مخاصمه ٢٨ ساله بر سر‌قلمرو

  • کد خبر : 212165
  • 12 مهر 1399 - 10:02
مخاصمه ٢٨ ساله بر سر‌قلمرو
نیوز:

[شهروندآنلاین] اخیرا جنگ جدیدی در منطقه  قفقاز شکل گرفته که ده‌ها نفر را در یک هفته اخیر به کام مرگ کشانده و ثبات را از این منطقه گرفته است. اما «جنگ قره‌باغ»،  مربوط به دیروز و امروز نیست؛ بلکه بیش از دو دهه درگیری و بیثباتی پشت آن وجود دارد و شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شعله‌ور شدن جنگ در منطقه  «قره باغ»  شده، تبدیل شدن خودمختاری به یک کشور مستقل با مرزهای مشخص به نام «قره‌باغ» است. ٢٨‌سال از آغاز مخاصمه ناگورنو قره‌باغ می‌گذرد. این مخاصمه زندگی‌های زیادی را ویران کرده و جوامع زیادی را متاثر. عکس‌هایی که کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ منتشر کرده گویای آن‌چیزی است که در نتیجه این مخاصمه به غیرنظامیان منطقه گذشته است.

زندگی در ترس، خشونت و بی‌ثباتی

مخاصمه قره‌باغ تقریبا تمام بخش‌های زندگی مردم را تحت‌تأثیر قرار داده است. برای سالیان متمادی، زندگی مردم دچار بیثباتی، خشونت و ترس بوده است. آثار گلوله روی خانه‌های زیادی به چشم می‌خورد و خانه‌های زیادی ویران شده‌اند.

از درد بی‌خبری تا زمین‌های آلوده

بیش از ۴۵٠٠ نفر همچنان مفقود هستند. خانواده‌های ایشان دچار سردرگمی و درد بی‌خبری از زنده بودن یا مرگ عزیزانشان هستند. حتی زمین‌های منطقه هم برای مردم خطرناک است؛زمین‌هایی پر از مواد منفجره. هزاران نفر ازجمله غیرنظامیان، بهدلیل انفجار مین آسیب دیده‌اند. این افراد دچار آسیب‌هایی شده‌اند که زندگی‌شان را تغییر داده است.

ده‌ها‌ هزار کودک محروم از آموزش

بهواسطه ادامه‌دار بودن مخاصمه برای سالیان متمادی، مدرسه‌ها جزو نخستین مکان‌های آسیبدیده بودند که این موضوع ده‌ها‌ هزار کودک را از نعمت آموزش و پرورش محروم کرد.

بخاطر خطرات دایمی مخاصمات، مردم سعی می‌کنند کشاورزی کنند درحالی‌که اقتصاد محلی آسیب دیده است.

مردم سختی‌های زیادی را در این سال‌ها تجربه کرده‌اند

این ‌روزها این منطقه دچار یک بی‌ثباتی دیگر شده است. کمیته‌بین‌المللی صلیب‌سرخ نسبت به آثار این مخاصمه جدید بر‌روی غیرنظامیان ابراز نگرانی و تأکید می‌کند؛ غیرنظامیان نباید مورد حمله قرار بگیرند. («قره‌باغ» در حوزه  «قفقاز») یک چهارراه مهم و استراتژیک برای انتقال خطوط نفت و گاز محسوب می‌شود

درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان برسرقلمرو

رویترز درباره علت بروز بحران اخیر در منطقه  نوشت:«جمهوری آذربایجان و ارمنستان یک جنگ بر سر قلمرو در‌سال ١٩٩٠ داشتند که در آن ده‌ها ‌هزار نفر از هر دو طرف کشته شدند و صدها ‌هزار نفر هم خانه وکاشانه خود را ترک کردند.» بازگشت جنگ به این منطقه شاید به دلیل آن باشد که  («قره‌باغ» در حوزه  «قفقاز») یک چهارراه مهم و استراتژیک برای انتقال خطوط نفت و گاز محسوب می‌شود و این جنگ در اوایل هفته جاری ده‌ها کشته از هر دو طرف برجای گذاشته است.

« ناگورنو» یک منطقه کوهستانی بوده که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رو به التهاب رفته‌. تنش در این منطقه باعث شده تا ارمنستان و جمهوری آذربایجان دست به اسلحه ببرند.

اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک «قرهباغ» در این منطقه، آتش جنگ ٢٨ ساله دوباره میان دو کشور را شعله‌ور کرده‌ و بحران این روزهای ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان ناامنی و بیثباتی را در منطقه به‌بار آورده است. مهمترین دلیلی که دو طرف را دوباره وارد یک نبرد خونین کرده اختلافات ارضی و تاریخی است؛ به عبارت بهتر آذربایجان و ارمنستان هرکدام این منطقه را جزیی از خاک خود می‌دانند که باید به قلمروشان ضمیمه شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=212165

ثبت نظر

-