رونمایی از آقای بازارهای ایران در هفته اخیر+ نمودار

  • کد خبر : 211749
  • 11 مهر 1399 - 22:06
رونمایی از آقای بازارهای ایران در هفته اخیر+ نمودار

به گزارش نیوز ربع سکه که پنج شنبه دو هفته تقریبا روی مرز ۴ میلیونی قرار داشت، در هفته جاری سقف های قیمتی را یکی پس از دیگری شکست و در نهایت دیروز روی عدد ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد که نشان دهنده افزایش ۳۰درصدی در یک هفته بود.به این ترتیب مجموع قیمت ۴ عدد ربع سکه طلا که از نظر وزنی تقریبا هم اندازه یک سکه تمام است، ۵ میلیون و هشتصدهزارتومان گران‌تر از بهای یک سکه خریدو فورش می‌شود. با این میزان رشد، طبیعی بود که یکی از کوچکترین قطعات طلایی بازار بر صدر جدول بازدهی با اختلاف زیادی قرار بگیرد. در رده دوم جدول بازدهی نیم سکه قرار داشت که حدود ۱۷ درصد در هفته گذشته افزایش قیمت را به ثبت رساند و در انتهای هفته به کانال ۸ میلیون تومانی هم رفت.

قیمت سکه در هفته سوم مهر

با وجود رکوردشکنی ربع سکه، این روند ممکن است در هفته جاری ادامه پیدا نکند و فلز گران بهای داخلی حداقل در ابتدای هفته با افت زیادی مواجه شود. مثبت شدن تست کورونای دونالد ترامپ می تواند چنین تصوری را ایجاد کند  که شانس او برای ماندن در  کاخ سفید کاهش پیدا می کند و این مساله می تواند کمی انتظارات منفی بازیگران سکه و دلار را پایین تر بیاورد. با توجه به بالا بودن حباب انواع سکه، احتمال افت در این بازار بیشتر از معاملات بازار ارز است.

چرا ربع سکه اوج گرفته است؟

صعود بهای دلار و افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی دو عامل بنیادی بودند که در هفته گذشته از افزایش قیمت انواع سکه حمایت کردند. اسکناس آمریکایی طی هفته گذشته حدود هزار و ۳۰۰ تومان رشد کرد و در انتهای هفته در حوالی مرز ۳۰ هزار تومانی به کار خود پایان داد. اونس طلا نیز که دو هفته پیش ریزش سنگین ۱۰۰ دلاری را تجربه کرده بود، در هفته جاری نه تنها از فاز کاهشی خارج شد، بلکه توانست مرز هزار و ۹۰۰ دلاری را هم پس بگیرد. این دو عامل موجب شد که سکه امامی حدود ۱۰ درصد رشد کند و به کانال ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برود و نیم سکه هم به قیمت ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد.

با این حال، ربع سکه که از سوی عوامل مشابه دو سکه دیگر حمایت می شد، رشد سنگین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد. برخی فعالان باور دارند، ورود تقاضای خانگی موجب شده است که ربع سکه نسبت به سایر انواع سکه رشد بیشتری را تجربه کند. در واقع از آن جایی که توان خرید افراد عادی در سال های اخیر پایین آمده است، آن ها توان خرید سکه های با قیمت بالاتر را ندارند و ترجیح می دهند اقدام به خرید سکه های کوچک تر کنند. در واقع برای اعیاد، جشن ها و به طور کلی هدیه دادن، ربع سکه برای مردم گزینه به صرفه تری نسبت به سکه امامی است. در کنار این، گفته می شود که ربع سکه زیادی نیز در بازار وجود ندارد و کمبود این سکه به اندازه ای است که موجب شده است که حباب بالایی  پیرامون قیمت آن شکل بگیرد. حباب ربع سکه در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و ارزش ذاتی آن در حوالی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار دارد. همین میزان حباب، حکایت از تقاضای زیاد و کمبود عرضه دارد.

قیمت دلار در هفته سوم مهر

عده ای هم عنوان سکه های کوچک قابلیت معاملاتی به جای ریال پیدا کرده اند. البته این گفته حداقل در سطح جامعه به شکل ملموس دیده نشده باشد، ولی برخی معامله گران بازار به آن اشاره داشته اند.

مساله حباب و ارزش ذاتی

در مورد بسیاری از بازارها اساسا نمی توان تشخیص داد که حبابی برای قیمت ها وجود دارد یا خیر. در بازار سکه اوضاع به این صورت نیست و با استفاده از بهای اونس طلا و قیمت دلار در بازار داخلی می توان تخمینی در مورد قیمت سکه امامی به دست آورد. روز پنج شنبه، قیمت سکه در معاملات فردایی و حجم عمده به ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان با ارزش ذاتی آن فاصله داشت. حباب قیمتی نیم سکه و ربع سکه بسیار بیشتر از سکه امامی است. چنین حبابی یا بالا رفتن اونس طلا و دلار حل می شود یا اینکه باید قیمت انواع سکه دچار ریزش شود. برای چنین ریزشی نیاز است که جهت انتظارات کمی تغییر کند.

 آیا مثبت شدن تست کورونای دونالد ترامپ، انتظارات سکه بازان را تغییر خواهد داد؟ عده ای باور دارند، مثبت شدن تست او می تواند منجر به این شود که در مبارزات انتخاباتی از بایدن عقب بیافتد. با این که برای گمانه زنی زود است، ولی همین که چنین تصوری به ذهن معامله گران متبادر شود، می تواند حباب سکه را کاهش دهد. البته نقش بازارساز در بازار ارز روز شنبه نیز از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. بازارساز اگر بتواند قیمت دلار را در کانال ۲۹ هزار تومانی نگه دارد، یقین می توان داشت که سکه بازان حداقل در خرید محتاط تر خواهند شد و با رغبت بیشتری موقعیت فروش خواهند گرفت.

بازدهی بازارها هفته سوم مهر

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=211749

ثبت نظر

-