خطیب‌زاده : ۳:۱۳ بامداد ۲۷ مهر پایان محدودیت‌های تسلیحاتی

  • کد خبر : 223887
  • 21 مهر 1399 - 12:35
خطیب‌زاده : ۳:۱۳ بامداد ۲۷ مهر پایان محدودیت‌های تسلیحاتی

 

 

نیوز:  به گزارش نیوز، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در ابتدا فرارسیدن ایام رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی و علی بن موس الرضا (ع) را تسلیت گفت:

خطیب‌زاده با اشاره به تحولات هفته‌ اخیر افزود: ۱۹ مهر ماه سفر وزیر خارجه و هیأت همراه به چین برای گفت‌وگوها که ملاقات بسیار خوب و مفصلی در استان یون نان انجام شد.

 

خطیب زاده: محدودیت های واردات و صادرات تسلیحاتی ایران بامداد 27 مهر پایان می یابد - نیوز

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ۱۶ مهر ماه سفرای سوریه و ژاپن با ظریف در پایان ماموریت با خود خداحافظی کردند و دومین رایزنی تلفنی ظریف با همتای روسی خود در باره قره باغ انجام شد. گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای انگلیسی که درباره موضوعات دوجانبه و مسائل فیمابین بود.

وی گفت: ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر ماه/ یکشنبه) ساعت ۳:۱۳ بامداد محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی می‌شود.باور شکست تاریخی آمریکاست که به رغم تمامی گردن کشی‌ها و حیله گری‌ها و اقدامات فراقانونی نتوانست کار خود را جلو ببرد و آمریکا بار دیگر نشان داد آمریکا اینقدر که عنوان می‌کند قدر قدرت نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر ظریف به چین هم گفت که در این سفر درباره مسائل دوجانبهُ موضوعات پولی و مالی با طرف چینی صحبت شد. هر دو کشور نگاه یکسانی درباره تحریم‌های آمریکا و یکجانبه گرایی دارند.

وی همچنین عنوان کرد: چین هم مثل روسیه برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس طرح دارد و ایران از هر طرحی که واقعیت‌های منطقه را بشناسد، حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی تلفنی ظریف و همتای انگلیسی که سؤال خبرنگار فارس بود، اظهار داشت: گفت‌وگوهای تلفنی یک امر مرسومی است و موضوعات مختلفی در دستورکار است در گفت‌وگو با طرف انگلیسی موضوعات منطقه ای و دوجانبه صحبت شده است.

 

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه

 

* خانواده لوینسون باید پایان را در واشنگتن جستجو کنند نه در تهران

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حکم دادگاهی در آمریکا که ایران را به پرداخت ۱.۴۶ میلیارد دلار به عنوان غرامت به خانواده رابرت لوینسون تبعه مفقود شده آمریکا محکوم کرده، نیز گفت: رای دادگاه در آمریکا خنده‌دار است، یک دادگاه دولتی را محکوم کند. باز هم نگاه متوهمانه‌ای که واشنگتن به اجزای دولت و حاکمیت آمریکا دارند که به دنیا دارند و خنده‌دار است.

خطیب‌زاده عنوان کرد: بارها اعلام کردیم و هر اطلاعاتی که لازم بوده از مجاری مختلف عنوان شده و وزیر خارجه وقت آمریکا به صراحت گفته از ایران خارج شده و اینها بهانه گیری‌هایی است که می‌گویند و وضعیت خانواده را متوجه هستیم که پیگیر هستند ولی باید پایان را در واشنگتن جستجو کنند نه در تهران.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر ظریف به چین و نقشه راه همکاری ۲۵ ساله دو کشور بیان کرد: سند مشارکت راهبردی بین ایران و چین بیشتر یک نقشه راه بین ایران و چین است که چندین سال است بین دو کشور در حال گفت‌وگو است و در این سفر مورد گفت‌وگو قرار گرفت و ابعاد فنی بین کارشناسان در جریان است. اجماع جدی در داخل ایران و چین در این خصوص وجود دارد و ارزشمند است که برای اینکه روابط به یک سطح مشارکت راهبردی ارتقا یابد.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره محدودیت‌های تسلیحاتی که ناروا اعمال شده بود برداشته می‌شود تا ایران در موضع دفاعی و مسئولیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای خود در چارچوب یک دولت مسئولیت‌پذیر اقدام کند.

خطیب‌زاده درباره تحریم‌های ۱۸ بانک ایرانی نیز بیان کرد:‌اینها واقعا یک نمایش است. نمی‌گوییم تاثیر ندارد. اینها خسارت‌های جدی داشته است. همه اقدامات آمریکا به این خاطر است که هر قدمی برداشتند به نتیجه نرسیدند و الان به جنون تحریم رسیده‌اند. اینها جنگ روانی است. مردم شک نداشته باشند قران قران آن را نقد خواهیم کرد.

