شرط آذربایجان برای خاتمه درگیری‌ها در قره‌باغ

  • کد خبر : 236796
  • 03 آبان 1399 - 18:49
شرط آذربایجان  برای خاتمه درگیری‌ها در قره‌باغ

 

آذربایجان برای پایان درگیری‌ با ارمنستان شرط گذاشت -

به گزارش نیوز،  رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد تنها در صورت آتش بس از سوی ارمنستان ، کشورش درگیری‌ها در قره باغ را پایان می‌دهد.

الهام علی اف در مصاحبه‌ای با روزنامه فیگارو اعلام کرد: ما امروز آماده توقف درگیری‌ها هستیم. من پیشتر در جریان مذاکرات ۱۰ اکتبر در مسکو در این باره صحبت کردم. تمامی آنچه لازم است اینکه ارمنستان حملات خود را متوقف کند. پس از آن دیپلمات‌ها باید وارد عمل شوند.

رئیس جمهور آذربایجان گفت ارمنستان باید اصول مطرح شده از سوی سران گروه مینسک که از سوی باکو پذیرفته شد، را به رسمیت بشناسد. در این صورت جمهوری آذربایجان آماده مذاکره است. علی اف تاکید کرد زمان دستیابی به یک سازش سیاسی فرا رسیده است.

آغاز گر جنگ فعلی در قره باغ

علی اف ارمنستان را آغاز گر جنگ فعلی در قره باغ دانست و گفت نیرو‌های آذربایجان سرزمین‌های به رسمیت شناخته خود را آزاد کرده اند.

این در حالی است که نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در صفحه فیسبوک خود وجود هرگونه راه حل دیپلماتیک برای مناقشه قره باغ را رد کرد.

از زمان آغاز دور تازه درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، انعقاد دو آتش بس میان باکو و ایروان با نقض مکرر از سوی دو طرف دنبال شد.

وخامت روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست.

منطقه ناگورنو قره باغ در جنوب شرق جمهوری آذربایجان از نظر سازمان ملل متحد، بخشی از خاک این کشور به شمار می‌آید، اما بیش از یک ربع قرن است که در کنترل جدایی طلبان مورد حمایت ارتش ارمنستان قرار دارد

 

با اخبار نیوز همراه باشید…

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=236796

ثبت نظر

-