صادارت «پای مرغ» از کوهدشت به جنوب شرق آسیا

  • کد خبر : 234399
  • 01 آبان 1399 - 6:10
صادارت «پای مرغ» از کوهدشت به جنوب شرق آسیا

 

صادرات پای مرغ نیشابور به آسیای جنوب شرق و چین - نیوز

به گزارش نیوز،  مصطفی زبردست پور امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: از ابتدای امسال تاکنون مقدار ۱۲۶۶۰۰۰ هزار کیلوگرم پای مرغ از مبدا لرستان شهرستان کوهدشت به کشورهای جنوب شرق آسیا با اولویت ویتنام، هنگ کنگ و میانمار صادر شده است.

وی، عنوان کرد: با توجه به اینکه کشورهای مقصد صادرات ، دارای استانداردهای خاصی برای واردات هستند در حال حاضر یک مرکز فرآوری و بسته بندی پای مرغ با ۶۰ نفر پرسنل در شهرستان کوهدشت در حال فعالیت است و ما امیدواریم با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان، از این فرصت برای سرمایه گذاری و افزایش واحدهای صنعتی و توسعه آن در استان استفاده شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، افزود: پای مرغ به منظور تولید محصولات دارویی و غذایی به کشورهای آسیای جنوب شرقی صادر می‌شود، طبق تحقیقات انجام شده این محصول حاوی بسیاری از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و حیاتی بوده که در بسیاری از کشورها از جمله چین مورد استقبال مردم است و نظر به تعداد فراوان تولید کنندگان مرغ در لرستان، کمیت و کیفیت بالای این محصول و عدم مصرف داخلی قابل توجه، صادرات آن یکی از پتانسیل‌های این استان محسوب می‌شود و می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی را عاید تولیدکنندگان داخلی کند.

خواص پای مرغ

دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه در مورد خوردن یا نخوردن پای مرغ عقیده دارد که خوردن پای مرغ، ضرر یا فایده چندانی به بیمار نمی‌رساند و  تأکید دارد پنجه مرغ در کشور ما مصرف زیادی ندارد، اما این عضو از بدن مرغ در حال حاضر در کشور‌های آسیای جنوب شرقی همچون چین و هند طرفداران زیادی داشته و مصرف بالایی دارد. در میان مردم اروپا نیز مصرف آن در حال بالا رفتن است. البته درخصوص تاثیرات درمانی‌که مصرف آن می‌تواند همراه داشته باشد، مطالعاتی انجام شده است. این تحقیقات نشان‌دهنده این نکته هستند که پنجه مرغ منبع خوبی از یک‌سری املاح و پروتئین‌هاست و جدا از بحث تغذیه‌ای از نظر اقتصادی نیز پاسخگوی بخشی از مردم جامعه است که قدرت خرید گوشت را ندارند و مصرف آن می‌تواند تامین‌کننده بخشی از مواد مغذی بدن‌شان باشد. با این وجود میزان این مواد در حد چشمگیری نیست.

وی اضافه می‌کند: «فکر می‌کنید مصرف ۱۰۰ گرم پنجه مرغ تا چه میزان می‌تواند کلسیم مورد نیاز بدن‌تان را تامین کند؟ تنها شش درصد که آن هم رقم چشمگیری نیست. در مورد آهن هم همین‌طور است و پنجه مرغ تنها بین پنج تا شش درصد از آهن بدن را فراهم می‌کند. در مورد ویتامین A. و D. هم باز روال به همین شکل است و روی پنجه مرغ به عنوان یک ماده مغذی تامین‌کننده ویتامین‌ها نمی‌توان حسابی باز کرد. عده‌ای تصور می‌کنند با مصرف آن می‌توانند ویتامین D. مورد نیازشان را تامین و جلوی پوکی استخوان‌شان را بگیرند.

در پاسخ باید بگوییم این‌طور نیست. از سوی دیگر عده‌ای از متخصصان تغذیه بر این باورند که با مصرف گلوکزامین و کندرایتین از بروز آرتروز در مفاصل و غضروف‌های بدن جلوگیری می‌شود و با خوردن پنجه مرغ این مشکل به وجود نمی‌آید. چرا؟ چون پنجه مرغ حاوی کلاژن است.

 

با اخبار نیوز همراه باشید…

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=234399

ثبت نظر

-