وی درباره گفت‌وگوی تلفنی ظریف و همتای انگلیسی و بدهی انگلیس به ایران هم گفت:‌انگلیس یک بدهی قطعی به جمهوری اسلامی ایران دارد و هر روز که در بازپرداخت بدهی‌ها تاخیر دارد کنتور آن بیشتر می‌افتد. بدهی را باید بپردازد و ربطی به موضوعات دیگر از جمله زندانی‌ها ندارد.

 

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه

 

خطیب‌زاده درباره نازنین زاغری هم گفت:‌ زاغری حکم دادگاه دارد و قوه قضاییه ما کاملا مستقل است و زاغری براساس محکومیت دادگاه محکومیت خود را طی می‌کند هر چند در مرخصی است و آن مسیر خود را طی می‌کند و وزارت خارجه در کنار سایر قوا از جمله قوه قضاییه است که برخی امور را تسهیل کند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ایالات متحده از پنجره ترامپ منزوی شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که قرار است تا پایان اکتبر نشستی در سطح معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن روند آستانه برگزار شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت‌ها را در درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان محکوم کرد و افزود:‌ ضمن اینکه طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم فکر می‌کنیم از مسیر گفت‌وگوهای سیاسی و احترام به تمامیت ارضی دو طرف و ایجاد سازوکار برای پایان اشغال شهرهای اشغال شده می‌تواند به صلح پایدار در منطقه کمک کند.

وی درباره طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ خاطرنشان کرد:‌این طرح با طرف ها مورد گفت‌وگو قرار گرفته و به محض اینکه طرف‌ها آمادگی پذیرش را داشته باشند اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: ما از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنیم که گفت‌وگوهای فلسطینی به نتیجه برسد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: ایران با تمامیت ارضی و اقتدار خود با کسی شوخی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مشکلات دانشجویان ایرانی برای بازگشت به اوکراین خاطرنشان کرد:‌ وزارت خارجه و سفارت پیگیر این موضوع هستند و معاونت کنسولی وزارت خارجه در حال پیگیری این قضیه است. با حساسیت موضوعات مرتبط با اتباع خود در خارج را پیگیری می‌کنیم و موردی برخی موارد را داریم حل می‌کنیم.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد اروپا در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد:‌ما از هیچ کسی در مورد ملت ایران انتظار نداریم لطفی کند، به تعهداتشان پایبند باشند. متاسفانه اروپا تمامی اعتبار خود را در ایام برجام گروگان اخذ رضایت واشنگتن کرده است و بارها به آنها گفته‌ایم این راهبرد غلطی است. اروپا و برخی طرف های دیگر نتوانستند به تعهداتشان پایبند باشند. هر کسی که آمر این دستورات در واشنگتن و مجری این دستورات باشد در جنایت علیه ملت ایران مشارکت می‌کند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت:‌ غذا و دارو در ایران با محدودیت‌های جدی آمریکا روبرو شده است ولی این نافی مسئولیت دولت نیست و دولت با جدیت و با هر سختی در تلاش است. صبح ظفر نزدیک است و آمریکا نفس‌های آخر خود را در قضیه تحریم ها طی می‌کند. آمریکا با استفاده جنون آمیز از دلار و ارزهای دیگر و تحریم‌ها دنیا را بیدار کرده و مکانیسم‌های متفاوتی شکل گرفته است و اینها اول راه است و هر چه جلوتر برویم ایالات متحده خواهد داد که چه تبعاتی را متحمل شده است.

 

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه

 

خطیب‌زاده بیان کرد: امروز بزرگ‌ترین دشمن ملت ایران، آمریکاست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: فشارهای حداکثری آمریکا علیه ملت ایران به نتیجه نرسیده است ایران نه تنها با یک کشور خاص بلکه با کشورهای دیگر مسیر را جلو می‌برد. رژیم آمریکا در خواب هم نمی‌دید در حوزه نفت شکست بخورد.

*هر کسی با هر تحلیلی وارد حریم امنیت ما شود، سیلی خواهد خورد

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: جواب ما روشن است ما اصلا محاسبه نمی‌کنیم پاسخ ما به نفع کیست. ما آنچه را در چارچوب اصولی سیاست‌های دفاعی است انجام می‌دهیم. هر کسی با هر تحلیلی وارد حریم امنیت ما شود، سیلی خواهد خورد. سیاست ایران حساب شده است و براساس این سیاست حساب شده عین الاسد را زدیم و براساس این سیاست آمریکا به تانکرهای ایران نزدیک نشد. زبان ما زبان اقتدار است و زبان ما نسبت به واشنگتن زبان اذناب آنها در منطقه و ترسویان اروپا نیست.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی بیان کرد: ۲۷ مهر ماه به صورت خودکار تمامی محدودیت‌های تسلیحاتی بر وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برداشته می‌شود. جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خود را می‌شناسد و به عنوان دولت مسئول عمل خواهد کرد.

این خبر در حال تکمیل است…

 

خبر مرتبط:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=223887

ثبت نظر

-