گزارش اختصاصی| ایران گرفتار موج سوم کرونا؛ هر ۷ دقیقه یک فوتی

  • کد خبر : 215242
  • 14 مهر 1399 - 9:23
گزارش اختصاصی| ایران گرفتار موج سوم کرونا؛ هر ۷ دقیقه یک فوتی

بالاخره پاییز از راه رسید، با کم شدن دمای هوا و احتمال انتشار ویروس آنفولانزا در کنار بازگشایی مدارس و رفت آمدهای زیادی که موجب اعلام هشدارهای فراوان از سوی مسئولین نظام بهداشت شده است.
برخی معتقدند که بازگشایی مدارس اقدامی عجولانه بود و جامعه و کادر درمان را با یک بحران حسابی روبه رو می‌کند و برخی دیگر نظام آموزشی را تعطیل ناپذیر می‌دانند.  این در حالی است که شهرهایی با وضعیت قرمز، مدارس و کلاس‌ها را آنلاین برگزار می‌کنند، اما هنوز هم دستوری یکپارچه از سوی وزارت آموزش و پروش به مدارس ابلاغ نشده  و گاه به گاه شهر یا منطقه‌ای برای یک هفته تعطیل اعلام می‌شود.

کادر درمان جان ندارد
داریم به روزهایی نزدیک می‌شویم که می‌توانیم بگوییم یکسال است با کرونا در جنگیم. کم کم یکسال است که کادر درمان زیر فشار کاری و روحی این ویروس منحوس، خسته می‌شوند، از پا در می‌آیند و برخی هم جانشان را از دست می‌دهند، به نظر می‌رسد که فاجعه موج سوم کرونا بیشتر متوجه فروپاشیدن نظام سلامت و کادر درمان است. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران می گوید: میزان ابتلای کادر درمان ایران به ویروس کرونا نسبت به استاندارد جهانی بالاست و این، در حالی که وسایل حفاظتی در بیمارستان‌ها به قدر کافی وجود دارد، به چند دلیل است، که مهمترین آن، فرآیند خستگی مزمن تیم پزشکی و پایین آمدن سطح دفاعی و ایمنی این زحمتکشان پرتلاش است.  
دکتر رضا جلیلی خشنود، رئیس بیمارستان شهدای تجریش درباره‌ی خستگی پرسنل درمان به نیوز گفت: کادر درمان قریب به هشت ماه است که مشغول فعالیت هستند، بسیاری از آنها دچار بیماری شده و پس از بهبودی به کار برگشته‌اند، خستگی ناشی از کار همراه با لباس حفاظتی بسیار خسته کننده، در شرایطی که تهدیدهای جانی هم وجود دارد، طاقت‌فرساست و امیدواریم که مردم این نکته را درک کنند، چون کادر درمان هم خسته است و هم بدنه‌ی آن در طی این هشت ماه آزرده شده است.

چه اتفاقی می افتد؟
حسین قشلاقی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی می‌گوید: اگر وضع به همین منوال پیش برود، عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت، زیرا توان جسمی و روحی کادر درمان از بین رفته و با توجه به همزمانی آنفولانزا و بیماری‌های عفونی با کرونا، در آینده نزدیک شرایط بسیار بدی را تجربه خواهیم کرد.
قشلاقی همچنین عنوان می کند که زمان طلایی مهار اپیدمی، یعنی بازه ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین به دلیل عدم هماهنگی دولت با وزارت بهداشت، از دست رفت و این اتفاق با بازگشایی مدارس تکرار شد.

