در روزهای کرونایی سرطانی ها چگونه از خودشان مراقبت کنند؟

  • کد خبر : 212494
  • 12 مهر 1399 - 13:44
در روزهای کرونایی سرطانی ها چگونه از خودشان مراقبت کنند؟

به گزارش نیوز، یکی از گروه های حساسی که به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن بسیار در معرض خطر ابتلا به کووید- ۱۹ قرار دارند، بیماران مبتلا به سرطان هستند.

این افراد به دلیل این که تحت شیمی درمان قرار می گیرند، سیستم دفاعی ضعیفی داشته و به شدت نسبت به کوچک ترین ویروسی واکنش نشان می دهند.

زمانی که فردی مبتلا به سرطان می شود، خطر ابتلا به عفونت ها در او بالاست. بسیاری از سرطان ها عملکرد سیستم ایمنی بدن را دچار تغییر و تحول می کند. در برخی موارد هم بیماری ملاک نیست اما درمانی که روی این گروه از افراد انجام می شود، روی سیستم دفاعی تأثیر می گذارد. اگر هم جزء آن دسته از افرادی هستید که بهبود یافته و جان سالم به در برده اید، باز هم سیستم ایمنی بدن ضعیف است و به خوبی نمی تواند با میکروب ها و انواع ویروس ها مقابله کند.

گاهی سرطان ها ارگان های خاصی از بدن مانند ریه ها و کلیه ها را درگیر می کند. زمانی که این ارگان ها خوب کار نکنند، بدن دوران سختی را برای مبارزه با میکروب ها و عفونت ها پشت سر می گذارد.

از آنجایی که این ویروس عامل ایجاد کووید- ۱۹ به شمار می رود، قرار گرفتن در معرض عفونت ممکن است فرد را مبتلا کند. بسیاری از افراد مبتلا علائم خفیف تا متوسطی از خود نشان می دهند اما چنانچه مبتلا به سرطان بوده و همزمان به کووید- ۱۹ هم مبتلا شده اید، وضعیت بیماری شما اهمیت بیشتری پیدا می کند.

کرونا و درمان سرطان

بعضی درمان های سرطان مانند شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان نیز روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند. این درمان ها شمار سلول های سفید را پایین آورده و روی عملکرد آنها تأثیر می گذارد. این فرآیند، ورود میکروب ها را به درون بدن و جاگیری عفونت ها آسان تر می کند.

با تداوم کووید- ۱۹، پزشکان ادامه روند درمانی مبتلایان به سرطان را منوط به نظر شخصی آنها می داند و سؤال می کند که آیا باید درمان او را ادامه داد یا تا کاهش ویروس وزن کم کنیم. اما حقیقت اینجاست اگر فردی مبتلا به سرطان باشد، باید درمان را برای مدتی به تعویق بیاندازد و دوران قرنطینه به این بیماران امکان می دهد که به جای مراجعه به پزشک در خانه بمانند تا ابتلا به ویروس آنها را اذیت نکند.

بیماران سرطانی چگونه از خود مراقبت کنند؟

زمانی که یک فرد مبتلا به سرطان باشد، باید مراحلی را طی کنید که از خود در برابر ابتلا به ویروس محافظت کند. تنها در موارد ضروری از خانه خارج شود. دست ها را حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوید و در زمان قرار گرفتن در کنار افراد، حتما فاصله اجتماعی ۲ متری را با دیگران حفظ کنید.

سطوحی را که با آنها سر و کار دارید، مانند سطوح کابینت ها، دستگیره های در، کلید و پریزهای خانه، تلفن و سینک ظرفشویی که امکان آلوده شدن آنها وجود دارد، بشویید و ضدعفونی کنید. در صورت تماس با سطوح آلوده از تماس دست ها با چشم ها، بینی و دهان خودداری کنید و در صورتی که مجبور به خروج از خانه شدید، حتما از ماسک استفاده کنید.

حتی اگر دوره درمانی شما به پایان رسیده یا متوقف شده است، به خاطر داشته باشید که شما همچنان جزء گروه های پرخطر و حساس به شمار می روید و باید با پزشکتان در تماس باشید تا وضعیت بدنی شما را کنترل کند. تا حد امکان این ویزیت ها را به صورت تلفنی، یا تماس تصویری و از راه دور انجام دهید تا مجبور به خروج از خانه نشوید.

حتما علائم کرونا را بشناسید و در صورت مشاهده علائم مشکوک بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید و او را در جریان قرار دهید. در صورتی که مبتلا به سرطان هستید و درمان ها روی سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارند، نباید تب داشته باشید، پس مراقب این علامت باشید. در صورت مشاهده علائم مشکوک از خانه خارج نشوید و ابتدا با پزشکتان مشورت کنید تا در صورت صلاحدید، برایتان تست کووید- ۱۹ تجویز کند.

بهترین کار این است که حتی با مشاهده علائم، از مراجعه به مراکز درمانی که مرکز آلودگی ها هستند، خودداری کرده و تا حد امکان در خانه بمانید و خود را قرنطینه کنید.

منبع: سیناپرس

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=212494

ثبت نظر

-