مخالفت ایران با عرضه نفت خود به قیمت نفت عربستان/ نظام پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند/تخلیه ۴۰ هزار تومانی حباب سکه

  • کد خبر : 211131
  • 11 مهر 1399 - 8:26

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

۱۱ مهر ۱۳۵۰؛ ارزیابی مدارس با ماشین الکترونیک

بازرسی از مدارس از امسال تحت ضوابط جدیدی قرار گرفته است و برای اینکه ارزشیابی دقیق‌تر صورت گیرد هفت «فورم» تهیه شده که هر راهنمای تعلیماتی پس از مراجعه به مدرسه آن را باید پر کنند.

تکمیل فورم وضعیت مدرسه را به خوبی مشخص خواهد کرد در اداره پیگیری این فورم‌ها با ماشین الکترونیک استخراج خواهد شد و وزارت آموزش و پرورش هر آن از وضع آموزشی و اداری هر مدرسه باخبر خواهد بود.

گفت‌و‌گوی نخست‌وزیر چین با روزنامه اطلاعات

چوئن لای، نخست‌وزیر چین در گفت‌و‌گو با منصور تاراجی، خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره روابط ایران و چین گفت: مناسبات میان کشورهای ما از روزهای اول تاریخ، یعنی بیش از دو هزار سال قبل شروع شده‌اند.

در آن روزگاران ما نمایندگانی در دربار شاهان ایران داشتیم و «جاده ابریشم» از قسمت‌های غرب چین آغاز و از طریق افغانستان به کشور شما و از آنجا به غرب می‌رفته در بازدیدی که از کابل و پیشاور در پاکستان به عمل آوردم، لوحه‌هایی که بازگوکننده این مناسبات تاریخی می‌باشند دیدم و اطمینان دارم وقتی نماینده ویژه ما به پایتخت ایران برود، او آثار بیشتری از این حقایق تاریخی خواهد یافت.

اطلاعات 11 مهر 1350

۱۱ مهر ۱۳۶۰؛ گزارش بانک مرکزی از تورم

براساس گزارش روزنامه اطلاعات، تداوم مسائل و مشکلات دوران بعد از انقلاب، نابسامانی‌های اقتصادی کشور، عدم‌ارائه برنامه‌های اقتصادی و تعیین سیاست‌های روشن و مشخص اقتصادی، محاصره اقتصادی کشور و فشار بر سطح عمومی قیمت‌ها در سال ۱۳۵۹ را با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به اوج خود رساند؛ به‌طوری‌‌که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی به‌طور متوسط نسبت به سال قبل معادل ۲۳٫۵ درصد بالا رفت و افزایش بیش از دو برابر هر یک از سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ از خود نشان داد.

ایران بهای نفت خود را کاهش نداد

محافل نفتی لندن اظهار کردند که ایران در تجدید قراردادهای نفتی خود با مشتریان عمده‌اش (قراردادهایی که موعد آنها در ۳۰ سپتامبر منقضی شده) به مقاومت‌های شدید برخورد کرده است. به گفته این محافل، مشتریان نفتی ایران مصرانه درخواست می‌کنند که بهای نفت ایران به سطح قیمت‌هایی که عربستان سعودی تعیین کرده کاهش یابد. (در حال حاضر بهای هر بشکه نفت سنگین ایران ۳۶ دلار و بهای نفت سبک بشکه‌ای ۳۷ دلار است) اما ایران تاکنون حاضر نشده اندکی بیش از یک دلار از قیمت نفت خود بکاهد.

اطلاعات 11 مهر 1360

۱۱ مهر ۱۳۷۰؛ مجتمع شیمیایی ۶ میلیارد دلاری در قشم ساخته می‌شود

سفر هیات بلندپایه صنعتی ژاپن به کشورمان با امضای یک یادداشت تفاهم برای ایجاد یک مجتمع شیمیایی متانول، اوره و امونیاک به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال پایان گرفت.این مجتمع با ۶ میلیارد دلار سرمایه ساخته خواهد شد که ۶۰ درصد آن متعلق به منطقه آزاد قشم و شریکان و بقیه مربوط به شرکت کوبه استیل و شریکان این شرکت است.

اطلاعات 11 مهر 1370

۱۱ مهر ۱۳۸۰؛  نظام پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند

نظام پرداخت یارانه با تصویب مجلس شورای اسلامی تا پایان سال دوم برنامه سوم با کمیت مشخصی تحقق می‌یابد.

مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کرد حداکثر تا پایان سال دوم برنامه سوم توسعه و ضمن انجام مطالعات و بررسی‌های کارشناسی اقدامات قانونی را به‌منظور هدفمند نمودن یارانه کالاهای اساسی و حامل‌های انرژی انجام دهد.

براساس تصویب مجلس شورای اسلامی یارانه کالاهای اساسی شامل گندم، برنج، روغن‌ نباتی، قند، شکر، پنیر، شیر، دارو، شیر خشک، کود، بذر، سهم و حامل‌های انرژی و دیگر موارد در راستای تحقق اهداف ذکر شده و با کمیت مشخص تغییر یافته و متحول می‌شود.