همه‌مان مبتلا می شویم؟
هر روز خبر ابتلا و مثبت شدن تست یکی از اطرافیان و آشنایان به گوش می‌رسد. حالا دیگر «کرونایی» کسی نیست که از دور برایش نگران باشیم و انگشت شمار باشند. حلقه مدام بسته و محدودتر می شود. دکتر ایرج حریرچی در گفتگوی ویژه خبری می گوید: موج سوم کرونا رکورد آمار ابتلا را شکسته است و تهران و قم در این میان بیشترین موارد ابتلا را دارند و در برخی از استان‌ها تعداد فوتی‌ها بی‌سابقه است.
همچنین دکتر حریرچی از ممنوعیت فعالیت‌ها در تهران و ۶ استان دیگر به مدت یک هفته از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه خبر داد. این ممنوعیت‌ها که به تعطیلی کلیه فعالیت‌های جمعی از مدارس و دانشگاه‌ها گرفته تا کافه‌ها و شهربازی منجر شده، به امید کنترل موج سوم کرونا اتخاذ شده است.
سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا یک هفته تعطیلی می‌تواند موج سوم را در تهران و دیگر استان‌هایی که به وضعیت قرمز رسیده‌اند، کنترل کند؟ رئیس بیمارستان شهدای تجریش در این باره به نیوز گفت: «ما انتظار و درخواستمان بیش از یک هفته است و امیدواریم که با رای زنی و جلساتی که ستاد مبارزه با کرونا با بدنه دولت و ارگانهای تصمیم گیرنده دارد، بتوانیم این یک هفته را افزایش دهیم که هم به نجات جان هم وطنانمان کمک کرده باشیم و هم شرایطی برای زدودن خستگی از کادر درمان را فراهم کنیم.  

هر ۷ دقیقه یک نفر می میرد
بیخیال شده‌ایم یا عادت کرده‌ایم؟ گمان می کنیم کرونا فقط برای دیگران است و ما اگر هم مبتلا شویم قوی هستیم و اتفاقی برایمان نمی افتد؟ به نظر می‌رسد این روزها بیش از گذشته در کشتی‌ای نشسته‌ایم که اگر کسی زیر پای خودش را سوراخ کند، کل کشتی غرق می‌شود. دکتر ایرج حریرچی هشدار می دهد که طبق آمار جدید، هر ۷ دقیقه یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کند و دکتر جلیلی خشنود امیدوار است که مردم از تعطیلی‌ها برای کم کردن رفت و آمدها و اجتماعات استفاده کنند و نه مسافرت و مهمانی رفتن و دامن زدن به بیماری که بسیاری از خانواده‌ها را می‌تواند درگیر کرده و اثرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

موج سوم از قبلی‌ها شدیدتر است
دکتر طبرسی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، درباره از راه رسیدن موج سوم کرونا در کشور می‌گوید: تجربه نشان داده است که وقتی اپیدمی وارد موج می‌شود، نسبت به موج قبلی شدت بیشتری خواهد داشت. این فوق تخصص بیماریهای عفونی می‌گوید: این اواخر به کرات معلمان و دانش‌آموزان مبتلا به بخش‌های کرونایی مراجعه کرده‌اند، پیامدهای حضور این افراد در کلاس درس قابل تصور نیست.
دکتر طبرسی همچنین هشدار می‌دهد که اگر به همین منوال پیش برویم، آمار مرگ و میر روزانه‌مان طبق تخمین دکتر حریرچی به ۶۰۰ نفر می‌رسد و اگر پیشگیری نکنیم این یک فاجعه واقعی برای کشور است.
رئیس بیمارستان شهدای تجریش نیز درباره تخمین آمار فوتی روزی ۶۰۰ نفر از سوی دکتر حریرچی می‌گوید: «آقای دکتر هم اشاره کردند که این آمار در صورتی پیش خواهد آمد که مردم پروتکل‌ها را رعایت نکنند، ما امیدواریم که با اتخاذ تدابیری همچون تعطیلی تهران و رعایت بهداشت و پروتکل‌ها از سوی مردم، به این عدد نرسیم»
مقصر کیست؟
مقصر ماییم که بیخیال شده‌ایم و پیشگیری و پروتکل ها را جدی نمی‌گیریم؟ مقصر دولت است که با بازگشایی مدارس امکان ابتلای کودکان و کادر آموزشی را بیشتر کرد؟ به هر حال تقصیر را به گردن هر کسی که بیندازیم، مشکل حل نمی‌شود، زمانی به نتیجه خوبی خواهیم رسید که هماهنگی مطلوب، بین دستورالعمل‌ها و عملکرد مردم وجود داشته باشد، زمانی که کادر درمان را نادیده نگیریم و خستگی و فرسودگی آنها را هشدار جدی به حساب آوریم.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=215242

ثبت نظر

-