‌هایی به دلیل تحریم‌ها وجود داشته باشد، باید همدل بوده و به یکدیگر اعتماد کنیم تا سلامت ما تضمین شود. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، سلامت بر همه چیز مقدم است.

جریمه‌های کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره جریمه‌ها برای افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، اظهار کرد: مطالبه وزارت بهداشت این است که اداره بیماران و مسائل بهداشتی با وزارت بهداشت است، اما کنترل ویروس نیازمند مشارکت همه دستگاه‌هاست. بعد از هشت ماه به اندازه کافی بحث‌های اقناعی از طرف رسانه‌ها انجام شده است. باید حمایت مناسبی از مردم از طرف قانون انجام شود. به وسیله دوربین‌ها کنترل‌هایی انجام می‌شود. جریمه‌هایی برای وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی‌ها در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد برخی مسائل و همکاری‌های بین بخشی کند انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بیانات مقام معظم رهبری کارگشا بوده و امیدواریم این هماهنگی سریع‌تر انجام شود. کمیته کنترل نظارت ملی برای پروتکل‌های بهداشتی تشکیل شده که با حضور نمایندگان وزارت کشور و وزارت بهداشت و اصناف برگزار می‌شود. همه اصناف در این کمیته گزارش می‌دهند و گزارش به ستاد ملی مقابله با کرونا می‌رود.

مشکلات ارزی برای شرکت ایران در کوواکس

لاری گفت: مشکلاتی در زمینه تبادل ارزی برای کوواکس نیز وجود دارد و به دنبال حل این مشکل هستیم. به محض این‌که مشکل تبادل ارزی برطرف شود، انتقال ارز برای مشارکت در کوواکس نیز انجام می‌شود.

پیشنهاد دو هفته‌ای تهران از طرف شورای شهر

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد رییس شورای شهر تهران برای تعطیلی دو هفته‌ای گفت: برای این‌که بتوانیم همه کشور یا تهران را تعطیل کنیم، هیچ کشوری به سمت تعطیلی مطلق نمی‌رود. از ابتدا نیز رنگ بندی‌هایی انجام و محدودیت‌های اعمال شد که بر اساس خطر فوتی و بستری در هر شهرستان است. در حال حاضر به این نتیجه رسیدیم که بین استان‌های کشور که در وضعیت خاصی قرار دارند، کانون‌های بحرانی را در هر استان در نظر بگیریم. یعنی شهرستان‌هایی که بیشتر ویروس در آنجا شیوع دارد را شناسایی کنیم. در حال حاضر ۴۳ شهرستان شناسایی شده که قرار است محدودیت‌هایی مثل مشاغل دو و سه و چهار شغلی را در آن شهرستان‌ها اعمال کنیم.

وی ادامه داد: این‌که بخواهیم در این شرایط همه مشاغل را تعطیل کنیم، با توجه به مشکلات اقتصادی ممکن است عملیاتی نباشد و فشار زیادی به مردم وارد شود. این روش مناسبی است که شهرستان به شهرستان اقدام کنیم. بنابراین سیاست در حال حاضر روی این ۴۳ شهرستان است. در استان تهران کانون بحرانی دماوند و ورامین است. شهر تهران به دلیل پرتردد بودن، بحث دورکاری به نتیجه رسید. مطالبه ما این است که دورکاری جدی اجرا شود. بخشنامه این موضوع نیز آمده و باید جوری اجرا شود که اگر سازمانی نمی‌تواند تا ۵۰ درصد کاهش دورکاری را انجام بدهد، درصد خود را اعلام کند. به طور مثال وزارت بهداشت تا ۳۰ یا ۴۰ درصد می‌تواند دورکاری را انجام بدهد.

بدترین سناریوی کرونا برای ماه‌های آتی

لاری در پاسخ به سوالی درباره بدترین سناریوی کرونا برای ماه‌های آتی اظهار کرد: با تغییر فصل و به خصوص فصل سرما، این بیماری شیوع بیشتری خواهد داشت. با صحبت‌هایی که در مورد سرایت بیشتر بیماری انجام شده، اگر همین روال را در پیش بگیریم و نخواهیم که قوانین را جدی‌تر اجرا کرده و محدودیت اعمال کنیم، پیش بینی خوبی نخواهد بود. آمارهای فوتی در این روزها تکان دهنده بود و این عزم جدی در مسئولان ایجاد کرده است. جلسه‌ای که به صورت حضوری با مقام معظم رهبری تشکیل شد، انتظار می‌رود با وحدت و همدلی بتوان پیشگیری انجام داد. رییس سازمان جهانی بهداشت به صورت مرتب می‌گوید که هیچ وقت دیر نیست.

وی ادامه داد: وقتی آمار بالا می‌رود، مردم این فوتی‌ها و بستری‌ها را لمس می‌کنند و قطعا روی رفتار تاثیر خواهد داشت. اگر بر محدودیت‌های اعمال شده نظارت شود، امیدواریم کنترل بهتری داشته باشیم.

کیت‌های تشخیص سریع کرونا

لاری در پاسخ به سوالی درباره کیت‌های تشخیص سریع کرونا بیان کرد: تهیه کیت‌های آنتی ژن یا سریع یکی از سیاست‌هاست و گفته می‌شود که اگر ۸۰ درصد تشخیص تست مولکولی را داشته باشد، مناسب است. کیت‌های مطمئن آن توسط آمریکا و کره جنوبی تولید می‌شود. در حال حاضر ممکن است ۴۸ ساعت جواب تست طول بکشد و این زمانی است که شاید بیمار در این بازه زمانی در جامعه باشد و باعث آلودگی شود.

