قیمت ۵۳ قلم کالای خوراکی در سبد مصرفی مردم + جزئیات افزایش قیمت ها

  • کد خبر : 215030
  • 14 مهر 1399 - 2:56
قیمت ۵۳ قلم کالای خوراکی در سبد مصرفی مردم + جزئیات افزایش قیمت ها

به گزارش نیوز به نقل از همشهری آنلاین: مرکز آمار ایران از روند قیمت ۵۳ قلم کالای خوراکی در سبد مصرفی مردم در پایان تابستان امسال رونمایی کرد. این اطلاعات نشان می‌دهد قیمت اکثر این کالاها نسبت به پایان تابستان سال گذشته روندی افزایشی داشته است. نکته مهم اینکه در گزارش مرکز آمار می‌توان به رشد قیمت برخی اقلام خوراکی پرمصرف در سبد خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه ازجمله رشد قیمت   ماکارونی، کنسرو ماهی تن ، لپه، عدس و تخم‌مرغ اشاره کرد درحالی‌که در مقایسه قیمت‌ها بین شهریور امسال تا شهریور پارسال تنها قیمت سیب‌زمینی ۲۰درصد و رب گوجه فرنگی ۱۷درصد ارزان‌تر شده است.

در گروه کالایی میوه و سبزی بیشترین رشد قیمت را هندوانه با ۱۶۶درصد، خربزه ۱۰۳درصد، کدوسبز ۷۹.۹درصد، فلفل دلمه‌ای ۷۴.۹درصد و بادمجان ۶۸.۲درصد تجربه کرده‌است. این درحالی‌که قیمت سیب زمینی در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال ۲۰درصد ارزان شده و بقیه میوه‌ها و سبزی ها رشد قیمت داشته است. در مقایسه قیمت این گروه کالایی پرمصرف در بین خانوارهای ایرانی در شهریور امسال نسبت به مرداد امسال، براساس داده‌های مرکز آمار ایران، قیمت هلو، سیب، خربزه، هندوانه، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سیب‌زمینی ارزان‌تر شده و خیار و بادمجان به همراه موز رشد قیمت بالای ۲۰درصدی داشته‌است.

4501153


  • اسکن قیمت حبوبات

به گزارش همشهری، در گروه کالاهای خوراکی حبوب  و مغزها بیشترین رشد قیمت را عدس با ۱۳۷درصد و لپه ۱۱۹درصد تجربه کرده و پس از آن لوبیا قرمز با ۹۷درصد، لوبیا چیتی با ۶۷درصد و مغز گردو با ۶۶۴درصد قرار دارند و تنها قیمت پسته در پایان تابستان امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۳درصد ارزان‌تر شده است. مقایسه رشد قیمت‌ها در شهریور امسال نسبت به‌ماه گذشته هم نشان می‌دهد که مغز گردو با ۶.۲درصد و مغز بادام درختی با ۴.۸درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته و لوبیا چیتی با ۱.۸درصد کمترین میزان افزایش را پیدا کرده است.


  • برنج خارجی در صدر

در گروه غلات هر کیلوگرم برنج خارجی درجه یک در شهریور امسال نسبت به شهریورسال گذشته ۱۱۰درصد گران‌تر شده درحالی‌که برنج درجه یک ایرانی تنها ۱۸درصد رشد قیمت داشته است. همچنین در این گروه کالایی هر نیم کیلو ماکارونی ۴۰درصد و رشته‌آش هم ۳۴درصد گران‌تر شده است. در شهریور امسال نسبت به مرداد امسال، ایرانی‌ها برنج ایرانی درجه یک را ۲درصد و برنج خارجی درجه یک را ۴.۱درصد، ماکارونی را ۲.۶درصد و رشته آشی را ۳.۳درصد گران‌تر خریده‌اند. در گروه لبنیات مصرفی مردم، اما رشد قیمت‌ها تا اندازه‌ای متعادل‌تر بوده به‌نحوی که خامه پاستوریزه با ۶۱درصد بیشترین رشد قیمت را داشته و رشد قیمت شیر پاستوریزه ۳۵درصد و پنیر پاستوریزه هم ۳۴درصد برآورد شده و دوغ پاستوریزه ۲۹درصد، کره پاستوریزه ۱۸درصد و شیر خشک هم ۱۱درصد گران‌تر شده است. بیشترین رشد قیمت در این گروه کالایی در شهریور نسبت به مرداد امسال خامه پاستوریزه با ۱۲.۸درصد و کره پاستوریزه با ۱۲درصد بالاترین رشد قیمت را در گروه لبنیات به‌خود اختصاص داده‌اند و پس از آن رشد قیمت شیر پاستوریزه ۷درصد و دوغ پاستوریزه ۵.۵درصد برآورد شده است و تنها شیرخشک ۲.۲درصد گران‌تر شده است.


  • خیز تخم‌مرغ، کنسرو ماهی و گوشت مرغ

در گروه مواد پروتینی به‌ویژه درخصوص کالاهای مورد مصرف طبقه متوسط به پایین جامعه براساس داده‌های مرکز آمار ایران شاهد رشد ۷۳درصدی قیمت تخم‌مرغ، ۳۳درصدی کنسرو ماهی تن و ۳۱درصدی گوشت مرغ در شهریور امسال نسبت به پایان تابستان پارسال بوده‌ایم درحالی‌که در این بازه زمانی گوشت گوساله کاهش حدود یک درصدی را تجربه کرده و گوشت گوسفندی تنها ۵درصد رشد داشته و ماهی قزل‌آلا هم ۹درصد گران‌تر شده است. این گزارش نشان می‌دهد که در آخرین‌ماه فصل تابستان امسال نسبت به مردادماه گذشته تخم مرغ با نزدیک به ۱۲درصد رشد قیمت رکورددار رشد قیمت ماهانه در گروه مواد پروتئینی بوده و پس از آن کنسرو ماهی با رشدی ۸.۵درصدی قرار دارد.


  • رب گوجه ارزان شد، قندوشکر گران

مرکز آمار ایران از کاهش ۱۷درصدی قیمت رب گوجه فرنگی در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال خبر داده و می‌گوید در این مدت شکر ۵۴درصد و قند ۴۴درصد گران‌تر شده درحالی‌که نوشابه گازدار هم رشدی نزدیک به ۵۰درصد داشته است. بیشترین رشد قیمت ماهانه در شهریور نسبت به مرداد امسال هم به نوشابه گازدار با ۹.۴درصد، روغن مایع ۴.۶درصد و شیرینی خشک ۴.۱درصد و سس مایونز ۴.۲درصد اختصاص دارد.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=215030

ثبت نظر

-