اطلاعات 11 مهر 1380

۱۱ مهر ۱۳۹۰؛ شورش علیه «وال استریت»

بیش از ۷۰۰ نفر از معترضان به سیاست‌های اقتصادی وال‌استریت مرکز بورس نیویورک که در این شهر تظاهرات کرده بودند، بازداشت شدند.

بعد از آنکه تظاهرات معترضان از وال‌استریت در منطقه منهتن به منطقه بروکلین در شهر نیویورک کشیده شد، پلیس بازداشت را شروع کرد.

تظاهرات‌کنندگان به دعوت جنبشی به خیابان آمده بودند که نام خود را «اشغال وال‌استریت» گذاشته‌اند. این عده با کاپیتالیسم مخالفند.

تخلیه ۴۰ هزار تومانی حباب سکه

روز گذشته ۴۰ هزار تومان از قیمت سکه و ۴۰ تومان از بهای دلار کاسته شد. به گفته فعالان بازار، سیاست بانک مرکزی در تزریق ارز از طریق صرافی‌ها دلیل کاهش قیمت دلار و دیگر ارزها در بازار بوده است، اما حکایت سکه با ارز تفاوت دارد. کاهش ارزش سکه در بازار آزاد را باید به منزله تخلیه حباب تلقی کرد. بهای سکه پس از نوسانات قیمت جهانی طلا با افزایش روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که از مرز ۶۰۰ هزار تومان عبور کرد. پس از افت قیمت جهانی طلا نرخ سکه در بازار کماکان در سطح قبلی باقی ماند به‌گونه‌ای که تمامی محاسبات نشان می‌داد سکه بیش از ارزش واقعی خود در بازار خرید و فروش می‌شود.

اشتباه سیاست‌گذارانه در پرداخت یارانه نقدی

جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت که از وی به‌عنوان یکی از نظریه‌پردازان برنامه‌های اقتصادی دولت ازجمله هدفمندی یارانه‌ها یاد می‌شود، گفت: به‌طور کلی پرداخت یارانه‌ها یک روش دائمی نیست بلکه برای دوران گذار از یک نظام ناکارآمد حمایتی به یک نظام کارآمد است.

اعلام دلایل گرانی اخیر شیر و لبنیات

مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت دلایل افزایش قیمت شیر و لبنیات در روزهای اخیر را اعلام کرد.

وی افزود: از آنجایی که خوراک دام وارداتی بوده و افزایش محسوسی در قیمت آن به‌وجود آمده، قیمت شیر و لبنیات نیز به تبع آن افزایش یافته است.

مترو تا ۲۰ ماه آینده به «پروند» می‌رسد

براساس تفاهم‌نامه امضاشده میان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران شرکت متروی تهران به موجب این تفاهم‌نامه متعهد شده با هزینه حداکثر ۴۰۰ میلیارد تومان کل پروژه شامل طراحی، ساخت، روسازی و تجهیزات و ناوگان را انجام دهد که نسبت تعهد پرداخت کل هزینه ۷۵ درصد توسط دولت و ۲۵ درصد توسط شهرداری تعیین می‌شود. شرکت مترو تهران کل پروژه را تا دهه فجر سال ۹۱ تحویل می‌دهد.

گران‌ترین و ارزان‌ترین آپارتمان در تهران

ارزان‌ترین واحد مسکونی در منطقه ۱۱ و همچنین گران‌ترین واحد مسکونی در منطقه یک تهران برای فروش توسط مشاوران املاک عرضه شد. بررسی قیمت‌های اعلام‌شده در بازار معاملات مسکن در ماطق مختلف تهران در روز گذشته حاکی از آن است که دیروز در حوالی میدان قزوین یک واحد مسکونی با کمترین قیمت نسبت به سایر واحدهای مشابه در تهران برای فروش آگهی شده بود.

این واحد مسکونی با متراژ ۳۶ مترمربع در خیابان سلیمانی واقع در میدان قزوین به قیمت ۳۹ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده و امتیازی که مالک برای خرید این واحد مسکونی برای متقاضی در نظر گرفته، پرداخت مبلغ خرید به‌طور شرایطی است؛ زیرا خریدار می‌تواند با کمک ۲۰ میلیون تومان وام و پرداخت ۸ میلیون تومان نقدی صاحبخانه شود و ۱۱ میلیون تومان مابقی قیمت فروش را به‌صورت رهن در دست مستاجر تامین کند.

همچنین در مقابل این واحد، گران‌ترین واحد فروش اعلام‌شده به بازار مسکن مربوط به پنت‌هاوس در منطقه یک تهران یعنی خیابان زعفرانیه می‌شود؛ چراکه ۱۰ میلیون تومان قیمت هر مترمربع این واحد مسکونی است.خریدار باید برای این پنت‌هاوس ۷۰ میلیارد تومان به‌عنوان مبلغ خرید پرداخت کند.

ادنیای اقتصادی 11 مهر 1390

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=211131

برچسب ها

ثبت نظر

-