حبیب دهقان‌نسب:محمود فلاح جانش را فدای «مختارنامه» کرد

  • کد خبر : 236605
  • 03 آبان 1399 - 16:09
حبیب دهقان‌نسب:محمود فلاح جانش را فدای «مختارنامه» کرد

به گزارش ،  محمود فلاح، تهیه‌کننده یکی از ماندگارترین آثار تلویزیونی روز پنجشنبه در ۷۵ سالگی درگذشت. در مختارنامه، پیش از اینکه نام سیدداوود میرباقری در تیتراژ بالا بیاید، نام محمود فلاح به عنوان تهیه‌کننده خوش می‌درخشد، تا به ما یادآوری کند او با کار و تلاش شبانه‌روزی در این پروژه چه یادگار ماندگاری در حوزه نمایش از خود به جا گذاشته است. به گزارش «وطن امروز»، محمود فلاح، متولد ۱۳۲۴ در سبزوار است. او از سال ۴۷ وارد تلویزیون شد و طی سال‌های فعالیتش در رادیو و تلویزیون مدیریت‌های مختلفی را تجربه کرد.

یکی از مسؤولیت‌های خطیر او در طول دوران انقلاب مسؤولیت واحد سیار تلویزیون بود تا تصاویر ورود و سخنرانی حضرت امام در بهشت زهرا(س) را ثبت و با هوشمندی آنها را حفظ کند تا برای امروز باقی بماند. فلاح پس از بازنشستگی به عنوان مشاور و تهیه‌کننده با سازمان صداوسیما همکاری کرد و تهیه‌کننده مهم‌ترین سریال تلویزیون شد. تهیه‌کنندگی مختارنامه انرژی فراوانی از او گرفت و باعث شد ۲ بار در طول ساخت این سریال دچار عارضه سکته قلبی و مغزی شود. به جز مختارنامه او تهیه‌کنندگی تفنگ سرپر، خوش‌رکاب، خوش‌غیرت و اُ مثبت را برعهده داشت. فلاح در سینما نیز آثاری مانند رسم عاشق‌کشی و جایی در دوردست را تهیه‌کنندگی کرد.

بیشتر بخوانید:

تهیه کننده «مختارنامه» در منزل ابدی‌اش آرام گرفت

  * برادرانه در کنار میرباقری بود

علیرضا فتحی، مربی و سرپرست بدلکاری در پروژه مختارنامه که همکاری طولانی‌مدتی با محمود فلاح در این پروژه داشته است، درباره ویژگی‌های تهیه‌کنندگی فلاح به «وطن امروز» گفت: از سال ۸۳ که افتخار همکاری با آقای فلاح را در مختارنامه داشتم از ویژگی‌های خوب انسانی هر صفتی که بگویید در ایشان مشاهده کردم. فتحی افزود: من با ۵۰ بدلکار در آن پروژه حضور داشتم و خب مساله مالی همه اینها با ما بود. به وضوح می‌دیدم که آقای فلاح به خاطر دیرکرد پرداخت‌ها از سوی صداوسیما چقدر غصه می‌خورند و چقدر برای رفع مشکل تلاش می‌کنند. ایشان مثل خیلی از تهیه‌کننده‌ها نبود که چک‌شان دست عوامل باشد و عین خیال‌شان نباشد. واقعا برای رفاه عوامل جوش می‌زد و همین‌ها باعث شد در آن کار سکته کند.

علیرضا فتحی گفت: آقای فلاح آنقدر مهربان بود که تا وارد پروژه می‌شد، عوامل دورش جمع می‌شدند و خیلی خاکی با همه احوال‌پرسی می‌کرد. چند مرحله که کار از نظر مالی به مشکل خورد، در تلاش بود به هر ترتیبی شده مساله حقوقی و مالی عوامل را حل کند. در واقع آدم بی‌خیالی نبود و درباره عوامل مختارنامه، تعهد ایشان مثال‌زدنی بود. سرپرست و مربی بدلکاری در پروژه مختارنامه با اشاره به جایگاه مرحوم محمود فلاح در مختارنامه افزود: خب آقای میرباقری خودشان استاد هستند در کارگردانی و وقتی آقای فلاح به عنوان تهیه‌کننده در کنار ایشان بود، ترکیب کاملی برای هدایت سریال مختارنامه داشتند. اینطور بگویم که این دو، کارگردان و تهیه‌کننده مثل ۲ برادر بودند و هیچ مشکلی در طول پروژه با هم نداشتند.  

