پرسه کرونا در نانوایی‌های مازندران

  • کد خبر : 221139
  • 19 مهر 1399 - 7:14
پرسه کرونا در نانوایی‌های مازندران

گزارش میدانی خبرنگار نیوز از سطح شهرهای و برخی روستاهای مازندران حاکی است که کمتر از ۵۰ درصد از نانوایی‌ها در این استان که در مقایسه با میانگین کشوری بیشترین نانوایی ها را نسبت به جمعیتش دارد ، پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و برخی از این واحدها نیز هیچ بنر و حتی اطلاعیه ای دال بر استفاده از ماسک را بر روی در و دیوار  خود ندارند.

بر اساس آمار حدود پنج هزار نانوایی در مازندران فعالیت دارد و با احتساب آمار سرانگشتی اگر روزانه تنها ۵۰ نفر به هر یک از این واحدها برای خرید نان بروند ، سر و کار حدود ۲۵۰ هزار نفر به این واحدهای صنفی می افتد که معادل هفت درصد جمعیت استان است.

اگر آمار مراجعه مردم برای خرید نان را با میانگین ۴۴ درصدی  عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در نانوایی ها که از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران اعلام شده ، محاسبه کنیم ، باید این احتمال را نیز بپذیریم که دستکم روزانه حدود ۱۰۰ هزار نفر از خریداران نان در این واحدها در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند و با کاهش سطح رعایت پروتکل ها در سطح جامعه این آمار احتمالی می تواند تا حد زیادی به واقعیت نزدیک باشد.
فراموشی زودهنگام رعایت پروتکل های بهداشتی در قبال ویروس کرونا موجب شده که با گذشت حدود هشت ماه از شیوع این ویروس در مازندران همانند سایر استان های کشور همچنان روزانه بیش از یکصد نفر در استان به خاطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری شوند.

بررسی گزارش های روزانه دانشگاه علم پزشکی مازندران و بابل هم نشان می دهد که پس از یک دوره روند کاهشی بستری بیماران کرونایی در بیمارستان های استان ، آمارها بار دیگر از هفته گذشته با یک شیب ملایم افزایشی شده است و تعداد افراد بستری را که زمانی به حدود ۴۰۰ نفر کاهش یافته بود بار دیگر به حوالی ۵۰۰ نفر رسیده است.

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی ناشی از ضعف نظارتی دستگاه های متولی امور به خصوص واحدهای صنفی موجب شده تا سطح رعایت این پروتکل ها هر روز روند نزولی به خود بگیرد و در هفته های اخیر به پایین ترین سطح خود یعنی حدود ۵۴ تا ۵۶ درصد در واحدهای صنفی برسد. آمار ماسک زدن هم در استان از ۸۲ درصد به حدود ۶۰ درصد کاهش یافت .

گرما بهانه‌ای برای رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی 
متصدی یکی از نانوایی ها در شهر نکاء دلیل بی اعتنایی خود و همکارانش در رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده ماسک را وضعیت سخت کار در این واحدهای صنفی دانست و گفت : کانیوزن نانوایی به خصوص شاطرها در روز حداقل هفت تا هشت ساعت کاری را در کنار تنور با حرارت بالا کار می کنند که امکان استفاده از ماسک در شرایط بالای دمایی وجود ندارد.
اصغری مدیری در گفت و گو با نیوز افزود : علاوه بر این ، فضای اکثر نانوایی ها به خصوص واحدهای جدید آزاد پز کمتر از ۳۰ متر مربع است و در این فضا با حرارت بالای تنور همه کانیوزن در معرض گرمای شدید قرار دارند و نمی توانند ماسک بزنند.
وی البته  شایعه از بین رفتن ویروس کرونا در دمای بالا و حرارت را در پایین آمدن سطح رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص عدم استفاده از ماسک با وجود تکذیت متعدد درمانگران ملی و سازمان بهداشتی جهانی نیز بی علت ندانست و اظهار داشت : به نظر می رسد باید سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای نانوایی نسبت به سایر واحدها کاهش یابد و یا حمایت های مالی از این واحدها صورت گیرد که ما بتوانیم شیفت کاری را به همراه کارگران اضافه کنیم.
متصدی یک نانوایی دیگر در ساری  دلیل پایین آمدن سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای صنفی را هزینه بر بودن تامین تجهیزات مورد نیاز در این واحدها اعلام کرد .
رمضان یداللهی گفت : به دلیل شرایط کاری حاکم بر نانوایی ها به خصوص حرارت بالا، روزانه باید هر کارگر نانوایی که بیش از سه نفرند ، ۲ عدد ماسک خریداری کنند که به طور میانگین حدود ۴۰ هزار ریال باید برای هر کارگر نانوایی صرفا هزینه برای خرید ماسک شود که این آمار در یک ماه برای چهار کارگر حدود ۶ میلیون ریال تمام می شود و نه تنها کارگران که صاحبان نانوایی نیز حاضر به تامین این هزینه ها نیستند.
وی اضافه کرد : به نظر می رسد باید وزارت بهداشت که به دنبال رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای صنفی بویژه نانوایی ها به عنوان پرترددترین واحدهای صنفی است، بخشی از تجهیزات از جمله ماسک را نصف قیمت در اختیار قرار دهد.

