خروج برنج از گیلان و مازندران با ارائه جواز استانداری!/صادرات ۲۰۰ دستگاه کامیون به سوریه/واکنش نهاوندیان به اختلاس ۳ هزار میلیارد تومان

  • کد خبر : 212065
  • 12 مهر 1399 - 8:48
خروج برنج از گیلان و مازندران با ارائه جواز استانداری!/صادرات ۲۰۰ دستگاه کامیون به سوریه/واکنش نهاوندیان به اختلاس ۳ هزار میلیارد تومان

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

۱۲ مهر ۱۳۵۰؛ آیین‌نامه بازنشستگی کارمندان موسسات خصوصی

براساس آیین‌نامه‌ای که امروز به تصویب شورای عالی تامین اجتماعی رسید، ۱۶۵ هزار کارمند بخش خصوصی از مزایای بازنشستگی استفاده خواهند کرد.

۷ درصد حقوق کارمندان بابت بیمه کسر می‌شود و کارفرما نیز ۱۴ درصد می‌پردازد. حداکثر میزان مستمری بازنشستگی چهار پنجم حقوق کارمند است. کارمندانی که قبل از رسیدن به سن‌های ۵۵ و ۶۰ سالگی از کار افتاده شوند، از مستمری استفاده می‌کنند. عیال کارمند تا زمانی که شوهر نکرده و شوهر کارمند در صورتی که از کار افتاده باشد از مستمری استفاده می‌کند.

دانشمند ایرانی: در دنیای آینده، کامپیوتر همه‌کاره است

دکتر حسن سیدرضی، دانشمند جوان در گفت‌و‌گو با روزنامه اطلاعات می‌گوید: دستگاهی که من اختراع کرده‌ام یک نوع ماشین تخصصی کامپیوتر است که فقط یک کار بخصوص را انجام می‌دهد در رشته مهندسی علوم این کامپیوتر تخصصی با داشتن مدارهای بسته الکترونیکی مشابه کامپیوتر معمولی است که با سرعت فوق‌العاده زیاد در حدود ۴۰ هزار کامپیوتر فعلی و از نظر حجم کوچک و از نظر قیمت یک دهم کامپیوترهای معمولی است.

در آینده استفاده از کامپیوتر مانند اتومبیل و تلفن و تلویزیون جزو وسایل زندگی روزمره انسان خواهد بود و با ایجاد یک مرکز وسیع کامپیوتر به افراد مختلف انشعاب داده می‌شود مانند آب، برق، تلفن و آبونمان آن هر ماه از طرف مشترکین پرداخت می‌گردد و مشترک کامپیوتر هر لحظه هر نوع اطلاعاتی را که بخواهد اعم از پزشکی و یا اقتصادی و… از طریق انشعاب از مرکز کامپیوتر دریافت می‌دارد.

فی‌المثل دانش‌آموزی برای انجام تکالیف مدرسه در خانه احتیاج به کمک فکری دارد. همیشه پدر و مادر این فرصت را ندارند که در این مورد به فرزندان خود کمک نمایند. در چنین موقعیتی دانش‌آموز با استفاده از انشعاب کامپیوتر توضیحات لازم را درباره حل مساله و یا رشته‌های دیگر درسی از مرکز کامپیوتر می‌گیرد.

در سال دو هزار هر فردی با کامپیوتر سر و کار خواهد داشت. جزو وسایل ضروری هر شخصی خواهد بود. کامپیوتر در زندگی انسان‌های دو هزار تاثیر مستقیم دارد؛ مثلا در حال حاضر اگر شخصی بخواهد در موسسه‌ای استخدام شود جهت تکمیل مدارک لازم در کارگزینی‌ می‌بایست حداقل چند روز وقت صرف گرفتن عدم سوء‌پیشینه و مدرک تحصیلی نماید؛ درحالی‌که با استفاده از ماشین‌های کامپیوتر موسسه می‌تواند کلیه اطلاعات لازم را در عرض چند ثانیه از ادارات مربوطه در مورد شخص فوق بگیرد.

اطلاعات 12 مهر1350

دوازده مهر ۱۳۶۰؛ حل مشکل زمین

مهندس مسعود سلیمیان، معاون طرح و برنامه‌ریزی و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی گفت: حل مشکل زمین در سرلوحه کار وزارت مسکن قرار دارد چون ۴ میلیون فاقد مسکن در کشور وجود دارد و با توجه به محدودیت امکانات سالیانه فقط ۴۰۰ هزار خانه ساخته می‌شود.

وی افزود: مشکل زمین هم‌اکنون افزایش یافته و به این صورت که طاغوتی‌هایی که تا دیروز مخفی شده بودند هم‌اکنون با احتکار زمین‌های اطراف تهران و داخل تهران چون گذشته به استفاده نامشروع خود و غارتگری‌های خود ادامه می‌دهند و متاسفانه با وجود قوانین موجود در این مورد ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

لذا باید بگویم که با توجه به ضروریات جامعه اسلامی، مجلس و دولت اسلامی باید با وضع قوانین اسلامی و انقلابی جلوی غارتگران و زمین‌خواران را بگیرند و از این طریق مشکل مسکن را برای مستضعفین ما مرتفع سازند.

اصلاحات ارضی اسلامی

محمد سلامتی، وزیر کشاورزی و عمران روستایی در مورد اجرای قانون اصلاحات ارضی اسلامی گفت: قانون اصلاحات ارضی اسلامی در هیات دولت مطرح شده و مراحل نهایی تصویب خود را طی می‌کند و انشاء‌الله به‌زودی به مجلس شورای اسلامی داده خواهد شد. وی افزود: بررسی این لایحه تقریبا در هیات دولت تمام شده است. احتمالا طی هفت تا ۱۰ روز دیگر لایحه به مجلس داده خواهد شد.

