میرلوحی: رهبر اصلاحات، آقای خاتمی است/ رفتن به سمت گزینه نظامی راه حل مشکلات نیست

  • کد خبر : 212372
  • 12 مهر 1399 - 12:26
میرلوحی: رهبر اصلاحات، آقای خاتمی است/ رفتن به سمت گزینه نظامی راه حل مشکلات نیست

به گزارش نیوز به نقل از ایلنا، سید محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: شرایط امروز شرایط خاصی است، شرایط بین‌المللی و مسائلی که در سطح جهانی در خصوص ایران است، از جمله مشکلاتی است که وجود دارد، حتی می‌توان گفت که انتخابات آمریکا و ترکش‌‌ها و اثرات آن روی سیاست داخلی ایران را نیز امروز شاهدیم. 

وی افزود: از یک سو بحث انتخابات ۹۸ و مسیری که شورای نگهبان سال گذشته پیش گرفت و از سویی دیگر با شیوع ویروس کرونا حدود هفت ماه است که جلسات و نشست‌ها تشکیل نشده است و رییس و نایب رییس شورای عالی هم استعفا داده‌اند و متاسفانه کاری که باید انجام می‌شد، صورت نگرفت این عوامل باعث شده است که آن گونه که باید، فضا برای جریان اصلاحات روشن نباشد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: از قرائن این طور مشخص است که جریان اصلاح‌طلب چند بخش فعال در صحنه داشته است که یکی از آنها رهبری اصلاحات، آقای خاتمی است که همچنان با همه محدودیت‌ها در صحنه هستند و براساس اخبار در حال بررسی و ارزیابی وضعیت کشور و مسائل مرتبط با جریان اصلاحات هستند؛ بخش دوم جبهه اصلاح طلبان است که این بخش اصلی و بخش حقوقی شورای عالی را تشکیل می‌دادند به تعبیر دیگر جبهه اصلاحات که پیشنهاد اولیه شورای عالی را هم مطرح کردند و کمیته راهبردی با احزاب ادغام شد و ترکیب اولیه شورای عالی را تشکیل داد؛ تا جایی که ما خبر داریم در حال بحث و گفت‌وگو هستند و از شخصیت‌های صاحبنظر اصلاحات دعوت می‌کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد جریان اصلاحات گزینه‌های متفاوت و مختلفی ندارد؛ یا شورای عالی باید به یک جمع بندی برسد و نقاط قوت را مشخص کند و اصلاحاتی انجام دهد و یک شکل و فرم جدیدی تشکیل دهد و یا به یکی از این ساختارها ماموریت دهند تا در این حوزه فعالیت کنند. 

میرلوحی گفت: به نظر من جریان اصلاحات ظرف دو ماه آینده به یک تصمیم مناسب خواهد رسید؛ در حال حاضر هم به نظر می‌رسد زمان در حال از دست رفتن است و نباید فرصت را بیش از این از دست داد و اگر بخواهیم در استان‌ها و شهرستان‌ها نظر اصلاح‌طلبان را جویا شویم، نیازمند زمان هستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: جریان اصلاحات به این شکل نیست که به عنوان مثال آقای خاتمی شخصاً‌ تصمیم بگیرد و گروهی بدون مشورت با بقیه اجزا و بخش‌ها تصمیم بگیرند؛ در مجموع باید ظرف چند ماه آینده به تصمیم برسیم.

وی بیان کرد: نکته‌ای که مطرح است، این است که شاید تلقی برخی از دوستان این باشد که با توجه به انتخابات اسفند ماه و خیز جریان اصولگرا، بدون اعتنا به کاهش مشارکت و یا کنار گذاشتن مشارکت حداکثری برای کشور، تمامیت ارضی و امنیت ملی و انقلاب چه خطراتی دارد؛‌ متاسفانه یک تنه و یک طرفه در حال تازیدن است و نتیجه‌گیری می‌کنند که یک نظامی، رئیس‌جمهور شود.

وی با بیان اینکه نظامی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری رای نمی‌آورند، گفت: مجلس هفتم و مجلس یازدهم در غیبت جریانات دیگر و اکثریت نظامی‌ها و همبستگی با یکدیگر آمدند و توانستند مجلس را قبضه کنند اما در ریاست‌جمهوری به صورت قاعده در آمده است که نظامی‌ها در این انتخابات رأی نخواهند آورد.

این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: مردم به نظامیان رأی نمی‌دهند مگر اینکه ما اکثریت را از صندوق‌ها مأیوس و خانه‌نشین کنیم و اقلیت مطمئن را ترجیح دهیم. بنابراین قصد دارند چنین مسیری را هموار کنند و جریان اصلاحات را نیز وادار به سکوت کنند اما به نظر من باید بپذیریم که اگر در شرایط کنونی یک نظامی غیردیپلمات غیرحقوقی رو در روی رئیس‌جمهور آمریکا باشد چه میزان به کشور لطمه و آسیب وارد خواهد شد.

میرلوحی تأکید کرد: بدیهی است که جریان اصلاح‌طلب نمی‌تواند کنار باشد اما الآن متاسفانه اینطور که مشخص است، ظاهراً همه قبول کرده‌اند و باید در حاشیه بنشینند و اجازه دهند که یک نظامی بیاید و هر کاری دوست دارد انجام دهد و مانند دوره آقای احمدی نژاد ۸ سال رئیس جمهور باشد و ۸۰ سال جواب او را بدهیم و کشور در دست اندازهای متعدد بیافتد.

وی با بیان اینکه جریان اصلاحات دیر یا زود به صحنه خواهد آمد و تکلیف را روشن خواهد کرد، گفت: قبول داریم که شرایط امروز کشور شرایط خوبی نیست و دولت دوم آقای روحانی متاسفانه قدردانی مناسبی از رأی مردم نکرد اما قطعاً راه حل این نیست که به سمت نظامیان برویم و مدل گفت‌وگو و کار و فعالیت و دیپلماسی را به ادبیات تند تبدیل کنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=212372

ثبت نظر

-