این متصدی نانوایی گفت : در شرایط فعلی هزینه های نانوایی اعم از گاز و برق ماهانه به میزانی است که صرفه اقتصادی چندانی ندارد و اضافه شدن هزینه ماسک آن هم به مبلغ نیم میلیون تومان در ماه قابل تحمل نیست و باید درب نانوایی ها را بست.

مدیرگروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : تنها راهکار برای مقابله با ویروس کرونا و کاهش هزینه های ناشی از ابتلا به این ویروس رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و شستن مکرر دستها و رعایت فاصله فیزیکی است.
دکتر فرهنگ بابا محمودی در گفت و گو با خبرنگار نیوز افزود : بررسی های آزمایشگاهی در داخل و سازمان بهداشت جهانی نشان داده که تنها راه نجات از خطر ابتلا به ویروس کرونا رعایت پروتکل هاست و حتی در صورت تولید واکسن نیز شاید نتوان به طور ۱۰۰ درصدی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد و با این رویه هیچ بهانه ای برای عدم رعایت پروتکل ها نمی تواند مورد پذیرش باشد.
وی ادامه داد : گرما و حرارت هیچ تاثیری در کاهش ابتلا به ویروس کرونا ندارد و تابستان گذشته نشان داده که آمار بیماران براثر گرما نه تنها کاهش نداشته که در برخی استان ها با شدت گرمای بیشتر مانند خوزستان آمار بیماران بیشتر بود.
بابامحمودی گفت : باید نظارت ها بر اصناف و حتی مردم در معابر عمومی و مراکز پرازدحام با اهرم های قانونی از جمله لحاظ کردن جرایم همانند برخی کشورهای جهان افزایش یابد و با متخلفان نیز برخورد قانونی صورت گیرد تا آمار مبتلایان به کووید-۱۹ کاهش  یابد.

وی افزود : طولانی شدن شیوع بیماری کرونا در کشور توان درمانگران را سلب و آنها را خسته کرده و در معرض خطر قرار داده، کما این که تعداد زیادی از نیروهای درمانگر ما به بیماری کووید- ۱۹ مبتلا شدند و برخی از آنها نیز به شهادت رسیدند و باید مراعات کرد تا درمانگران بتوانند استراحت داشته باشند.
تشدید نظارت ها بر اصناف 
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مازندران هم گفت : نظارت بر واحدهای صنفی به خصوص از هفته گذشته پس از تصویب ستاد استانی و ملی مقابله با کرونا از سوی گروه های نظارتی و اتحادیه و اصناف افزایش یافت.
حسینعلی قوانلو در گفت و گو با خبرنگار نیوز افزود : دستورالعمل نظارتی و سطح رعایت پروتکل های بهداشتی برای تمام ۱۵۰ هزار واحد صنفی در استان مازندران به خصوص اتحادیه ها و مجامع امور صنفی ابلاغ شد و تمام واحدهای صنفی باید این دستورالعمل ها را اجرا کنند و در غیر این صورت جریمه می شوند که می تواند شامل جریمه نقدی و پلمپ واحد صنفی باشد.
وی ادامه داد : برای نانوایی ها در سطح استان که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند، کاهش سهمیه آرد پیش بینی شد و با افزایش نظارت از هفته جاری این جرایم نیز اعمال می شود و به اتحادیه ها و مجامع امور صنفی نیز هشدار داده شد تا سطح نظارت ها را افزایش دهند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در استان طبق بررسی میدانی از حدود ۸۲ درصد در بین مردم به حدود ۶۰ درصد کاهش یافت و این پروتکل ها در واحدهای صنفی به طور میانگین حدود ۵۶ درصد است.
دکتر سید عباس موسوی افزود : این در حالی است که میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در نانوایی ها از میانگین سایر واحدهای صنفی نیز پایین تر است و باید نظارت بر واحدهای صنفی را تشدید و با متخلفان برخورد کرد تا مشکلات حوزه درمان بیشتر نشود.
 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=221139

برچسب ها

ثبت نظر

-