عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی : فشار حداکثری دولت آمریکا ، انتظارات منفی در جامعه بوجود آورده

  • کد خبر : 226391
  • 23 مهر 1399 - 15:30
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی : فشار حداکثری دولت آمریکا ، انتظارات منفی در جامعه بوجود آورده

 

 

نیوز: به گزارش نیوز، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با روند صعودی دلار و ارز و آخرین تلاش های بانک مرکزی در این زمینه، اظهار داشت: شرایط بازار ارز از پیچیدگی های خاصی برخوردار شده است و بخاطر اتفاقاتی که در شش ماهه اول امسال بعد از کرونا و فشارهایی که در چارچوب فشار حداکثری دولت آمریکا و تحریم هایی که اعمال و عملیاتی می شود، اتفاقاتی افتاده است که متاسفانه به همین خاطر انتظارات منفی در جامعه شکل گرفته و ما تمام تلاش خود را می کنیم این وضعیت را به ثبات برسانیم و تعدیل کنیم.

 

عبدالناصر همتی رئیس کل

 

وی عنوان کرد: نقل قول هایی از من می شود که شما گفتید قیمت پایین می آید، من عرض کردم شرایط بسیار پیچیده و در حال تغییر است. محدودیت های را در منابع ما گذاشتند و ده ها میلیارد دلار از درآمدهای ارزی ما در خارج از کشور را مسدود کردند. حتی خیلی از کشورهایی که روابط خوبی با ما دارند بخاطر فشار آمریکا اجازه ندادند ما از اینها استفاده کنیم در حالیکه پیش بینی ما این بود که امسال بتوانیم از آنها بهره برداری کنیم.

 

 

عبدالناصر همتی رئیس کل

 

رئیس کل بانک مرکزی افزود: خوشبختانه اقدامات خوبی را شروع کردیم و من نسبت به آینده خوش بین هستم. درست است در روزهای آخر رئیس جمهور فعلی آمریکا، آنها فشار را بیشتر می کنند، ما مقاومت خود را بیشتر می کنیم. امیدوارم این مسائل را حل کنیم. یکی از کارهای مهم ما مذاکره با جاهایی بود که پول های ما در آنجا مسدود بود. پریروز سفری به عراق داشتم و سفر موفقی بود تا ان شاءالله بتوانیم از منابع خود در آنجا که بیش از ۵ میلیارد دلار است استفاده کنیم.

 

عبدالناصر همتی بازار پر ریسک است

همتی تصریح کرد: قبلا گفته بودند در مراکز دیگری هم جواب مثبت شنیدیم. ان شاءالله به تدریج تجار و وارد کنندگان ما متوجه می شوند که ما کجاها به منابع خود دسترسی پیدا کردیم و عملا وقتی تخصیص ها پاسخ داده می شود در بازار متوجه خواهند شد. در بحث اسکناس عرصه های کافی در حال انجام است. بخش نیمای ما و عرضه صادرکنندگان دیروز رشد خوبی داشته است. امیدوار هستم با اقداماتی که در دست اجرا داریم به تدریج شاهد ثبات بهتر و بیشتری باشیم اما به هر حال قبول کنیم سه هفته آینده این فشارها به ایران زیاد خواهد شد.

وی ادامه داد: همیشه می گویم این بازار، پرریسک ترین بازار است اما مردم هر چه خودشان تشخیص دادند انجام دهند. فقط می توانم بگویم ریسکش خیلی بالا است و هر لحظه ممکن است اتفاقی در این بازار بیافتد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: همه اینها که گفته شد برنامه عملیاتی است. وقتی از طریق حواله تامین منابع ارزی می کنیم، برنامه عملیاتی است و مشکل ما در بخش حواله بود که با این اقدامات مرتفع خواهد شد.

 

 

عبدالناصر همتی رئیس کل

 

عبدالناصر همتی رئیس کل : رشد اقتصادی ما منفی ۵ درصد خواهد شد

عبدالناصر همتی رئیس کل در رابطه با نرخ رشد اقتصادی خاطرنشان کرد: متاسفانه دیروز دیدم صندوق بین المللی پول اعلام کرده بود امسال رشد اقتصادی ما منفی ۵ درصد خواهد شد. نمی دانم این آمار را از کجا آوردند. آنچه ما داریم رشد اقتصادی سه ماهه اول سال در صادرات غیر نفتی منفی ۰٫۶ و در نفتی منهای ۲/۸ بود. من بسیار امیدوار هستم با توجه به اینکه رشد کشاورزی و صنعت ما در حال افزایش است بنابراین بعید می دانم تا پایان سال رسد ما آنقدر که گفتند منفی باشد. رشد غیر منفی ما به نظر من حتما مثبت خواهد شد و نفتی هم این حد که گفتند نخواهد بود.

همتی بیان کرد: ان شاءالله شاهد رشد کمتر منفی باشیم و وضعیت ما بهتر از آن باشد که پیش‌بینی کردیم. ما در خیلی از کشورها در حد ده ها میلیارد منابع داریم اما اجازه دهید با توجه به اینکه رقیب ما در حال تلاش است، اینها را همینطور پیگیری کنیم.

 

خبر مرتبط:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=226391

ثبت نظر

-