حبیب دهقان‌نسب:محمود فلاح جانش را فدای «مختارنامه» کرد

مسلما نام زنده‌یاد محمود فلاح با سریال فاخر «مختارنامه» گره خورده است؛ سریالی که تکرار آن طی سال‌های اخیر در مناسبت‌های مختلف از شبکه‌های گوناگون صداوسیما روی آنتن می‌رود و هر بار هم که از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود در نظرسنجی‌ها به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های صداوسیما مطرح می‌شود. بدون تردید عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا این سریال به یکی از متفاوت‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین پروژه‌های تاریخ تلویزیون بدل شود اما بی‌شک نقش زنده‌یاد محمود فلاح در مسند تهیه‌کنندگی «مختارنامه» پررنگ‌تر از سایر عوامل است که به اعتقاد بسیاری از عوامل «مختارنامه»، اگر شخصی به نام محمود فلاح پای کار این سریال نبود شاید هیچ وقت سریال مختارنامه به سرانجام نمی‌رسید. در واقع باید گفت زنده‌یاد محمود فلاح با تولید سریال «مختارنامه» یک اجر معنوی بزرگ برای خود ذخیره کرد، به طوری که از این پس مخاطبان پروپا قرص سریال مختارنامه با تماشای این سریال به طور ویژه از زنده‌یاد محمود فلاح یاد می‌کنند.

مسلما عوامل و بازیگران سریال «مختارنامه» بهتر از هر کسی می‌توانند درباره نقش زنده‌یاد محمود فلاح در تولید این سریال اظهارنظر کنند، به همین بهانه با یکی از بازیگران پروژه تاریخی «مختارنامه» به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

حبیب دهقان‌نسب، بازیگر سینما و تلویزیون که در پروژه تاریخی و بزرگ «مختارنامه» سابقه همکاری با زنده‌یاد فلاح، تهیه‌کننده این مجموعه را داشت، در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره خصوصیات مرحوم فلاح گفت: زنده‌یاد فلاح از تهیه‌کنندگان خوشنام، باسابقه و حرفه‌ای سینما و تلویزیون کشور بود که بدون ‌شک در آینده فقدان ایشان در حوزه تولیدات تلویزیونی بیشتر به چشم خواهد آمد.

وی درباره سریال «مختارنامه» و همکاری با زنده‌یاد فلاح گفت: پروژه مختارنامه یکی از سخت‌ترین و در عین حال شیرین‌ترین تجربیات کاری‌ام بود و آقای فلاح هم سر تولید این سریال سختی‌های فراوانی را متحمل شد، زیرا روند تولید این سریال چندین سال به طول انجامید و بعضی اوقات هم به علت مشکلات مالی شدید پروژه متوقف شد که این موضوع تنش و استرس‌های فراوانی را برای ایشان به وجود آورده بود، به طوری که آقای فلاح حین تولید این سریال دچار سکته قلبی شد و مدت‌ها درگیر همین بیماری بود.

این بازیگر ادامه داد: از آنجا که روند تولید سریال‌های روتین صداوسیما هم به لحاظ مادی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود، مسلما اثری تاریخی چون «مختارنامه» با چندین برابر چنین مشکلاتی مواجه خواهد شد که آقای فلاح با هنرمندی خاصی توانست همه این مشکلات را مدیریت کند و اگر به جای ایشان هر تهیه‌کننده دیگری بود، سریال مختارنامه نیمه‌کاره رها می‌شد اما ایشان با ازخودگذشتی‌هایش یکی از محبوب‌ترین و خاطره‌انگیزترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران را به سرانجام رساند.

وی تصریح کرد: بدون‌شک باید گفت کمتر تهیه‌کننده‌ای از پس تولید سریال «مختارنامه» برمی‌آمد. آقای محمود فلاح واقعا مردانه پای مشکلات بزرگ تولید «مختارنامه» ایستاد و مردان عاشقی که بدون چشمداشت مالی سال‌ها پای سریال سختی همچون «مختارنامه» بایستند شاید در سینما و تلویزیون انگشت‌شمار باشند اما ایشان از جان خود برای به سرانجام رساندن یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های هنری تاریخ صداوسیما گذشت تا خدمتی ارزنده به مردم هنردوست داشته باشد.

دهقان‌نسب در ادامه گفت: واقعا خیلی از شنیدن خبر فوت ایشان دلگیر شدم و فقدان چهره‌های فعال و دلسوزی چون آقای فلاح برای سینما و تلویزیون کشور سخت خواهد بود.وی ادامه داد: محمود فلاح از تهیه‌کنندگان با اسم و رسمی بود که نزد بازیگران از اعتبار خاصی برخوردار بود و بدون‌شک هنرمندانی که سابقه همکاری با ایشان را داشتند تا سالیان سال از محمود فلاح بخوبی یاد می‌کنند. دهقان‌نسب در ادامه درباره مهم‌ترین خصلت‌های زنده‌یاد محمود فلاح گفت: طی سال‌های تولید سریال «مختارنامه» چندین نوبت با زنده‌یاد محود فلاح همکلام شدم، خصلت‌هایی چون مهربانی، صداقت و پشتکار فراوان کاملا در ایشان نمایان بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=236605

برچسب ها

ثبت نظر

-