پشت ‌صحنه اختلاف جدید جهانگیری و واعظی

  • کد خبر : 201581
  • 04 مهر 1399 - 10:38
پشت ‌صحنه اختلاف جدید جهانگیری و واعظی

به گزارش نیوز، حسن روحانی پنجمین گزینه برای تصدی وزارت صمت را به مجلس معرفی کرد. در دولت او تاکنون به‌طور رسمی چهار گزینه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی‌شده‌اند که از میان این گزینه‌ها «محمدرضا نعمت زاده»، «محمد شریعتمداری» و «رضا رحمانی» توانستند نظر بهارستان نشین ها را به خود جلب کنند و برای مدتی بر کرسی این وزارتخانه تکیه کنند.

به گزارش «نیوز»، «حسین مدرس خیابانی» که پس از رحمانی بخت خود را برای وزارت به آزمون گذاشت با «نه» مجلس یازدهمی‌ها روبرو شد. مجلسی که به‌تازگی در رأس امور قرارگرفته و اکثریت منتقد نمی‌خواهند به این راحتی به دولت بله بگویند. پس از ناکامی مدرس خیابانی در کسب اعتماد بهارستان نشینان، وزارت صمت برای تعیین متولی نیاز به‌حکم حکومتی داشت؛ با اخذ این حکم جعفر سرقینی معاون پیشین وزارت خانه که به آلمان مأمور شده بود به تهران فراخوانده شد تا سرپرستی کار را بر عهده بگیرد. فراخواندن یک مدیر از آلمان برای دوره سرپرستی از سوی برخی از مطلعان یک معنا داشت: «او قرار است وزیر بعدی باشد»؛ اما دوره تصدی سرقینی یک ماه بیشتر طول نکشید و گزینه وزارت «علی‌رضا رزم حسینی» شد. فردی که در دوره مدرس خیابانی گفته شد نامش در دقیقه نود از فهرست خارج شد و حالا در وقت اضافه، گزینه تصدی وزارت صمت شد.

چرا سرپرست صمت وزیر نشد؟

 شنیده‌ها حکایت از آن دارد که آنچه موجب حذف نام جعفر سرقینی از تصدی وزارت صمت بود یک تصمیم او در همان روزهای ابتدای سرپرستی بود؛ تغییر مدیرعامل شرکت گهر زمین.

 شرکت گهر زمین بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن خاورمیانه را در اختیار دارد و در سیرجان واقع‌شده است.روز ۵ شهریور یعنی ۱۰ روز پس از سرپرستی سرقینی در صمت مدیرعامل این شرکت از مسئولیت کنار گذاشته شد.

 به دنبال این اتفاق رسانه‌ها خبر دادند محمدرضا پور ابراهیمی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به این جابه‌جایی انتقاداتی داشته است. در واکنش به این نامه دفتر رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به امضای محمود واعظی به سرقینی اعلام کرد که رئیس‌جمهور از او خواسته در دوران سرپرستی عزل و نصبی انجام ندهد.

اما پاسخ سرقینی به این نامه جالب بود عزل و نصب از سوی هیات مدیره صورت گرفته و سرپرست نقشی در این تصمیم نداشته است.

03833DF8-A271-471D-920B-BED56B4516A8

پشت‌صحنه بنیوزری مدیر بزرگ‌ترین سنگ معدن خاورمیانه

برخی می‌گویند عملکرد مدیرعامل قبلی موردانتقاد اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بوده است. جهانگیری به‌واسطه سابق مدیریت خود به مسائل صنعتی و معدنی حساس است، از طرف دیگر سیرجان زادگاهش است و همین ارتباط موجب شده اتفاقات آن را با وسواس زیادی دنبال کند.اطلاعات جهانگیری از حواشی و مسائل مدیریتی این شرکت دلیل این نقدها عنوان می‌شود.

البته برخی دیگر می‌گویند: مدیرعامل بنیوزر شده ظاهراً با تیم جدید مدیریتی مجلس ازجمله رئیس ارتباط خوبی دارد. محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که از شهر کرمان به مجلس راه‌یافته به دلیل همین دیدگاه سیاسی به این تغییر حساس بوده است. از نگاه گروه دوم جابجایی مدیرعامل گهر زمین ناشی از تفاوت در رویکردهای سیاسی بوده تا اجرایی؛ اما دلیلی هر چه بوده منتقدان تغییر برای ممانعت از آن با محمود واعظی ارتباط برقرار کرده و گلایه خود را به گوش رئیس‌جمهور می‌رسانند و نتیجه این گلایه نامه‌ای خطاب به سرقینی می‌شود با رونوشت به جهانگیری و پور ابراهیمی.

پس‌ازاین نامه اوضاع پیچیده شد به‌گونه‌ای که در مقطعی شرکت دو مدعی مدیرعاملی داشت زیرا مدیرعامل قبلی نیز مدعی بازگشت به کار بود و مدیرعامل جدید نیز تأکید داشت که تغییر طبق رویه‌های قانونی صورت گرفته اما نامه واعظی که در آن متن روحانی قیدشده بود نتیجه‌ای به دنبال نداشت و آگهی تغییر مدیر جدید در روزنامه رسمی درج می‌شود. تا ظاهراً غائله خلاف نامه امضاشده از سوی واعظی و به تعبیر عده‌ای به سود جهانگیری تمام شود؛ اما همین گروه می‌گویند این‌گونه پایان یافتن غائله به معنی پایان احتمال وزارت سرقینی نیز بود زیرا روحانی ترجیح داد با این بوروکرات نزدیک به جهانگیری در مقام وزارت همکاری کند.

بوروکراتی که منتقدان دیدگاه‌ها و سیاست‌های او نیز بر پاک دستی‌اش تأکیددارند و حتی می‌گویند او پاسوز منازعات پنهان پاستور که بین معاون اول و رئیس دفتر در جریان است شد.

البته موافقان سرقینی هم تأکید دارند فارغ از آنکه او گزینه وزارت می‌شد یا نه تغییر و تحولات در دوران سرپرستی اشتباه استراتژیک بود و اگر صورت نمی‌گرفت بهتر بود.

سرقینی یک

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=201581

ثبت نظر

-