تاکید پکن بر لزوم اجرایی شدن لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران

  • کد خبر : 232679
  • 29 مهر 1399 - 20:55
تاکید پکن بر لزوم اجرایی شدن لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران
به گزارش نیوز،

 نمایندگی دائم چین در وین در چندین پیام توئیتری بر لزوم اجرایی شدن لغو تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرده است

این گروه چینی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌گویند: «لغو تحریم تسلیحاتی ایران از تاریخ ۱۸ ماه اکتبر (۲۷ مهر) به معنای منقضی شدن محدودیت انتقال تسلیحات و سفر اتباع ایرانی است و همچنین نشان می‌دهد اولین مرحله از قطعنامه ۲۲۳۱ به اجرا درآمده است. این توافقی است که آشکارا در قطعنامه شورای امنیت ذکر شده و اجرایی شدن آن از ملزومات است.»

نمایندگی دائم چین در پیام بعدی خود نیز نوشت: «چین به برجام پایبند و متعهد است و با تمامی گروه‌ها همکاری می‌کند تا توافق [هسته‌ای ایران] و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مداوم اجرایی و به این صورت با تلاشی مشترک راه‌حلی سیاسی و دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران پیدا شود.»

تاکید پکن بر لزوم اجرایی شدن لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران

روز یکشنبه ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) محدودیت‌های تسلیحاتی ایران و صادرات سلاح‌های متعارف توسط ایران در پنجمین سالگرد برجام به طور خودکار پایان یافت و از این پس با لغو محدودیت‌ها، صادرات و واردات تسلیحات مختلف و اقلام آن به ایران و از این کشور ممکن می‌شود.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ از این به بعد واردات و صادرات تسلیحات از مبدا و به مقصد ایران هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

آمریکا بار‌ها و بار‌ها با لغو تحریم تسلیحاتی در قبال ایران طی چند ماه گذشته مخالفت و تحریم‌های فروش سلاح به ایران را در سطح ملی در ۲۱ سپتامبر وضع کرد.

این مسئله تاکنون بازتاب گسترده‌ای در سطح جهانی داشته است. به طور مثال، «بنی گانتس» وزیر جنگ صیهونیست‌ها که از این موضوع خشمگین شده مدعی شد ایران تنها مشکل برای تل‌آویو نیست، بلکه معضلی جهانی و منطقه‌ای محسوب می‌شود.

اما در مقابل رای الیوم لغو تحریم تسلیحاتی ایران را شکستی بزرگ برای دولت ترامپ دانست. همچنین المصدر نیوز نیز در گزارشی نوشت پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران از نظر بسیاری از رسانه‌های خارجی تعبیری غیر از شکست آمریکا در به کرسی نشاندن خواسته‌اش نداشته است.

واشنگتن نیز ساعاتی بعد با تحریم چند فرد و شرکت مرتبط با ایران تلاش کرد شکست خود را نادیده بگیرد. به این منظور شامگاه گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که در وبگاه خود با نام «تحریم‌های مرتبط با ایران و تحریم‌های ضد تروریسم» منتشر کرده است چند فرد و شرکت را به بهانه ارتباط با ایران در لیست تحریم‌هایش قرار داد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=232679

ثبت نظر

-