ایران و تولید واکسن هپاتیت / انتقال «هپاتیت بی» از مادر به نوزاد در کشور ریشه‌کن شده است

  • کد خبر : 234672
  • 01 آبان 1399 - 11:17
ایران و تولید واکسن هپاتیت / انتقال «هپاتیت بی» از مادر به نوزاد در کشور ریشه‌کن شده است

 

 

 

به گزارش نیوز ، درباره تاریخچه این نامگذاری اظهار داشت: نزدیک به ۱۵ سال است که در ایران، اول آبان ماه روز ملی اطلاع‌رسانی هپاتیت انتخاب شده، این در حالیست که ۱۰ سال پیش سازمان بهداشت جهانی، ۲۸ جولای مصادف با ششم مرداد و روز تولد «ساموئل باروخ بلومبرگ»  کاشف ویروس هپاتیت بی را برای روز جهانی هپاتیت نامگذاری کرده است.

وی افزود: این نامگذاری زودهنگام ایران، نشان از این دارد که ایران چندین سال پیش از سازمان بهداشت جهانی برای اطلاع‌رسانی از هپاتیت روزی را انتخاب کرده و توجه به مقوله هپاتیت در ایران سابقه دیرینه دارد.

موسس شبکه هپاتیت در ایران با بیان اینکه دو نوع ویروس هپاتیت بی و سی وجود دارد، خاطرنشان کرد: انتقال ویروس این بیماری از راه تماس با خون فرد آلوده و مزمن یا رفتار پرخطر است که عوارض کبدی همچون تنبلی و سیروز کبدی ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: انجام تتو و خالکوبی و حجامت غیربهداشتی و رفتار جنسی غیربهداشتی ریسک این بیماری را بالا می برد.

علویان در مورد علایم هپاتیت یادآور شد: به طور کلی بیماری‌های کبدی علایم چندانی ندارند و در مراحل پیشرفته علایم ایجاد می‌شود اما به طور معمول علایم ضعف، خستگی و بی‌حالی و در مراحل پیشرفته زردی پوست و ورم بروز می‌کند.

ایران در تولید واکسن هپاتیت بی خودکفا است

علویان با ابراز خرسندی از اینکه برای درمان هپاتیت بی واکسن وجود دارد، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۲۶ سال است که افراد پرخطر و خانواده افراد دارای هپاتیت مثبت و همه نوزادان علیه ویروس هپاتیت بی واکسینه می‌شوند.

وی افزود: حدود ۳۷ میلیون ایرانی تا کنون واکسن هپاتیت بی را دریافت کرده‌اند که باعث شده شیوع این بیماری از بالای چهار درصد به زیر ۲ درصد در کشور اُفت کند.

موسس شبکه هپاتیت در ایران یادآور شد: خوشبختانه ایران جز معدود کشورها در منطقه است که در تولید واکسن هپاتیت بی خودکفا است به گونه‌ای که واکسن مصرفی داخل تولید ایران است ضمن اینکه داروهایی هم که در درمان هپاتیت بی استفاده می‌شود هم در ایران ساخته شده است.

وی درباره واکسیناسیون هپاتیت بی یادآور شد: حتما باید سه مرحله واکسیناسیون انجام شود اما کسی که مرحله سوم را فراموش کرده نگران نباشد همان دو مرحله نخست هم کافی است.

نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیت بی هستند

وی با یادآوری اینکه از نظر تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی شیوع هپاتیت بی در کشور بسیار کم است، گفت: در ایران نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به این بیماری هستند که این آمار در سطح جهانی نزدیک به ۳۵۰ میلیون نفر مبتلا است.

دبیر جامعه جهانی هپاتیت خاطرنشان کرد: به دنبال تولید و تزریق واکسن هپاتیت بی، در دنیا هم شیوع این بیماری رو به کاهش نهاده است.

موردی از انتقال هپاتیت بی از مادر به نوزاد وجود ندارد

علویان با یادآوری اینکه در زمان‌های قدیم مهمترین راه انتقال هپاتیت بی از مادر به نوزاد بود، توضیح داد: خوشبختانه با غربالگری زنان باردار و تزریق واکسن و ایمونوگلبولی در ساعات اولیه تولد نوزاد انتقال این بیماری به شدت کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر معضل جدی در ارتباط با هپاتیت بی نداریم چون این بیماری رو به کاهش است. باید مردم و آنان که اطلاعی از این بیماری ندارند را به انجام یک آزمایش که در همه شهرهای دور و نزدیک امکان آن است تشویق کنیم تا بیماریابی فعال اتفاق بیافتد و اگر فردی مثبت باشد نسبت به بررسی شدت بیماری و برآورده کردن نیازهای دارویی او اقدام شود.

هپاتیت سی در معتادان تزریقی شایع‌تر است

دبیر جامعه جهانی هپاتیت در مورد نوع دیگر این بیماری یعنی هپاتیت سی به خبرنگار نیوز گفت: این بیماری تا قبل از سال ۱۳۷۵ از راه تزریق خون هم منتقل می‌شد اما از این سال به بعد با بررسی‌های صورت گرفته در سازمان انتقال خون بر روی خون قبل از تزریق، دیگر خطای انتقال مطرح نیست.

وی تاکید کرد: اما کسانی که قبل از سال‌های ۷۵ خون دریافت کرده‌اند در معرض ابتلا هستند که باید آزمایش دهند.

علویان یکی دیگر از راه‌های انتقال هپاتیت سی که در حال حاضر برای انتقال این بیماری وجود دارد را اعتیاد از نوع تزریقی عنوان و تصریح کرد: زندانی بودن و داشتن رفتارهای جنسی پرخطر از دیگر راه‌های ابتلا به هپاتیت سی است.

متخصص دستگاه گوارش و کبد افزود: معتادان از طریق تزریق با سرنگ مشترک به این بیماری مبتلا می شوند، پایین‌ترین سن مبتلا به هپاتیت بی، ۲۸ سال به بالا است در حالی که در هپاتیت سی، ۲۰ تا ۴۰ سال یعنی همان سن اعتیاد، سن ابتلا به این بیماری است.

سهم اندک ایران در مبتلایان به هپاتیت سی

فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: اکنون ایران پایین‌ترین سهم شیوع این بیماری را در کشورهای منطقه دارد تا آنجا که در ایران کمتر از نیم درصد شیوع هپاتیت سی وجود دارد یعنی کمتر از ۲۰۰ هزار نفر مبتلا هستند اما در دنیا حدود ۷۰ میلیون مبتلا داریم.

وی یادآور شد: اتفاق خوبی که در این سال‌ها رخ داده این که شیوع هپاتیت سی که در بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد بود به کمتر از ۲ درصد رسیده و در برخی استان‌ها در میان این بیماران و گروه‌های پرخطر ریشه کن شده است.

علویان درباره درمان هپاتیت سی با بیان اینکه حُسن این بیماری ریشه کن شدن آن با دارو است که خوشبختانه در ایران ساخته می‌شود و تحت پوشش بیمه هم هست، خاطرنشان کرد: درمان این بیماری نزدیک به ۹۸ تا ۱۰۰ درصد موارد امکان پذیر است.

موسس شبکه هپاتیت در ایران تاکید کرد: مهمترین کار درباره مبارزه با هپاتیت سی این است که از یک‌طرف جامعه را از رفتارهای پرخطر ایمن کنیم و از طرف دیگر افراد دارای هپاتیت سی مثبت را شناسایی و با کمک سازمان‌های مردم نهاد در کنار حمایت‌های دولتی آنان را تحت درمان قرار دهیم.

بیشتر بدانید…

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=234672

ثبت نظر

-