باتوجه به اینکه ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می شود، برای حفظ ایمنی باید به چه نکاتی توجه کرد؟/اختصاصی

  • کد خبر : 208414
  • 09 مهر 1399 - 7:30
باتوجه به اینکه ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می شود، برای حفظ ایمنی باید به چه نکاتی توجه کرد؟/اختصاصی

به گزارش سرویس ترجمه نیوز، از آنجایی که در دستورالعمل های کنونی سازمان بهداشت جهانی اشاره ای به انتقال بیماری کرونا از طریق هوا نشده و فقط در آن گفته شده که این ویروس از طریق افراد و در مکان های شلوغ و از طریق سرفه و عطسه منتقل می شود، ۲۳۰ دانشمند از این سازمان خواسته اند که اطلاعات خود را به روز کند.

حال ثابت شده که ذرات ریز این بیماری می توانند ساعت ها در هوا معلق بمانند و از طریق استنشاق وارد ریه ها شوند، برای این انتقال حتی رعایت فاصله یک متری در مکان های بسته هم پاسخگو نیست.

دانشمندان امیدوارند که این یافته باعث شود که مردم موارد دیگری را نیز در کنار اصول بهداشتی رعایت کنند، مانند استفاده از یک تهویه هوای مناسب در ساختمان و جلوگیری از شلوغی در مکان های سربسته. حال این مساله اهمیت استفاده از ماسک را بیش از پیش آشکار کرده است.

طبق تحقیقات ذرات ویروس از فرد مبتلا درحین صحبت کردن، بازدم و سرفه در هوا منتشر می شود. این ذرات که قطره های ریز نامیده می شوند به قدری کوچک هستند که می توانند در هوا معلق مانده و چندین متر و گاهی طول یک اتاق را طی کنند. طبق مقاله ای که در گذشته برای سازمان بهداشت جهانی ارسال شده بود، ویروس های سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و آنفولانزا نیز چنین قابلیتی داشته اند.

ویروس کرونا نیز چنین قابلیتی دارد اما کارشناسان هنوز از میزان ابتلای افراد به این طریق مطمئن نیستند. در گذشته تصور براین بود که ویروس کرونا نهایتا توسط قطرات درشت تر تا فاصله ۶فوتی حرکت می کند و سپس به سرعت به زمین می افتد اما درحال حاضر این قطرات ریز نقش بسیار موثری در انتقال بیماری دارند.

این مساله در مکان های سرپوشیده مانند رستوران یا کافه حادتر می شود، جایی که تهویه هوای مناسبی وجود ندارد و قطرات می توانند تا ساعت ها معلق روی هوا باقی بمانند.

ریسک ما بعنوان افرادی که در معرض ابتلا هستند به دوعامل زمان و قرارگیری در معرض ویروس بستگی دارد. یعنی میزان ویروسی که در فضا قرار دارد و زمانی که شما در معرض آن قرار می گیرید.

مثلا اگر در مدت بسیار کوتاهی در معرض ویروس باشید احتمال کمی برای ابتلا وجود دارد، مگر آنکه بمدت طولانی در یک فضای سربسته حضور داشته باشید. در مکان هاس سرباز قطرات بیماری بخار شده و به سرعت ناپدید می شوند.

چگونه از خود در برابر این قطرات معلق محافظت کنیم

شستن دست ها، رعایت فاصله اجتماعی واستفاده از ماسک نکاتی کلیدی برای جلوگیری از ابتلا هستند. استفاده از ماسک خطر انتشار یا قرارگیری در معرض ویروس هایی که می توانند ساعت ها در هوا باقی بمانند را کاهش می دهد. استفاده از ماسک در بیشتر کشورها اجباری شده و مردم باید در مکان های شلوغ و خارج از خانه حتما از آن استفاده کنند. بدین وسیله هم از خود و هم از دیگران در برابر این بیماری محافظت می کنید.

از رفتن به مکان های شلوغ مانند رستوران یا کافه خودداری کنید، تا از شیوع بیماری به شکل پیشرفته جلوگیری نمایید

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=208414

برچسب ها

ثبت نظر

-