ارمنستان باید مناطق اشغالی را تخلیه کند

  • کد خبر : 224435
  • 21 مهر 1399 - 21:04
ارمنستان باید مناطق اشغالی را تخلیه کند
به گزارش نیوز،

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه در تماس تلفنی با «سرگئی شویگو» همتای روس خود درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به بحث گذاشت.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، آکار در این تماس تلفنی با حمایت از باکو تأکید کرده است: «نیروهای ارمنی باید مناطقی از جمهوری آذربایجان را که تحت اشغال درآورده‌اند، تخلیه کرده و هدف قرار دادن غیرنظامیان را متوقف کنند».

این وزارت‌خانه پس از تماس تلفنی دو وزیر در بیانیه‌ای نوشت، جمهوری آذربایجان ۳۰ سال دیگر صبر نخواهد کرد تا این مناقشات حل شوند. آنکارا از حملات جمهوری آذربایجان برای «پس گرفتن زمین‌های اشغالی» حمایت می‌کند.

بامداد شنبه هفته جاری، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار ۱۰ ساعته با وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بیانیه‌ای را در خصوص توافق آتش‌بس میان ایروان و باکو در خصوص قره باغ کوهستانی قرائت کرد و گفت که طبق آن از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر شنبه ۱۰ اکتبر (۱۲:۳۰ شنبه ۱۹ مهرماه) این توافق اجرایی می‌شود.

با اینحال، ساعاتی قبل و دقایقی بعد از اجرایی شدن این توافق، هر دو طرف جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض توافق آتش‌بس متهم کردند و امروز (دوشنبه) نیز گزارش‌هایی از حملات ارتش‌های دو کشور به قلمروهای مقابل منتشر شد.

 امروز (دوشنبه) لاوروف در دیدار با «زهراب مناتساکانیان» وزیر امور خارجه ارمنستان تصریح کرد که آتش‌بس در منطقه قره باغ کوهستانی به طور کامل رعایت نمی‌شود و جنگ همچنان میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد.

از سوی دیگر وزارت خارجه ارمنستان نیز ضمن انتقاد از سیاست‌های ترکیه در درگیری‌های میان دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان در بیانیه‌ای آورده است: «ما بشدت سیاست تحریک‌آمیز ترکیه در منطقه خود را محکوم می‌کنیم و همکاری تمامی نیروهایی را که به ثبات در این منطقه علاقمند هستند، گرامی می‌داریم».

بنا به گفته ایروان، ترکیه نیروی محرکه اصلی محسوب می‌شود که پشت اقدامات تهاجمی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ قرار دارد. به اعتقاد وزارت خارجه ارمنستان، آنکارا در حال تجهیز ارتش جمهوری آذربایجان با تروریست‌های خارجی است که از غرب آسیا برای کمک به باکو اعزام می‌شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=224435

ثبت نظر

-