شایعه پیوند اعضای بدن از بیماران کرونایی

سخنگوی وزارت بهداشت درباره شایعه‌هایی مبنی بر پیوند اعضای بدن از بیماران کرونایی اظهار کرد: این مسائل پیگیری شده که توسط برخی گروه‌های معاند در خارج از کشور گفته می‌شود و صحت ندارد. برخی به دنبال ارائه اطلاعات نادرست به مردم هستند.

وی ادامه داد: نقش رسانه‌ها بسیار پر رنگ است که در این شرایط که سلامت روان مردم به علت مسائل مختلف دچار اختلال شده، این شایعه‌ها باعث ایجاد اختلال روان نشود.

آخرین وضعیت پرداخت کارانه‌ها

لاری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرداخت کارانه‌ها و اضافه کارهای کادر درمانی گفت: مبلغی که برای کارانه‌ها تعلق گرفته، قرار شد کارانه‌ها تا پایان ۹۸ پرداخت شود. این اقدام انجام شده و حتی برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی در پرداخت یک یا دو ماه جلوتر هستند. در گذشته کارانه و اضافه کار با هم پرداخت می‌شد. با توجه به این‌که درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافته، این باعث شده که قدر مطلق عددی که همکاران دریافت می‌کردند، کمتر شود. در حال حاضر تاخیرها تقریبا حدود ۶ یا ۷ ماه است. برای جبران این تاخیر، اضافه کار از کارانه جدا شده است. پرداخت اضافه کار به روزتر است.

مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره تعداد مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته و انجام تست کرونا در این مراکز اظهار کرد: به مردم می‌گوییم که وقتی علائم ابتلا به کرونا داشتند با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند تا مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته به مردم معرفی شود. بسیاری از آگاهی‌ها درباره پروتکل‌های بهداشتی به مردم داده شده است. بسیاری از مردم ممکن است به مراکز خصوصی مراجعه کرده و داروهای متعددی دریافت کنند و به موقع به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند. در حال حاضر ۱۰۴۷ مرکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته در کشور داریم که تست کرونا انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: تاکنون بیشتر سالمندان و افراد آسیب پذیر در این مراکز تست رایگان انجام می‌شده و اگر تست اضافه وجود داشته برای سایر افراد هم انجام می‌شد. حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تست روزانه انجام می‌شود. در آلمان حدود ۴۰۰ هزار تست روزانه انجام می‌شود. هرچه تعداد تست‌های روزانه بالاتر برود، بسیار ارزشمند است. در این زمینه ریاست جمهوری نیز دستور دادند که تعداد تست‌ها افزایش پیدا کند.

تعرفه تست کرونا به هیات دولت تقدیم شده است

لاری گفت: اگر یک خانواده بخواهد در مراکز خصوصی تست بدهد باید حدود ۷۰۰ هزار تومان هزینه بدهد. شورای عالی بیمه سلامت قیمت حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان را تعرفه گذاری کرده و به هیات دولت تقدیم شده و در انتظار تصویب است.

وی افزود: با سیاست افزایش تعداد تست که ممکن است حدود یک یا دو ماه طول بکشد، می‌توانیم آمار تست را افزایش داده و جمعیت بیشتری را تحت پوشش قرار بدهیم. مهم این است که به طور هوشمند بتوانیم بیماران را از طریق کد ملی و گوشی هوشمند مراقبت کنیم که بیمار را ردیابی کرده و فرد ملزم شود که سایر افراد را مبتلا نکنند.

احتمال برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان

لاری در پاسخ به سوالی درباره احتمال برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان گفت: قطعا نباید راهپیمایی ۱۳ آبان برگزار شود، مگر این‌که اتفاق دیگری بیفتد.

برای برنامه دیروز مشهد متاسفیم

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به  سوالی درباره مراسم برگزار شده روز گذشته در مشهد بیان کرد: برای برنامه دیروز در مشهد نیز واقعا متاسفیم. همه اظهار بی اطلاعی می‌کنند و ما نمی‌دانیم چه کسی مجوز داده است. من هم باورم نمی‌شد. واقعا جنایت است که در این شرایط که همه به دنبال اعمال محدودیت و مشکلات اقتصادی ایجاد شده هستند، همه باید همدلی خود را بیشتر کنند. بسیاری از خانواده‌ها روز مزد هستند. از آن طرف هزار نفر در یک فضا تجمع می‌کنند. نتوانستیم اطلاعاتی کسب کنیم که چه کسی با این مراسم موافقت کرده است.

آخرین وضعیت پرداخت یک میلیارد یورو

وی درباره آخرین وضعیت پرداخت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی اظهار کرد: : از مبلغ یک میلیارد یورو تخصیص یافته صندوق توسعه ملی، قرار است بیمه بی‌کاری نیز پرداخت شود. مبلغ ۸۱۸۷ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده است. معادل ۴۶۴ میلیارد یورو است. اگر بیمه بی‌کاری از آن خارج شود، سهم وزارت بهداشت حدود ۷۹۰ میلیارد یورو باید باشد که تقریبا می‌توان گفت حدود ۵۰ درصد دریافت شده است.

متوسط هزینه بیماران کرونایی

لاری گفت: متوسط هزینه یک بیمار که ۵ تا ۷ روز در بخش عادی بستری می‌شود، ۸.۳ میلیون تومان است که اگر به آی سی یو برود به ۱۷.۵ میلیون می‌رسد. البته این به جز داروی رمدسیویر است که تحت پوشش بیمه نیست و در پروتکل‌های درمانی نیز نیامده است. لباس حفاظتی در بخش ۲۳۰ هزار تومان و در آی سی یو ۳۳۰ هزار تومان است.

ادامه دارد…

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=240036

برچسب ها

ثبت نظر

-