ظرفیت تولید برق به ۸۶ هزار مگاوات می‌رسد

  • کد خبر : 223947
  • 21 مهر 1399 - 13:23
ظرفیت تولید برق به ۸۶ هزار مگاوات می‌رسد

 

 

ظرفیت تولید برق به ۸۶ هزار مگاوات می‌رسد

نیوز: به گزارش نیوز، محسن طرزطلب در گفت‌وگو تلفنی با شبکه خبر با اشاره به آخرین وضعیت نیروگاه برق زرند کرمان اظهار کرد: نیروگاه سیل ترکیبی زرند کرمان با ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات برق دارای دو واحد گاز و یک واحد بخار است و عملیات اجرایی واحد گاز از اواسط سال گذشت آغاز شده و تاکنون پیشرفت ۵۱ درصدی داشته و امیدواریم برای پیک برق در سال آینده این ۲ واحد گازی وارد مدار شود.

مدیرعامل نیروگاه‌های برق حرارتی تصریح کرد: تاکنون برای احداث ۲ واحد گازی این نیروگاه ۱۲۰ میلیون یورو هزینه شده و تجهیزات اصلی آن شامل توربین، ژنراتور، ترانس و تجهیزات کمکی همه ساخت داخل است.

وی افزود: نیروگاه زرند با سوخت مازوت و با راندمان ۳۰ درصد در مدار است و برای خارج کردن این نیروگاه از مدار تولید به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی و راندمان پایین، در پایین دست این نیروگاه برنامه ریزی برای احداث یک نیروگاه جدید با راندمان ۴۸.۵ درصد با مصرف گاز طراحی شده که به لحاظ محیط زیستی از آلایندگی کمی برخودار است.

طرزطلب بیان کرد: در ساخت توربین‌های گازی در جهان سرآمد هستیم و توانایی صادرات آن را نیز داریم، تکنولوژی ساخت آن به طور کامل در کشور وجود دارد و این نیروگاه توسط پرسنل ایرانی در حال اجرا است.

مدیرعامل نیروگاه برق حرارتی تصریح کرد: ظرفیت فعلی نیروگاه‌های کشور نزدیک به ۷۴ هزار و ۶۷۴ مگاوات است که امیدواریم تا پایان سال به ۸۵ هزار مگاوات و در پیک سال آینده به ۸۶ هزار مگاوات برسیم.

وی افزود: در استان کرمان و مجاورت نیروگاه زرند، نیروگاهی با مصرف مازوت طراحی شده بود که در زمان پیک مصرف در مدار قرار می‌گیرد، اما به دنبال بازنشستگی این نیروگاه هستیم.

طرزطلب بیان کرد: هزینه سرمایه گذاری برای تبدیل به واحد‌های گازی توسط دولت تامین می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه‌های برق حرارتی تصریح کرد: ۲ نوع تکنولوژی نیروگاه برق حرارتی از قبیل نیروگاه کلاس E و f در کشور مورد استفاده قرا می‌گیرد که مدل E در واحد زرند با ۳۴ درصد بازدهی در حال تولید برق است و با تبدیل شدن به سیکل ترکیبی بازدهی آن به ۴۸.۵ درصد می‌رسد و راندمان نیروگاه‌های کلاس F بالغ بر ۴۰ درصد است.

وی افزود: واحدگازی تولید برق نیروگاه دالاهو در اسلام آباد غرب است که ظرفیت آن نسبت به نیروگاه زرند بیشتر است و در آن از تکنولوژی جدید برای تولید برق متناسب با منطقه استفاده شده است.

طرزطلب بیان کرد: توربین ملی با راندمان ۶۰ درصد در دست طرحی است و به دنبال جانمایی برای استفاده از این ظرفیت هستیم.

 

با نیوز همراه باشید..

آمادگی ایران برای اتصال شبکه برق به اروپا

رویاهای بزرگ نفتی امارات و اسرائیل

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=223947

ثبت نظر

-