حقیقت مرگ از دیدگاه قرآن کریم

  • کد خبر : 230155
  • 28 مهر 1399 - 2:53
حقیقت مرگ از دیدگاه قرآن کریم

 

 

نیوز

نیوز: به گزارش ، یادآوری حقیقت مرگ و رفتن از دنیا برکات و آثار زیادی در سبک زندگی ما دارد. هشیار شدن نسبت به آزمون‌ها و ابتلائات دنیایی و درک درست خوشی‌ها و رنج‌ها در این عالم، همه در گرو شناخت درست از هدف خلقت است تا بدانیم که زندگی ما در این مرحله از دنیا تنها برهه‌ای است که مقام و جایگاه ما در عالم برزخ و سپس در عالم بعد از قیامت مشخص می‌کند.

برای شناخت بهتر موضوع مرگ و عوالم بعد از آن، به بررسی بخش‌هایی از سخنان گهربار علامه محمدحسین طباطبایی رحمه الله علیه، صاحب تفسیر شریف المیزان پرداخته است.

 

حقیقت مرگ

 

حقیقت مرگ

سؤال: حقیقت مرگ چیست؟

پاسخ: خداوند سبحان حقیقت مرگ را در آیه‌ای از قرآن بیان نموده و فرموده است: «نَحْنُ قَدَّرْنا بَیْنَکُمُ الْمَوْتَ وَ ما نَحْنُ بِمَسْبُوقینَ؛ عَلی‏ أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثالَکُمْ وَ نُنْشِئَکُمْ فی‏ ما لا تَعْلَمُونَ؛ ما در میان شما مرگ را مقدّر ساختیم و هرگز کسی بر ما پیشی نمی‌گیرد، تا گروهی را به جای گروه دیگری بیاوریم و شما را در جهانی که نمی‌دانید آفرینش تازه‌ای بخشیم.»

یعنی ما مسبوق به علل نیستیم، و کار ما یعنی میراندن شما روی این اساس است: «عَلی‏ أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثالَکُمْ وَ نُنْشِئَکُمْ فی‏ ما لا تَعْلَمُونَ» بنابراین مرگ انتقال از نشئه‌ای به نشئه دیگر است و این کار به دست ملک‌الموت خواهد بود.

 

حقیقت مرگ

 

آیا ما از عدم و هیچ به وجود آمده‌ایم؟

سؤال: خداوند متعال می‌فرماید: «کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکُمْ؛ چگونه به خدا کفر می‌ورزید با آنکه مردگانی بودید و خداوند شما را زنده کرد» آیا از این آیه شریفه استفاده می‌شود که انسان، عدم بوده است؟

پاسخ: عدم نبود، ماده بود. زیرا در عرف قرآن، موت به عدم اطلاق نمی‌شود، بلکه انتقال از نشئه‌ای به نشئه دیگر است. خداوند متعال می‌فرماید: «نَحْنُ قَدَّرْنا بَیْنَکُمُ الْمَوْتَ وَ ما نَحْنُ بِمَسْبُوقینَ؛ عَلی‏ أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثالَکُمْ وَ نُنْشِئَکُمْ فی‏ ما لا تَعْلَمُونَ؛ ما در میان شما مرگ را مقدّر ساختیم و هرگز کسی بر ما پیشی نمی‌گیرد، تا گروهی را به جای گروه دیگری بیاوریم و شما را در جهانی که نمی‌دانید آفرینش تازه‌ای بخشیم.»

مقصود از «ننشاءکم فیما لاتعلمون» عالم برزخ و منظور از «النشاه الاولی» عالم دنیا است.

 

حقیقت مرگ

 

آیا نابود می‌شویم؟

سؤال: آیا انسان با مردن نابود می‌گردد؟

پاسخ: موت، انتقال از عالمی به عالم دیگر است. چنانکه خداوند می‌فرماید: «نَحْنُ قَدَّرْنا بَیْنَکُمُ الْمَوْتَ وَ ما نَحْنُ بِمَسْبُوقینَ؛ عَلی‏ أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثالَکُمْ وَ نُنْشِئَکُمْ فی‏ ما لا تَعْلَمُونَ؛ ما در میان شما مرگ را مقدّر ساختیم و هرگز کسی بر ما پیشی نمی‌گیرد، تا گروهی را به جای گروه دیگری بیاوریم و شما را در جهانی که نمی‌دانید آفرینش تازه‌ای بخشیم.»

در جای دیگر از قرآن کریم آمده است که مشرکین و منکرین معاد می‌گفتند: «وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِی الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفی‏ خَلْقٍ جَدیدٍ؛ و می‌گفتند: آیا وقتی در دل زمین گم شدیم، باز خلقت جدیدی خواهیم داشت؟»

یعنی وقتی که ما مردیم و اجزای ما روی زمین متلاشی شد و نابود گشتیم، چگونه دوباره مبعوث می‌شویم؟! خداوند متعال در جواب آن‌ها می‌فرماید: «قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلی‏ رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ؛ بگو: فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را می‌گیرد سپس شما را به‌سوی پروردگارتان بازمی‌گردانند.»

یعنی شما تا قیام قیامت و انتقال به عالم دیگر در قبضه و سیطره ملک‌الموت هستید و با مرگ نابود نمی‌شوید، زیرا حقیقت شما همان جان شماست که باقی است. بدن هر چه بشود، ضروری به این مطلب نمی‌رساند.

سؤال: آیا انتقال به نشئه دیگر، روحی است؟

پاسخ: همانی که در دنیا انسانیت به اوست، به نشئه دیگر منتقل می‌شود.

خبر مرتبط:

ناآرامی در سوئد در پی اهانت به قرآن کریم

کتاب ولایت سیاسی در قرآن کریم منتشر شد

مراد از بقیه الله در قرآن کریم چه کسی است؟

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=230155

ثبت نظر

-