تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همگان ضرورت ندارد

  • کد خبر : 237963
  • 04 آبان 1399 - 19:52
تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همگان ضرورت ندارد

دکتر حسین قناعتی، رئیس سابق اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش نیوز افزود: فقط گروه های پرخطر، کادر پزشکی و افراد مسن واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند کفایت می کند و سایر مردم با توجه به رعایت بهتر توصیه های بهداشتی نسبت به سال گذشته، نیاز نیست که حتما واکسن بزنند.

ترددها درون و برون شهر محدودتر شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اعمال محدودیت های جدی تر برای کنترل و مهار بیماری کرونا تاکید کرد و گفت: ترددها هم در داخل شهر و هم بین شهری باید محدود تر شود.

وی ادامه داد: در ترددهای بین شهری فقط خودروهای ضروری و عمومی مانند سوخت رسان و مواد غذایی اجازه تردد داشته باشند و محدودیت های بیشتری برای خودروهای شخصی باید وضع شود.

قناعتی تاکید کرد: می توان از سامانه های صدور مجوز برای سفرهای بین شهری بهره برد و با جریمه کردن ماشین های بدون مجوز از حجم تردد غیرضروری کاست.

قناعتی ادامه داد: محدودیت هایی که برای کنترل بیماری کرونا وضع می شود، باید با جدیت تمام اعمال شود و دستگاه های متولی شرایط اجرایی کامل و دقیق آنها را باید فراهم کنند.

ایجاد کنترل ورود و خروج هوشمند در برخی مراکز تجاری

وی بر ایجاد کنترل ورود و خروج هوشمند در برخی از مراکز تجاری به خصوص در کلانشهرها تاکید کرد و اظهار داشت: پاساژها می تواند دستگاه ثبت ورود و خروج داشته باشد و از تردد بیش از ظرفیت مجاز باید جلوگیری شود.

وی ادامه داد: محدودیت هایی مانند اعمال جریمه ماسک نزدن به دقت رعایت نمی شود و مردم انتظار دارند که دستگاه های مسئول نسبت به اجرای کامل آن، اقدام کنند و افراد خاطی جریمه شوند.

مکان های پرتردد برای مواقع ضروری خالی نگه داشته شود

وی بر لزوم جلوگیری از حضور مردم در مکان های شلوغ و پرتردد تاکید کرد و گفت: پروتکل های جدی تری برای حضور غیرضروری مردم در مکان های شلوغ و پرتردد وضع شود تا مردم در صورت نیاز فوری در این مکان ها حضور پیدا کنند.

رئیس سابق اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران بیان داشت: مشاهده می شود که مردم در این مکان ها بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک حضور می یابند و به عبارتی توصیه های بهداشتی در این مکان ها، چندان استفاده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر شدن تماس های فیزیکی احتمال انتقال کرونا را به طور چشمگیری افزایش می دهد، گفت: با اقدامات مناسب تا حد زیادی می توان جلوی این کار را گرفت.

ماسک در کاهش ابتلا به کرونا بسیار موثر است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: اگر ماسک های استاندارد به طور صحیح و دقیق توسط مردم استفاده شود، احتمال ابتلا به بیماری کرونا به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

قناعتی افزود: اگر فاصله گذاری اجتماعی هم توسط مردم رعایت شود، احتمال ابتلا به بیماری کرونا باز هم کمتر خواهد شد و با رعایت این توصیه ها می توان از ابتلا به بیماری پیشگیری کرد

وی ادامه داد: هرچند استفاده از ماسک به تنهایی نمی تواند ما را از ابتلا به بیماری کاملا حفاظت کند و نیاز است برخی دیگر از توصیه های بهداشتی را هم رعایت کنیم، اما در شرایط فعلی استفاده از آن در پیشگیری و کاهش ابتلا، بسیار موثر است.

مناطق قرمز کرونا به مردم اعلام شود

قناعتی تاکید کرد: با استفاده از امکانات فضای مجازی از جمله طراحی برنامه های نرم افزاری مناطق آلوده به کرونا در اسرع وقت به مردم اطلاع رسانی شود تا آنان از حضور در این مناطق جلوگیری کنند.

وی افزود: وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند با راه اندازی کد هشدار با اس ام اس روی گوشی ها افراد، میزان ابتلا در مناطق مختلف و حتی افراد مبتلا به کرونا را مشخص کنند تا مردم ارتباط کمتری با مناطق آلوده و افراد مبتلای حاضر در این مناطق داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: برخی از کشورها با بهره گیری از این امکانات، توانستند موفقیت های بسیار خوبی در کنترل و مهار بیماری کرونا به دست آورند.

وی بر لزوم توزیع ماسک رایگان بین مردم به خصوص طبقه ضعیف جامعه تاکید کرد و گفت: با این کار هم هزینه های درمان کاهش پیدا می کند و هم افراد کمتری دچار عوارض بیماری کرونا می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: در حال حاضر باید توجه مسؤولان به پیشگیری از بیماری باشد تا مردم دچار بیماری نشوند و در مرحله بعد باید راهکارهای مناسب را برای شناسایی زودرس بیماران اتخاذ کنند.

وی با اشاره به اینکه تست پی سی آر و سی تی اسکن باید هدفمند انجام شود، ادامه داد: تشخیص کرونا بالینی است و انجام تست و سی تی اسکن باید با نظر پزشک باشد و از هزینه کردن بی دلیل برای تست و سی تی اسکن اجتناب شود.

توزیع بسته های غذایی بین محرومین جدی گرفته شود

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی باید فقر مردم جدی گرفته و بسته های غذایی بین مستمندان توزیع شود، گفت: کمیته امداد، بسیج و دولت و تمام خیرین سامانه هوشمند طراحی کنند تا فقرا را در سطح کشور مشخص و این افراد را تحت پوشش قرار دهد.

قناعتی تاکید کرد: در فروشگاه های اغذیه فروشی و رستوران ها تابلوهای مهربانی نصب شود تا افراد با مشکل مالی بتوانند غذای مورد نیاز خود را به صورت رایگان تهیه کنند.

بازبینی در راهبردهای ستاد ملی مقابله با کرونا

وی بر لزوم بازبینی در راهبردهای ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد و گفت: متناسب با شرایط موجود باید بهترین راهکار برای مهار بیماری اخذ شود تا ضمن کاهش مرگ و میر، بیماری کرونا به بهترین روش در کشور مهار شود.

به نظر می رسد راهبرد کلان مقابله با کرونا باید بازبینی شود و ستاد ملی کرونا نیز متحول شود.

وی ادامه داد: در ابتدای شیوع بیماری با تدابیری مناسب تر و با مشارکت بیشتر مردم می توانستیم  کرونا را مهار کنیم که این فرصت را از دست دادیم.

قناعتی به رکوردزنی تعداد مبتلایان و مرگ ناشی از کرونا در روزهای اخیر اشاره کرد و بیان داشت: اگر سیاست های مقابله با کرونا اصلاح نشود و مردم به توصیه های بهداشتی به دقت عمل نکنند، تعداد مبتلایان، بستری ها و مرگ و میر ناشی از کرونا به شدت افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هم تعداد مرگ و میر و هم بستری های ناشی از بیماری کرونا افزایش یافته است و متخصصان باید بررسی های کارشناسانه را در مورد علت این موضوعات به عمل آورند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=237963

ثبت نظر

-