طرز تهیه کدو حلوایی پلو؛ غذای معروف مازندران

  • کد خبر : 234990
  • 31 مرداد 1400 - 14:15
طرز تهیه کدو حلوایی پلو؛ غذای معروف مازندران

به گزارش نیوز:.کدو حلوایی با پلو یکی از غذاهای خوشمزه مربوط به خطه شمال کشور می باشد این غذا یکی از قدیمی‌ترین غذا‌های مازندرانی است و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ آشپزی مردمان این خته دارد. کدو پلو، مخصوص فصل‎های سرد سال است و محلی‌ها معمولا در کنار آن تخم مرغ نیمرو، ماست و بادمجان، انار ترش و ترشی نازخاتون قرار می‌دهند.در ادامه این بخش با نیوز همراه باشد با طرزتهیه کدو حلوایی پلو خوشمزه:

از ایام قدیم کدو حلوایی در شمال کشور بسیار محبوب بوده است و به تنهایی یا در غذا‌های مختلف از آن استفاده می‌کردند. در مازندران، غذای معروفی با کدو حلوایی تهیه می‌شود که به «کیی پلا» یا کدو پلو معروف است و عطر و طعم بی‌نظیری دارد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه کدو حلوایی پلو مازندرانی را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه کدو حلوایی پلو؛ یک غذای پاییزی از شمال ایران

کدو حلوایی پلو را می‌توانید با مرغ، گوشت یا حتی به تنهایی و در کنار خورش‌های مختلف دیگر تهیه کنید که در هر صورت بسیار خوشمزه است. این پلوی مخلوط لذیذ، یکی از جذاب‌ترین‌ها، بین ده‌ها پلوی مخلوط ایرانی است که بسیار هم ساده و سریع آماده می‌شود و یک گزینه‌ی عالی برای فصل کدو حلوایی یا همان کدو تنبل خودمان است.

مواد لازم طرزتهیه کدو حلوایی پلو برای ۴ نفر

کدو حلوایی: ۵۰۰ گرم
برنج: ۳ پیمانه
سینه‌ی مرغ: ۱ عدد خرد شده
پیاز: ۱ عدد
شکر: ۲ قاشق غذاخوری
خلال بادام: نصف پیمانه
خلال پسته: یک سوم پیمانه
گلاب: یک چهارم پیمانه
زعفران دم کرده به میزان لازم
کره: ۲۵ گرم
زرشک: نصف پیمانه
زردچوبه، پودر دارچین، پودر هل، فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم

طرز تهیه کدو حلوایی پلو؛ یک غذای پاییزی از شمال ایران

طرزتهیه کدو حلوایی پلو

۱. کدو حلوایی را به شکل مکعب‌های ۲ در ۲ سانتی‌متری خرد کنید و در نیمی از کره و روغن، با مقداری دارچین و یک قاشق از شکر سرخ کنید. کدو‌هایی که به این اندازه برش خورده‌اند، حین سرخ شدن می‌پزند و برای روی پلو مناسب هستند. در صورتی که می‌خواهید کدو را لای پلو بدهید، لازم است آن را به قطعات بزرگ‌تر برش بزنید تا حین سرخ کردن نیم‌پز شوند و ادامه‌ی پخت آن‌ها همراه با برنج صورت بگیرد.

۲. وقتی کدو‌ها سرخ شدند، آن‌ها را از تابه خارج کنید و پیاز را که به صورت نگینی ریز خرد کرده‌اید، در همان تابه تفت دهید تا کاملا طلایی شود.

۳. بعد از طلایی شدن پیازها، مرغ خرد شده را به آن اضافه کنید و با حرارت بالا، به مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید تا مرغ‌ها کاملا بپزند.

>>>بیشتر بخوانید:

فواید کدو حلوایی یک ماده غذایی بسیار مغذی

۴. بعد از ۱۰ دقیقه نوبت اضافه کردن ادویه‌ها و سپس زعفران است. اگر تمایل دارید که مرغ و کدو را لابه‌لای برنج دم کنید، نیمی از زعفران دم کرده را برای روی برنج نگه‌دارید؛ در غیر این صورت همه‌ی زعفران را در این مرحله اضافه کنید.

۵. بادام‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در گلاب خیس کنید. سپس جدا کنید و با مابقی کره و کمی روغن تفت دهید.

۶. حالا خلال پسته را در گلاب خیس کنید و مانند مرحله قبل، بعد از ۱۵ دقیقه جدا کنید و در تابه تفت دهید.

۷. زرشک را شسته و ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید. حالا در همان تابه با مابقی شکر در حرارت ملایم تفت دهید و کنار بگذارید.

۸. برنج را آبکش کنید و با ته‌دیگ دلخواه‌تان دم کنید؛ بعد ترکیب مرغ و کدو به همراه خلال بادام و پسته و زرشک را روی برنج آماده شده بریزید و سرو کنید. می‌توانید به صورت دلخواه مرغ و کدو را لابه‌لای برنج هم دم کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=234990

ثبت نظر

-