خروج برنج از گیلان و مازندران با ارائه جواز

به گزارش خبرگزاری پارس، ستاد بسیج اقتصادی کشور اطلاعیه‌ای با این شرح در زمینه چگونگی حمل‌و‌نقل برنج از استان‌های گیلان و مازندران انتشار داد: به اطلاع کلیه موسسات و اشخاص و متقضایان برنج و رانندگان زحمتکش می‌رساند: خروج برنج از دو استان گیلان و مازندران منوط به ارائه برگ عبور مجاز از استانداری و ستادهای بسیج اقتصادی استان‌های مذکور می‌باشد و کامیون‌های حامل برنج که فاقد برگ عبور مجاز باشد، توسط ماموران انتظامی در راه‌ها و پاسگاه‌های پلیس راه متوقف و به مراکز خرید اولیه عودت داده خواهد شد.

اطلاعات 12 مهر1360

۱۲ مهر ۱۳۸۰؛ صادرات ۲۰۰ دستگاه کامیون به سوریه

جمهوری اسلامی ایران ۲۰۰ دستگاه کامیون به سوریه می‌فروشد. این کامیون‌ها از نوع ولوو و ساخت شرکت سایپادیزل است. این تعداد کامیون صادراتی ۱۲ میلیون دلار ارزش دارد. مدیرعامل شرکت سایپا دیزل همچنین به صادرات ۵۵۰ دستگاه کامیون ولوو به امارات و صد دستگاه دیگر به یکی از کشورهای آفریقایی در سال ۱۳۸۰ اشاره و ارزش صادرات این شرکت‌ را امسال ۴۶ میلیون دلار ذکر کرد.

جنرال الکتریک در صدر شرکت‌های جهان

سال گذشته میلادی (۲۰۰۰) ارزش سرمایه ۱۰۰ شرکت بزرگ فراملیتی جهان به ۲۱۰۰ میلیارد دلار بالغ شد و مجموع رقم فروش این شرکت‌ها نیز به ۲۱۰۰ میلیارد دلار رسید: سهم دارایی‌های شرکت‌های آمریکایی در میان ۱۰۰ شرکت بزرگ جهان کاهش و سهم شرکت‌های اروپایی افزایش یافت. با این حال شرکت جنرال الکتریک آمریکا برای چهارمین سال پیاپی در صدر لیست ۱۰۰ شرکت برتر جهان قرار گرفت و شرکت اکسون موبیل نیز با سه پله صعود جایگاه دوم را کسب کرد.

اطلاعات 12 مهر1380

دوازدهم مهر ۱۳۹۰؛ «پتروشیمی» در نفت ماند

خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» نوشت: بعد از گمانه‌زنی‌های مختلف مبنی‌بر تفکیک صنایع پتروشیمی از بدنه وزارت نفت، سرانجام دیروز مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اعلام کرد: «براساس ابلاغیه رئیس‌جمهوری به وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی جزو بدنه صنعت نفت باقی می‌ماند.»

۴ میلیارد دلار تسهیلات صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی

موجودی ۲۲ میلیارد و ۹۴۸ میلیون و ۲۵۰ هزار دلاری صندوق توسعه ملی تا ۳۱ شهریورماه و تخصیص ۴ میلیارد دلار تسهیلات از منابع این صندوق‌ به بخش خصوصی ازسوی رحیم قربانی، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اعلام شد.

واکنش نهاوندیان به اختلاس ۳ هزار میلیارد تومان

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: انتشار خبر اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی که با بهت و حیرت عمومی مواجه شد، لزوم توجه به خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی را می‌طلبد و آگاهی از چگونگی این اختلاس، مراحل نظارتی، وثیقه‌های دریافت‌شده، هویت فرد مرتکب، اعتبارسنجی او و بسیاری موارد دیگر از این دست، مسائلی است که شفاف شدن آنها می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی کمک کند.

تخم‌مرغ هم تعزیراتی شد

در پی افزایش اخیر قیمت تخم‌مرغ، معاون وزیر صنعت و تجارت در توسعه بازرگانی داخلی از اتخاذ چهار تصمیم مهم در ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت تخم‌مرغ خبر داد و گفت: تعزیراتی شدن قیمت تخم‌مرغ ابلاغ شد. محمدعلی ضیغمی افزود: توزیع گسترده تخم‌مرغ، برخورد با عرضه تخم‌مرغ به نرخ‌های غیرمتعارف، هماهنگی با سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار جهت عرضه تخم‌مرغ وارداتی برای کنترل بازار و ابلاغ تعزیراتی شدن قیمت از جمله تصمیمات نشست کمیته تنظیم بازار با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و بخش خصوصی بود.

آزادسازی قیمت خودرو

بنابر طرحی که در اتاق بازرگانی تهران مطرح شده، قرار است نمایندگان «اتاق» مصوبه‌ای را با محوریت آزادسازی کامل قیمت خودرو تنظیم و آن را در اختیار هیات دولت قرار دهند.

محمدرضا نجفی‌منش گفت: با وجود قرار نداشتن «خودرو» در لیست «کالاهای اساسی» دولت سال‌هاست به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در قیمت‌گذاری آن دخالت دارد و اجازه نمی‌دهد خودروسازان به میل خود قیمت محصولاتشان را افزایش دهند.

دنیای اقتصاد 12 مهر1390

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=212065

ثبت نظر

-