کنایه زهرا شجاعی به سخنگوی شورای نگهبان/انگیزه انتخاباتی با استفاده از زنان!

  • کد خبر : 215071
  • 14 مهر 1399 - 4:33
کنایه زهرا شجاعی به سخنگوی شورای نگهبان/انگیزه انتخاباتی با استفاده از زنان!

زهرا شجاعی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در پاسخ به سوالی درباره آن که هربار که صحبت از اصلاح قانون انتخابات و تعریف رجل سیاسی می شود، وعده وعیدهایی هم درباره زنان داده می شود. اخیرا هم آقای کدخدایی گفتند که شاید رئیس جمهور آینده یک زن باشد؛ اما این اتفاق ۴۰ سال است که نیافتاده و موانع کار کجاست؛ گفت: اگر بخواهم به صورت نظری و تئوریک به سوال پاسخ بدهم باید به حکومت و امارت زنان اشاره کرد که همانند قضاوت کردن توسط آنان را خلاف شرع دانسته و می گویند همانطور که زنان نمی توانند قضاوت کنند، وارد حکومت هم نمی توانند شوند. این موضوع بعدا از سوی فقهای نواندیش رد شد و بعد از انقلاب اسلامی نیز زنان مسئولیت های قابل توجهی را بر عهده گرفتند. هرچند که این قبول مسئولیت از سوی زنان با اعتراضات برخی ها رو به رو شد.

تفسیر شورای نگهبان از رجل سیاسی؛ یکی از شرایط ریاست جمهوری زنان است

فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان آنکه یکی دیگر از شرایط رئیس جمهوری زنان، تفسیر شورای نگهبان از رجل سیاسی است، بیان کرد: بنابر اصل ۱۱۵ قانون اساسی این کلمه برای مردان تفسیر شده است در حالی که در ادبیات دینی رجل به معنای شخصیت به کار رفته است. به طور مثال در یکی از آیه های سوره جمعه رجال به معنی شخصیت است.  در آیات دیگر نیز از واژه «رجل» استفاده شده است؛ مانند آیه ۳۷ سوره نور« رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّه» و آیه ۴۶ سوره اعراف«  وَعَلَی الْأَعْرَافِ رِجَالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیمَاهُمْ» که در این آیات نیز به معنای شخصیت است و نه مرد بودن.  مضاف بر این  علم رجال، علم شناسایی راویان احادیث بوده و در کتاب های رجالی نام زنان برای راوی حدیث امده است

شجاعی ادامه داد: در مذاکرات قانون اساسی در مجلس خبرگان هم بحث بر سر این موضوع زیاد بود که عده ای می گفتند مردان بنویسم و شهید بهشتی واژه رجال را پیشنهاد می دهند.برخی موانع فرهنگی هم برای رسیدن زنان به ریاست جمهوری وجود دارد.

امیدوارم انگیزه آقای کدخدایی، جذب مشارکت در انتخابات نباشد

وی افزود: با این وجود امیدوارم انگیزه آقای کدخدایی از بیان این سخن جذب مشارکت و حضور مردم در انتخابات نباشد و ریشه فکری و واقعی داشته باشد. لازمه آن هم این است که قبل از انتخابات تفسیر شورای نگهبان از رجل سیاسی مشخص شود تا خانم ها مطئمن شوند که این فقط یک بازی نبوده و سوءاستفاده ابزاری از آنان نمی شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درخصوص آنکه زنان در فضای سیاسی ایران می توانند رای بیاورند یا خیر، خاطر نشان کرد: اظهارنظر درباره رای آوردن خیلی زود است. فاز اول مشخص شدن تفسیر صحیح از رجل سیاسی است. فاز دوم ثبت نام زنان در انتخابات و فاز سوم معرفی و تبلیغات برای انتخابات است. رای آوردن هم مرحله آخر است و جامعه ما به این رشد فکری رسیده است که به استعداد و توانمندی مدیریتی زنان توجه کند.

زن ضعیف را به مرد قوی ترجیح نمی دهیم

وی در واکنش به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر آنکه زنان به خودشان هم رای نمی دهند؛ گفت: من اعتقادی به صحبت ندارم و این توپ انداختن در زمین زنان است. زنان نیمی از جمعیت جامعه هستند و در انتخابات، ملاک ویژگی ها و شاخص های افراد است. صرف زن بودن ملاک تایین کننده ای نیست، بلکه این موضوع در کنار تمامی شاخص ها و ملاک های یک فرد برای پست ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس قرار می گیرد. اگر زن و مرد تمامی این شاخص ها را داشتند آن زمان زن بودن ارجحیت پیدا می کند اما زن ضعیف را به مرد قوی ترجیح نمی دهیم. زنان لایق و توانمند بسیاری شناسایی شده یا برخی هم خودشان نخواستند پا در عرصه سیاسی بگذارند. اما زنان از جهت بهره منده از سرمایه اجتماعی، تزریق امید به جامعه، وقت گذاشتن و پاکدستی و … موفقتر هستند. البته این به معنای معصوم بودن زنان نیست اما در مقایسه با مردان پاک دست بوده و کمتر وارد فساد شدند.

زهرا شجاعی در پاسخ به اینکه چهره مناسب برای ریاست جمهوری زنان در ایران چه کسی است؛ پاسخ داد: نمی توان الآن به این سوال پاسخ داد. زنان بسیاری هستند که در تعریف رجل سیاسی می گنجند اما با توجه به فضای مسموم سیاست نمی توان در حال حاضر از آنان نام برد؛ زیرا بنای اعتراض نسبت به آنان باز می شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=215071

ثبت نظر

-