دودستگی در بازار ارز + جدول ونمودار

  • کد خبر : 234034
  • 30 مهر 1399 - 21:06
دودستگی در بازار ارز + جدول ونمودار

به گزارش نیوز اسکناس آمریکایی معاملات خود را در ابتدای کانال ۲۷ هزار تومانی آغاز کرد؛ ولی بین ساعت ۱۲ تا ۲ ظهر طی یکی از بلندترین جهش های روزمره، نزدیک به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت و در آستانه مرز ۲۹ هزار تومانی قرار گرفت. از این نقطه بود که بازار متعادل شد و عمدتا بین ۲۸ هزار و ۵۰۰ تا ۲۹ هزار تومان تغییرات خود را انجام داد.

از روی روند قیمتی روز چهارشنبه دلار می توان به این نتیجه رسید که بازار حداقل فعلا در برابر عبور این ارز به کانال ۲۹ هزار تومانی مقاومت نسبی را از خود نشان داده است و از آن سو، در کانال ۲۷  هزار تومانی با افزایش خرید مواجه می شود.

نوسانات دو روز انتهایی مهرماه موجب شده است که معامله گران بازار ارز دچار دودستگی شوند. گروهی باور دارند، دلار به کف قیمتی خورده است و با افزایش قیمت در حال پس گرفتن کانال های قبلی است. این در حالی است که دسته دیگری اعتقاد دارند، بسیاری از معامله گران از فروش دلار خود در قیمت های بالا جا ماندند و در روز آخر مهر تمام تلاش خود را کردند که با بالا آوردن قیمت ها، بخشی از ارزهای خود را خالی کنند. در نگاه گروه اول، رشد قیمت دلار ادامه خواهد یافت و در نگاه گروه دوم، پس از یک رشد موقت، اسکناس آمریکایی بار دیگر در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت.

رفتار ناسازگار صرافی ها

روز چهارشنبه، صرافی های بانکی حاضر نبودند اقدام به خرید دلار بالای کانال ۲۵ هزار تومانی کنند. این در حالی بود که در طول روز قیمت فروش خود را بین ۳ کانال ۲۷، ۲۸ و ۲۹ هزار تومان جا به جا کردند.

بررسی روند قیمتی دلار در صرافی‌های بانکی نشان می دهد که نرخ خرید آنها در فاصله تقریبی ۲۵ هزار و ۱۰۰ تا ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان قرار داشت. این در حالی بود که در مقطعی از روز نرخ فروش تا حدود ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان بالا رفت. فاصله زیاد نرخ خرید و فروش نشان می داد که بازارساز از اینکه دلار را نزدیک به قیمت بازار آزاد بفروشد، هراسی ندارد؛ ولی خود تمایلی چندانی به خرید ارز بالاتر از سطوح خاصی ندارد. برخی دلالان در مورد رفتار صرافی ها چنین کنایه ای را مطرح می کردند که «ارزان می خرند و گران می فروشند».

برگشت سریع دلار

بازگشت دلار از کانال ۲۷ هزار تومانی موجب شد که این ارز در صدر جدول بازدهی روز آخر مهر قرار بگیرد. امروز دلار نزدیک به ۵ درصد رشد کرد تا بخشی از افت ۱۰ درصدی روز سه شنبه را جبران کند. سکه با احتیاط به رشد اسکناس آمریکایی واکنش نشان داد و تنها در حدود ۲٫۸ درصد افزایش پیدا کرد. در قعر جدول بازدهی هم بازار سهام قرار گرفت که امروز هم شاخص کل آن بازدهی منفی را تجربه کرد. شاخص کل بورس افت۲٫۹ درصدی را به ثبت رساند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=234034

ثبت نظر

-